Grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge er nullvisjonen – at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller livsvarig skadde i trafikken. Det er dette Søgnemannen Tom Erik Dønnestad jobber med. Han er leder for Nullvisjonen i Søgne, Songdalen og Vennesla.
Av Anja Walker Brunvatne
– Vi er ubeskjeden nok til å tenke at arbeidet vårt er betydningsfullt. Jeg synes det er veldig flott å få bidra på denne måten, sier han.
Sikring av barn
Nullvisjonen jobber med holdningsskapende arbeid, og i vinter har de hatt fokus på sikring av barn i bil. Dette har de gjort gjennom blant annet å holde foredrag på Søgne gamle prestegård som var åpent for alle småbarnsforeldre og andre som sikrer barn i bil.
– I de fleste tilfeller der det har gått galt skyldes det uvitenhet eller sløvhet fra foreldre. De har ikke tenkt eller forstått konsekvensen. Det er små marginer som skal til for å gjøre det riktig, forteller Dønnestad og legger til at de mest vanlige feilene er å ikke stramme beltet godt nok, feilplassering av bilstol og for mye klær på barnet.
Trafikkulturen i Finsland
Utover våren skal Nullvisjonen jobbe med trafikksikkerhetsdager på alle videregående skoler, men de er også i startfasen med å jobbe med en holdningsendring i trafikkulturen, blant annet i Finsland.
– Det har vært utfordrende kultur der i mange år, slik som det er i mange bygder. Det er mye kjøring i høye hastigheter. Vi ønsker å jobbe med de som bor i området for å endre på dette, forteller Dønnestad. Han presiserer at dette gjelder mange generasjoner, men påpeker at ungdommen er mest utsatt.
– Sjansen for å overleve i en ny bil er mye større. Vi vet at ungdommer er spesielt utsatt for trafikkulykker de første årene på veien, og derfor er det oppsiktsvekkende at de ofte kjører gamle, slitne biler. For hvert år bilen blir eldre, øker risikoen for skader eller dødsfall med 10 prosent. Ungdommen burde kjøre familiens tryggeste bil, sier han.
Små marginer redder liv
På Nullvisjonens nettsider står det at dersom alle holder fartsgrensene, bruker personlig verneutstyr og kjører rusfritt, så kan antall dødsulykker halveres. Dersom alle bruker bilbelte kan 40-50 liv spares årlig. Dønnestad er klar på at det er små marginer som skal til.
– Mine beste råd er vis hensyn og kjør forsiktig. Da skal det mye til for at det skjer noe. Dersom du har plassert bilbeltet riktig er du best mulig rustet dersom en ulykke skulle inntreffe. Hvis min jobb kan bidra til at noen overlever, ja, da har jeg gjort noe fornuftig, sier han.
Fakta:
Sikring av barn i bil
Det er påbudt å sikre barn i bil. Det er sjåførens ansvar å sikre at barn under 15 år er lovlig sikret.
Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt. Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kg. Etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.
ca 0-15 mnd:
Barnet skal sitte i bakovervendt babysete helt fra det er nyfødt. Når barnets hode stikker over kanten er det på tide å bytte til større sete.
Ca 9 mnd-4 år:
Bakovervendt barnestol er sikrest. Det anbefales å bruke dette så lenge som mulig, helst til barnet er 4 år.
Ca 4 år-11 år:
Barnet bør bruke stol med rygg og hodestøtte. Diagonalbeltet skal ligge over skulderen, ikke under armen eller bak ryggen. Hoftebeltet over hofter og lår, ikke over magen. En stol med rygg beskytter barnets kropp bedre enn bilpute, spesielt ved sidekollisjoner.
Hvorfor bakovervendt?
Små barn sitter sikrest i bakovervendt sete, og forskjellen i skadereduksjon er markant:
Forovervendt: Skadereduksjon 65%
Bakovervendt: Skadereduksjon 90%
Vekten av en voksen persons hode utgjør kun 5-6% av kroppsvekten. For barn 0-18 mnd utgjør hodets vekt hele 20-25% av kroppsvekten. Dette er den viktigste grunnen til at barn må sikres annerledes i bil enn voksne.
- Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 10 meter.
- Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 19 meter.
- Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 32 meter