– Jeg kan gjerne være Pikachu! Jeg kan gjerne være heksa! Barna som er med på teaterskolen på Søgne gamle prestegård er ivrige når rollene til skuespillet skal besettes. Torsdag ettermiddag er familie, venner og bekjente invitert til Prestegården i morgen, torsdag, kl. 14.00, for å se hva de barna fra de fire teatergruppene har øvd inn.
Av Ivar Eidsaa
Hele 33 barn fra 1. til 5. klasse har tilbrakt dagene på teaterskolen som Søgne gamle prestegård arrangerer i høstferien. Det er ingenting å si på innsatsen og engasjementet. Barna som er med i gruppen som arbeider med improvisasjon, formelig stråler når Fritidsnytts utsendte spør barna på en av gruppene hva de øver inn.
– I skogen er det magiske planter, men også noen hekser. Pichachu er der, og en enhjørning, forteller barna engasjert. Med seg har de instruktørene Mads Clausen, Ida Marie Nordli, Mia Bruvik og Tanya Fazely.
Barna formelig kvitrer når de blir spurt hvordan de har hatt det disse dagene.
– Det er kjempegøy på teaterskole, sier en av jentene.
Mens en av guttene synes det er så gøy at han også må fortelle litt til. Vi blir spurt om vi liker sushi.
– For jeg liker sushi, får vi vite.
– Det er godt, kjempegodt, det er faktisk enda bedre enn godteri, og så er det mye sunnere, fordi det er ikke sukker i sushi, forteller han opprømt.
– Det er i alt 14 studenter som er med som instruktører på teaterskolen. Disse tar de tar et årsstudie i drama og de har ansvaret for fire ulike grupper, forteller Sunniva Solheim som er veileder for instruktørene som er med på teaterskolen.
I den ene gruppen er temaet er mobbing/undertrykkelse. I stykket som øves inn, er det et barn som blir undertrykket i en situasjon. De andre barna kommer inn og avbryter det som skjer. Tanken er at barna selv der og da skal spille ut hvordan de ville løst situasjonen som er oppstått.
En annen gruppe jobber med rollespill med samarbeid som tema, hvor barna og instruktørene skal fortelle en historie ved å gå inn i ulike roller som skal spilles ut.
Den tredje gruppen arbeider med improvisasjon med tema klima og miljø, mens den fjerde gruppen arbeider med det Sunniva Solheim omtaler som en seksrutersfortelling med vennskap som tema.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Barna og instruktørene lager en tegneserie med seks ruter. I den første skal de presentere en hovedperson, i den andre hva hovedpersonen ønsker seg mest av alt i hele verden, forteller Solheim.
Artikkelen fortsetter under bildet.
I den tredje ruten oppstår noe som skal hindre hovedpersonen å få innfridd sitt ønske, i den fjerde ruten skal barna finne et hjelpemiddel, i den femte hvordan hjelpemiddelet kan brukes for å sikre at ønsket blir en realitet, og i den sjette ruta fortelles det hvordan det gikk, om det blir en lykkelig slutt, eller en trist avslutning.
Felles for alle gruppene er at barna skal bruke de ulike dramaturgiske metodene som instruktørene lærer dem, til å jobbe frem en forestilling.
– Barna er aktivt med hva historiene skal fylles med, og hva som kommer ut av det. Dermed får barna trent seg på improvisasjon, samarbeid og fremføring av det de har arbeidet med, når de på torsdag skal ha fremvisning av de fire forestillingene som de har brukt disse dagene på å øve frem, sier Solheim.
– Forestillingene begynner kl. 14.00, i Kultursalen på Søgne gamle prestegård. Familie, venner og bekjente er hjertelig velkommen, sier Sunniva Solheim.