Nye E39 er blitt bygget i tråd med de strengeste sikkerhetskravene.
Av Ivar Eidsaa
– Bilistene vil ferdes på en trygg og sikker vei. Skulle uhell oppstå, er det en rekke sikkerhetssystemer som da vil komme til anvendelse, sier prosjektleder Harald J. Solvik.
– Eksempelvis har vi kamera-detektering av kjøretøy som stopper. Operatørene på Vegtrafikksentralen kan da redusere fartsgrensen eller stenge veien. Vi har også havarilommer slik at kjøretøy kan plasseres tryggere utenfor kjørebanene, og dermed slik at annen trafikk ikke blir hindret.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Trafikkovervåking
En firefelts vei med midtdeler gjør at møteulykker ikke vil finne sted. Veien er også så bred at dersom en bilist får motorstopp, er det mulig å kunne trille inn på veiskulderen, uten at all annen trafikk blir hindret.
På nye E39 fra Fidjane til Mandal øst er det blitt bygd i alt fem tunneler, alle med to løp. Ved motorstopp, ulykker eller sågar en brann i en av disse, vil Vegtrafikksentralen umiddelbart få beskjed takket være en rekke sensorer og kamera i tunnelene.
Via skjermene vil vegoperatørene kunne se hva som skjer, og kan gjøre nødvendige tiltak for å varsle annen trafikk og nødetatene. Gjennom skilt- og lysreguleringen kan vegoperatørene stenge tunneler med en gang noe skjer.
Mange nødutganger til nabotunnelen
I hver tunnel er det nødutganger til nabotunnelen, med korte avstander (250 meter) mellom hver enkelt og med nødtelefoner rett ved, slik at bilister og andre veifarende kan varsle dersom noe skjer. Dersom et brannslukningsapparat blir løftet ut av holderen, får både operatørene beskjed og aktuelt tunnelløp blir automatisk stengt. Ved brann kan bilister og passasjerer evakuere inn i nabotunnelen, og man unngår å måtte rømme lengre avstander langsetter tunnelen, sik tilfellet var da det for noen måneder siden ble en bilbrann i en ett-løpstunnel på Vestlandet.