– Det har i alle år vært en spennende bransje i en rivende utvikling. Han fikk sin første jobb i dagligvarebransjen da han var åtte. Nå kan Kurt Inge Langenes se tilbake på snart 50 år i samme bransje.
Av Ivar Eidsaa
– Det har vært spennende år, smiler Kurt Inge Langenes, der han står på KIWI Langenes og legger inn nye varer i kjøledisken.
For det var på Langenes det hele begynte i sin tid. Reinert Solhøj drev dagligvarebutikk der KIWI Langenes ligger i dag, og var en av i alt tre dagligvarebutikker som har hatt tilholdssted på Langenes.
Hadde flere jobber
På den tiden var det meste relatert til driften i en matbutikk annerledes enn hva tilfellet er i dag. Kurt Inge fikk sommerjobb, og fikk blant annet ansvaret for å ta imot flaskene når publikum skulle pante tomgods, talte opp hvor mange flasker, skrev ut en kvittering som kunden så leverte i kassen, i tillegg til å fylle på varer i butikkhyllene.
Han jobbet også hos T. H. Kittelsen som drev dagligvarebutikk på Torvmoen, i svingen på Stausland.
Butikken den gangen var også noe ganske annet enn dagens butikk. Solhøj bodde selv i bygget, og halve førsteetasjen ble brukt som butikk, og i kjelleren var det lager.
Når lastebilen med varene kom, ble de levert i gården ned gjennom kjellerlemmen.
Butikken ble utvidet
Etter hvert som omsetningen ble større og behovet for mer plass var påkrevd, ble hele førsteetasjen butikk, og Solhøj bygde ut for å få mer plass til seg og familien.
– Alt i alt er butikken blitt utvidet fem ganger, siste gang for noen få år siden da dagens moderne butikk ble bygget, forklarer Kurt Inge Langenes.
Han trivdes i bransjen, og jobbet i alle ferier og arbeidsuker, og fridager, og etter at skolen var ferdig og gjerne på lørdagene med.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Da han var 15 år, i 1974 fikk han fast jobb, på Maxi Mat i Markensgate 42 og han kom i kontakt med Per Arnesen, en initiativrik kjøpmann som etablerte seg med hele to dagligvarebutikker i Kristiansand sentrum og en i Kvinesdal. Kurt Inge fikk jobb der, et samarbeid som pågikk i mange, mange år.
Forut for sin tid
Per Arnesen var forut for sin tid, og da Maxi Mat ble renovert og ombygd til stort supermarked, var dette i sin tid den største butikken mellom Oslo og Stavanger.
– Til nyåpningen her så var vi den første butikken i vår region til å ta i bruk strekkodescanning i kassene. Dette var jo helt nytt og gå bort fra pris på hver enkel vare til å ha labels på hylleforkant med vareinformasjon og pris, forteller han.
– Dette var den gang en kjempestor jobb som jeg satt med natt og dag, fordi hver enkelt vare måtte registreres manuelt inn på dataen med alle cirka 15 tallene som er i en strekkode og vareinformasjon og pris. Jeg hentet en vare av hver, hylle for hylle registrerte dette og så måtte jeg slå alt gjennom kassa for å se at jeg hadde lagt inn riktig strekkode. Jobben etterpå i butikken med daglig pris og varevedlikehold, ble jo med det nye systemet mye lettere, så det var verd jobben.
Var nyfikne
– Dette var jo helt nytt for kundene og vi sendte ut flyers til hele Kristiansand med informasjon om hvordan det nye systemet fungerte, sammen med annonser i Fædrelandsvennen. Mange kunder var jo like vel veldig nyfikne, men skeptiske, men da de oppdaget at kassalappen inneholdt informasjon om det de hadde handlet – 1 helmelk –
0,6 kg Beate poteter – en pose med middagspølse og med pris på hver vare, og ikke bare som før at det stod vare kr 10,90 osv., så ble de veldig fornøyde.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Per Arnesen gikk også fort videre med å etablere Mini maxi som holdt til der som Knudsen finere Colonial lå på motsatt hjørne av der KIWI Torvet i Kristiansand holder til i dag.
