– Det er inspirerende å se at flere bedrifter og butikker i Songdalen er blitt med på satsingen om å legge til rette for et mer demensvennlig samfunn.
Av Ivar Eidsaa
Det sier Inger Lise Markussen, som er demenskoordinator i Songdalen kommune. Oppgavene hennes medfører blant annet å gi praktiske råd og tips for hvordan vi alle kan håndtere vårt møte med mennesker som har en demenssykdom.
Kunnskap og serviceråd
Sammen med Nasjonalforeningen for folkehelsen har hun invitert bedrifter og butikker til erfaringssamlinger som en del av kampanjen «et mer demensvennlig samfunn». Flere bedrifter har vært med, blant dem Vitus Apotek, begge bankene, biblioteket, Joker og Nodeland Tannlegesenter og menighetskontoret. Kurset gir kunnskap og serviceråd for å møte mennesker med demens i hverdagen.
Trenger hjelp
Markussen forteller at felles for mange med demens er at de gjerne er fysisk friske når de får en hjernesykdom, og skal leve med demens i mange år, slik som for eksempel Alzheimers sykdom. De går fra en tilværelse med selvstendighet og aktivitet til å få økende problemer med å klare seg alene.
– Mennesker med demens trenger å få hjelp til å leve selvstendig, være trygge når de er ute og gjør ærender eller går tur, og å få en hjelpende hånd når det er vanskelig å orientere seg. Derfor kan alle deler av samfunnet bidra, forklarer Markussen.
Vær åpen og positiv
I stedet for at å trekke seg unna fordi man kan møte et menneske som kan oppføre seg annerledes, får kursdeltakerne fra bedriftene som har vært med på erfaringssamlingene, informasjon om hvordan ansatte kan møte kunder med en demenssykdom på en åpen og positiv måte.
– Når en voksenperson kan gå frem og tilbake i butikken og ikke finne veien ut, når det er svært vanskelig å få til å betale i kassen, når man ikke husker, og ikke minst når personer med en demenssykdom kan gjøre og si ting som er uforutsigbare, da vil det være en solid hjelp for den det gjelder å få god informasjon av noen som har fått informasjon om hvordan disse personene kan møtes, sier Markussen.
Ta seg tid
– Viktigheten av å snakke tydelig, møte den enkelte med godvilje, vise respekt, ta seg tid nok og å være imøtekommende, er noe av det som belyses nærmere i kursene. Bedrifter og butikker som har gjennomført kurset, får et kampanjesymbol som kan festes godt synlig i butikklokalet som informasjon ut til publikum.
Som nevnt, flere bedrifter har gjennomført entimerskurset for sine ansatte.
– Vi vil gjerne ha flere av virksomhetene med på kurs. Det er få av butikkene i Songdalen som har respondert, sier Markussen.
– Det er viktig at de rundt forstår hva demens er, og hvordan håndtere en person som får demenssykdom. For dette er SYKDOM. Demens har ikke noe med manglende intelligens å gjøre, men er en sykdom man kan få uten at den som får det kan noe for at sykdommen oppstår. Da blir det lettere å være tålmodig og imøtekommende med den som har utvikler demens, sier hun.
Åpenhet og informasjon
– Vi tror at mer åpenhet og informasjon kan ufarliggjøre hvordan vi tar kontakt og hjelper en person med demenssykdom. Det som av og til kan skje, er at noen trekker seg unna fordi man selv er usikker på hvordan møte et menneske med demenssykdom, sier hun.
Det er i dag anslagsvis 77.000 personer i Norge som har en demenssykdom. I løpet av får viser prognosene at antallet kommer til å dobles.