– Drømmen er jo å kunne leve av musikken, sier Katrine Lislevand Pavljuk, pianisten fra Greipstad som tidlig viste at hun besitter et talent utenom det vanlige.
Av Ivar Eidsaa
20 år gamle Katrine Lislevand Pavljuk markerte seg tidlig. Allerede som 16-åring utmerket hun seg som et stort talent som elev ved Songdalen kulturskole. Da hadde hun allerede spilt i syv år og var også elev på musikklinjen ved Vågsbygd videregående skole.
I et intervju med Fritidsnytt for over tre år siden kunne hun fortelle at hun øvde minimum 15 timer i uken.
«En ny verden»
«Det er de siste årene jeg skjønt hvor viktig det faktisk er for meg. Jeg føler jeg kommer inn i en ny verden. Det ligger mye bak musikken som ikke alle forstår. Man blir liksom dratt med i musikken og lever seg inn i det», kunne hun den gang engasjert fortelle.
Planen den gang var å kunne studere musikk videre, og det betød i så måte mye at hun 18 år gammel som et av ti unge, norske klavertalenter ble tatt opp til Senter for talenutviklings nasjonale klavertiltak i regi av Senter for talentutvikling Barratt Due.
Grieg-akademiet
Katrine kom etter hvert også inn som elev ved Grieg-akademiet i Bergen, en skole som har utmerket seg som en spesielt god læringsarena for unge musikktalenter. Der er hun i gang med en fireårig bachelor, som ender ut med en to-årig master hvor hun studerer utøvende klassisk piano ved Institutt for musikk ved Grieg-akademiet.
Hun er beredt på å gjøre det som skal til for å bli virkelig god, og for å bli virkelig god er det knallhard og dedikert jobbing over tid som skal til, blant annet for å veie opp for de kulturelle forskjellene.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Det er så mange land som har en helt annen kultur for musikk og det å gi unge musikktalenter sjansen tidlig, enn det som er tilfellet i Norge. I de fleste steder i Norge kan man ikke begynne på kulturskolen før man går i 2. eller 3. klasse, som syv-åtte-åring. Ønsker du å lære og spille et instrument før dette, må du gå til en privatlærer. Det er ikke alle som har råd til, eller sågar vet at dette er et alternativ.
Øver mye
– Derfor har unge musikktalenter i Norge et litt annet utgangspunkt sammenlignet med andre land hvor man kommer tidligere i gang. Musikk på et så høyt nivå som Katrine Lislevand Pavljuk driver det, er en livsstil.
– Det er mye øving. Opp til seks timer med aktiv øving hver dag, smiler hun.
– Jeg er så heldig at jeg får anledning til å holde på med det jeg brenner for og liker mer enn noe annet. Det er et privilegium, sier hun.
Pandemien til tross, har året ved Grieg-akademiet vært alle tiders. Utbyttet har vært stort.
– Har utviklet meg mye
– Jeg har utviklet meg mye som pianist. Det er godt å se at det går riktig vei, smiler hun.
– Det går på teknikk, musikalitet, forståelse, det å håndtere stressede situasjoner. Jeg har lært å lytte på en annen måte, både når jeg selv spiller, men også når jeg hører andre pianister spille. Det gjelder å blir mer bevisst på alt jeg gjør, være seg øvingsprosessen, og hvordan legge opp øvingen slik at jeg oppnår et best mulig resultat, forteller hun.
Drømmen er fortsatt å kunne leve av musikken, selv om det kan ta tid. Hun er beredt på å gå den veien som trengs for å nå målet. Likevel har hun beina så godt plantet på jorden at det er viktig å ha en plan B.
– Det krever mye for å kunne leve av musikken. Derfor er jeg innstilt på å ta pedagogikk for å kunne undervise ved siden av, sier hun.
– Det er viktig å kunne gi tilbake det jeg har lært, noe jeg virkelig brenner for; å kunne dele musikkgleden med andre unge musikere, sier hun.
Sommerkonsert i Domkirken
Et av årets store høydepunkter kommer når Katrine sammen med Louise Engeseth inviterer til sommerkonsert i Domkirken 26. juni.
Konserten holdes i Kristiansand Domkirke lørdag 26. juni kl. 19.00.
Her vil publikum få høre et variert repertoar. Både norske romanser og tyske lieder av Edvard Grieg, Agathe Backer Grøndahl og Clara Schumann. I tillegg vil det være verk for solo piano av Wolfgang Amadeus Mozart, Johannes Brahms og Claude Debussy.
– Vi setter ekstra stor pris på å kunne holde konsert, med tanke på den spesielle tiden vi alle går gjennom. Vi tar smittevern på alvor og vil sørge for at alle smittevernrestriksjoner blir fulgt, sier hun. Billetter kan kjøpes på tikkio.com eller ved inngangen.
Katrine møtte Louise Engeseth møtte hverandre for første gang i høst da de begge begynte på Grieg-akademiet i Bergen. Engeseth var før dette elev ved Barratt Due i Oslo, men ønsket seg til Bergen fordi hun ønsket å bli elev hos en bestemt lærer ved Grieg-akademiet.
– Vi fant tonen med én gang, fikk en veldig god kommunikasjon, og begynte å øve sammen, så vi gleder oss til konserten, sier hun.
– Vi samarbeider godt, og merker at spillet er noe helt annet nå. Det å spille med Louise gir så mye energi. Vi har en felles forståelse for hva vi vil med musikken. Vi håper å sette opp flere konserter etter hvert, sier hun.
– Jeg håper også vi kan bli et aldri så lite radarpar i årene som kommer, sier en forventningsfull Katrine Lislevand Pavljuk.