Med 500 produkter i hyllene, lagde han sin egen utgave av Rimi 500 som Stein Erik Hagen hadde etablert i Oslo, med kun 500 av de mest omsatte varene i sortimentet.
Slo svært godt an
Lavpriskonseptet til Hagen – og Arnesen, slo svært godt an.
Per Arnesen utvidet sin butikkportefølje, da han fikk muligheten for å etablere egen butikk i Kvinesdal, slo Arnesen til. Kurt Inge fikk ansvaret for driften, flyttet i 1986 til Kvinesdal og drev butikken der i flere år.
– Det var en utrolig spennende tid. Det skjedde mye i bransjen. Kjedesamarbeidet begynte vi å jobbes med og vi startet en kjede som het Sørlandskjeden, en 12-14 butikker fra Kragerø til Kristiansand. Ivar Krossen og hans menn startet en kjede som het Stjernekjeden.
Disse to slo seg etter hvert sammen til en kjede– Stjernekjeden, som igjen gikk inn i Norges gruppen.
Overtok butikken i Kvinesdal
– Jeg overtok butikken i Kvinesdal som da het Pa Super i Sørlandskjeden/Stjernekjeden og så ble vi Spar butikk i Norges Gruppen (NG). Etter hvert spisset NG sin butikkmasse til de forskjellige konseptene som vi kjenner i dag, ut fra beliggenhet, omsetning, konkurranseforhold og fysisk størrelse på butikkene. Spar-butikken min, ble da lagt om til Joker-butikk.
– Det var en fantastisk tid i Kvinesdal, med utrolig mye artig som skjedde, minnes han.
– Hele miljøet i Kvinesdal var en eneste lang positiv opplevelse, med en kommune som var skikkelig fremoverlent og et folkeferd som var likedan på alle måter, sier Kurt Inge Langenes.
Kvinesdal var en av fem forsøkskommuner som testet ut skolestart for seksåringene, hadde hundre prosent barnehagedekning som en av de første kommunene i Norge, var også svært tidlig ute med å anlegge kunstgressbane som både IK Start og Viking ofte benyttet på vinterstid og på våren. Det var også i Kvinesdal man fant den eneste bowlingbanen i hele regionen, utenom den i Kristiansand.
Handelen økte
Handelen økte, nye butikker ble etablert og Kvinesdal kunne blant annet skilte med å ha bilforhandlere som solgte syv av de mest populære og etterspurte nybilmerkene på markedet.
Selv hadde han blokken full av ideer for hvordan butikken kunne utvikles. Åpningstidene ble utvidet. Han ble raskt formann i handelsstandsforeningen, og fikk en samlet næring til å gå inn for å etablere salg av øl i butikk, og næringen arbeidet også for å få eget apotek til kommunen.
– Handelslekkasjen var stor, noe spesielt dagligvarebransjen tapte mye på.
– Fordi Kvinesdal ikke hadde salg av øl i butikk, reiste ungdommene til Flekkefjord og kjøpte gjerne flere kasser med øl til helgen. Det gav mye flatfyll og mye uro i ungdomsmiljøet. Vi i handelsnæringen mente at hvis dagligvarebutikkene fikk selge øl, ville vi få mer kontroll over salget. Motstanden var stor, men flere var for. Vi hadde mange gode saklige, tøffe debatter i lokal avisen Agder og ikke minst direkte fra Radio Kvinesdal sitt studio med både ordføreren, lensmannen til stede, disse var jo imot ølsalg i butikkene og Aril Edvardsen i Sarons Dal som også var prinsipielt imot, men han mente tiltaket ville gi bedre kontroll med salg av øl lokalt, og stemningen snudde, forteller han.
Flatfylla forsvant
Religion står sterkt i bygda og KrF hadde nesten flertall alene i kommunestyret og satt jo både med ordføreren og lensmannen og flere sentrale personer i KrF sin kommunestyregruppe.
– Etter hvert som partiene flagget sine syn, samtidig som de fristilte representantene så måtte vi få tre stykker til å stemme imot partiet sitt syn, for å få flertall og vi fikk fem!
Kommunen sa etter hvert ja. Apotek kom også på plass, og flatfylla og mye av hjemmebrenningen forsvant.
