Cathrine Rinde-Rosland har ansvaret for at alt av funksjonærer og frivillige er på plass når årets Rally Sørland vinkes i gang. I forkant ligger det måneder på måneder med planlegging.
Av Ivar Eidsaa
– Det er en artig, men krevende jobb, smiler Cathrine Rinde-Rosland fra Songdalen. Også til årets Rally Sørland har hun hatt ansvaret for å legge kabalen med hvor mange funksjonærer og frivillige som må til for at rallyfesten kan gjennomføres uten problemer.
– Planleggingen starter tidlig, allerede i november. Til årets rally har planleggingen i forkant gått meget bra, mye takket være et meget godt samarbeid med Tore Kjell Ås, leder på Rugslandsbanen, forklarer Rinde-Rosland.
Over 200 vakter
Det er et stort apparat som må på plass for å sikre en sømløs gjennomføring av stevnet. Over 200 vakter, og et godt knippe med andre frivillige må til.
– En uke før stevnet skal alle på kurs hvor de får informasjon om oppgavene, hva de kan gjøre og hva hver enkelt må være oppmerksom på. Sikkerheten har vi alltid satt i høysetet, og Rally Sørland er år etter år blitt gjennomført uten alvorlig personskade. Hadde det ikke vært for ansvarsbevisste vakter og frivillige, ville vi aldri ha fått dette til, understreker hun.
Årvåkne vakter
Flesteparten av etappene går på veier ute i distriktet. Mange tar til skogs for å få med seg Rally Sørland, og med opp mot 10.000 tilskuere ute i terrenget, sier det seg selv at det kreves særdeles årvåkne vakter for å hindre at noen tar seg ut i løypa fordi de «bare skal en tur i bilen for å hente noe de glemte».
– Som en siste foranstaltning, så kjører løpsleder foran hver etappe gjennom strekket for å se at alt er klart. Hvis en publikummer da tar ikke følger anvisningene fra vaktene og tar seg ut i løypa, blir etappen stoppet, forteller hun.
En drøm å samarbeide med
Med årene har hun fått med seg mange dyktige og ansvarsbevisste personer.
– Det er en drøm å samarbeide med dem. Når en av dem som skal være vakt på en av etappene sier at «jeg finner nok folk til å dekke alle plassene», er jo det noe jeg setter stor pris på, og det er et tegn på den gode samarbeidsånden som råder mellom oss, sier hun.
– Så halvannen måned før Rally Sørland starter, var alt på plass. Det kan ikke fungere bedre enn det, smiler hun.
Hun forteller at betalingen for alt strever kommer på selve løpsdagen.
– Når selve løpsdagen kommer, er det jo bare gøy, så kan noen og enhver ha vært kjempeleie på forhånd. Men det å være en del av dette gode sosiale miljøet, er noe helt spesielt, sier hun.
– Alle hjelper til når det trengs. Det gjelder også førerne. Om en fører står fast, så er konkurrenten der med en håndsrekning.
– Alle må bli sett og verdsatt
Også publikum er med på å gjøre dette til en folkefest. Mange kler seg ut, kommentarene sitter løst, og faktisk har også flere familier tatt turen ut i terrenget for å bivåne løpet og være en del av folkefesten.
Når den siste bilen har passert målstreken, er arbeidsoppgavene slettest ikke over.
– Dagen etter går med til opprydning. Også det tar sin tid, sier hun med et aldri så lite understatement.
Noe av det siste Cathrine Rinde-Rosland gjør i forbindelse med rallyet, er å sende en personlig hilsen til hver og en med takk for innsatsen.
– Vi må aldri ta et engasjement for gitt. Det er viktig at hver og en kjenner seg sett og verdsatt, sier Cathrine Rinde-Rosland.