Hvem eier morgendagen? Politisk kunst fra Tangen-samlingen: I begynnelsen av februar vises utstillingen på Søgne gamle prestegård.
1.september 2022 stengte Sørlandets Kunstmuseum dørene i Skippergata 24, skiftet navn til Kunstsilo og startet på ferden inn i sitt nye bygg. Museet flyttet inn i Kunstsilo i oktober 2023, og i perioden fra utflytting og frem mot åpning tilbys en rekke aktiviteter utenomhus. Først ut er utstillingen Hvem eier morgendagen? hvor Kunstsilo tar politisk kunst fra Tangen-samlingen med ut på reise i Agder.
I perioden frem til mai 2023 vil Agders befolkning og tilreisende kunne oppleve et utvalg kunstverk på seks ulike visningssteder. Hvem eier morgendagen? Politisk kunst fra Tangensamlingen tar for seg temaer knyttet til politiske protester, kollektivisme fremfor individet og kjærlighet til naturen. Fra og med 5. februar, kommer vandreutstillingen til Søgne gamle prestegård.
Utstillingen kombineres med et undervisningstilbud til regionens skoleelever gjennom Den Kulturelle Skolesekken (DKS) som Kunstsilo håper vil gi nærmere 3000 barn og unge minneverdige opplevelser og mektige refleksjoner i undervisningsopplegget Loop- historien gjentar seg.
Om utstillingen
Hvem eier morgendagen? løfter frem kunstnere fra 1960- og 70-tallet som gjennom sitt arbeid stilte spørsmål ved og kritiserte sin egen samtid– både gjennom rene politiske ytringer i selve kunstverket, men også ved å løfte frem aspekter og temaer de mente offentligheten burde bry seg om, anerkjenne og verdsette.
Utstillingen bygger på et utvalg grafikk fra Nicolai Tangens store samling av nordisk modernisme, samt enkelte verk fra Sørlandets Kunstmuseum sin samling. Utstillingens tittel er hentet fra et verk av Willibald Storn.
Aktivister med grafikk som medium
På slutten av 1960-tallet var Storn en av initiativtakerne til kunstnergruppen GRAS, et Oslobasert kunstnerkollektiv som til tross for at eksisterte kun i fire år, regnes som det mest innflytelsesrike kunstnerfellesskapet fra denne perioden. Gruppen av aktivister samlet seg med grafikk som medium.
Trykketeknikken var ikke tilfeldig, den passet den aktivistiske tankegangen om å få kunsten og budskapet ut til flest mulig. Grafikk var derfor et egnet medium fordi det muliggjorde reproduksjon og større opplag. Man unngikk utgifter til dyr maling og kostbare lerret, for ikke å snakke om arbeidstimer per verk.
En reaksjon mot krig og utnyttelse
Gjennom GRAS samlet kunstnerne seg rundt en reaksjon mot krig og utnyttelse i den tredje verden, mot diktaturers fremvekst og mot kapitalismens makt, som ledet til et sløvende forbrukersamfunn og som samtidig medførte natur- og miljøødeleggelser.
Hvem eier morgendagen? løfter frem sentrale medlemmer fra GRAS-gruppen, men også andre kunstnere fra samme generasjon.
Overordnet kretser utstillingen rundt tre hovedtema: politiske protester, samhold og menneskets kontakt med naturen.
Deltakende kunstnere
Utvalget av verk vil tilpasses hvert enkelt visningssted, så de deltakende kunstnerne listet
opp her, vil ikke nødvendigvis henge alle steder.
ANDERS KJÆR / ANDREAS LIAN / ANNA-EVA BERGMAN / ARNE MALMEDAL / BJØRN MELBYE
GULLIKSEN / CHRIX DAHL / DEA TRIER MØRCH / EGIL KJELL RØED / EVA MARIE LANGE /
GUTTORM GUTTORMSGAARD / HANNE BORCHGREVINK / JOHN ANDREAS SAVIO / KJARTAN
SLETTEMARK / KJELL ARNE NUPEN / LUDVIG EIKAAS / MARIANNE HESKE / MORTEN KROHG /
PER KLEIVA / SIDSEL WESTBØ / VICTOR LIND / WILLIBALD STORN
Turnéoversikt
- februar – 12. mars 2023 – Søgne Gamle Prestegård
- april – 26. april – Grimstad Kunstforening
- mai – 9. juni – Byhallen, Kristiansand