Kurt Inge Langenes ble også kjapt med i Radio Kvinesdal som styreformann, og ble faktisk den første nærradioen i Norge som solgte reklame, dagen etter at Stortinget hadde vedtatt at nærradioene i Norge skulle få muligheten til det.
– Minnene fra Kvinesdal er mange – og gode, smiler han.
Formann i handelsforeningen
Som formann i handelsforeningen, fikk han bransjen med på å etablere handelsdager og mange opplevelsesrike eventer i bygda.
– Vi fikk hyret inn Sputnik da han var på topp av sin karriere. Det formelig kokte i butikkene, og på konserten var det svart av publikummere som kom fra hele regionen, så vel som Kristiansand og Stavanger.
Det ble fullstendig kaos på E39 som den gang gikk gjennom Kvinesdal, på grunn av at det i vestkanten av Liknes var et lysregulert fotgjengerfelt over veien, og der gikk det så mye folk at det ble full stopp i trafikken på E39, og politiet som da hadde kontor i Kvinesdal, måtte løse opp i floken.
Det var utrolig artig å være med på, og gjennom aktivitetene vi la opp til, fikk butikkene langt flere kunder og en betydelig økning i omsetningen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Når han blir bedt om å forklare årsaken til at butikken han drev klarte å øke salget så mye, er svaret entydig:
– I all butikkhandel handler det om å ta godt vare på kundene, skape en god stemning slik at de kjenner seg hjemme, at butikken har de riktige varene til rett tid, og ikke minst at man er åpen for trendene slik at man kan favne flere nye kunder slik at man kan skape nye markeder.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Dagligvarebransjen har i alle år vært preget av stor utvikling, en evne til stadig å måtte endre drift og profil i tråd med nye trender og den generelle samfunnsutviklingen.
Flyttet til Søgne
Spennende år til tross, da datteren til Kurt Inge og ektefellen skulle begynne på skolen, valgte familien å flytte tilbake til Langenes og Søgne, og nok en gang var det dagligvarebutikken først på KIWI Torvet han begynte på, og senere i 2007 på KIWI Langenes.
Også denne gangen var ideene mange.
– Det gjør ikke noe å skulle jobbe med KIWI-konseptet, og med en offensiv og flink Maritha Aamdal som driver KIWI Langenes i dag, og som sørger for at driften er både innovativ og fremtidsrettet. Fra å være en butikk hvor sommeromsetningen stod for halvparten av totalen, er driften og kundegrunnlaget blitt betydelig utvidet. I dag er sommeromsetningen blitt enda større, men enda viktigere er det at omsetningen de andre ni månedene i året har økt enda mer, sier Kurt Inge Langenes.
Har sin egen sjarm
– Det å jobbe ved KIWI Langenes har sin helt egen sjarm. Det er her eldre kommer når nye batterier må skiftes i klokker og mobiltelefon. Det er her kundene tar kontakt når papirer som skal følge med offentlige søknader trenger å bli kopiert, eller stensilert som de eldre sa, og her kommer ungene innom for å få plaster når de har veltet på sykkel og fått skrubbsår på knærne. Der er også her som småttingene kommer når de er ute i lek og det er for langt hjem når de må på do. Sånn sett er KIWI Langenes blitt noe langt mer enn bare en dagligvarebutikk, sier Kurt Inge Langenes.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Han har aldri ligget på latsiden. Da Habitten, klesbutikken på Tangvall la ned, og Ragnar Olsen var interessert i å selge sportsbutikken som lå vegg i vegg, valgte Kurt Inge sammen med sønnen, Morten, å slå til. Begge lokalene ble overtatt og Intersport så dagens lys.
– I tiden etterpå har omsetningen økt betydelig, og pilene peker en vei. Også her som tidligere er det noen sentrale elementer som må være på plass: Å skape en trivelig stemning, være fremoverlente for å kunne yte god service, utvide varesortimentet i tråd med kundenes ønsker og behov og sørge for at kundene til enhver tid er fornøyde. Da har man nemlig sikret seg noe av det aller viktigste, om man driver dagligvare eller sportsbutikk; at kundene kommer tilbake til deg neste gang, sier Kurt Inge Langenes.