Geir Smebøles reisebrev: På tokt til Finnmark – Nå har vi passert Stadlandet

Geir Smebøle har mønstret på MS Gamle Oksøys tokt fra Kristiansand til Finnmark, som stuert. Les hans reisebrev her, om frysebokser som stoppet å virke, og om lange dager i byssa.

Så er vi godt i gang med turen mot Gamvik i Finnmark. Vi kastet loss på søndag kl 1900 som planlagt og krysset Byfjorden, ut Vestergapet, forbi Songvaar Fyr så nærme vi kunne komme.

Deretter bar det utaskjærs mot Feistein Fyr ved Tanganger. Det var rolig sjø til vi passerte Lindesnes Fyr og etter behørig tuting fortsatte vi mot Lista Fyr.

Det ble brått mer bevegelse i båten og det ble ikke helt lett å sove. Men ganske tidlig på kvelden fikk stuerten problemer med kjøl- og fryseskap.

JEG HADDE EN DRØM!
Jeg hadde en drøm og det var å bli med MS Gamle Oksøy på tokt. Det har gått i oppfyllelse, men natt til søndag hadde jeg også en drøm. «jeg skulle flytte 2 kjøleskap fulle av mat og som stod i en container. Begge veltet og alle kjølevæsken rant ut. Maten kunne ikke reddes.»

Denne drømmen holdt også på å gå i oppfyllelse. Tidlig søndag kveld oppdaget vi at tre av fem kjøl- og fryseskap om bord i Gamle Oksøy hadde sluttet å virke, i alle fall å kjøle.

Maten i fryseskapet var i ferd med å smelte. To av kjøleskapene fikk vi ikke temperaturen under +12 grader. Det var krise om bord – i alle fall i hodet på stuerten. Skapene tålte rett og slett ikke og blir fylt til randen med mat.

Vi fikk tatt ut mye brød fra et fryseskap som virket og reddet store mengder kjøtt og frukt. Her måtte vi få tak i nye skap, men ikke bare båten er et museum – også inventaret!!

Men etter litt rådslagning med kapteinen, fikk jeg klarsignal til å bestille nye skap. Men hvor skulle vi få det fra der vi passerte Lista Fyr ved midnatt søndag?

Artikkelen fortsetter under bildet.

Gamle Oksoy foto Jan Robert Jore

Gamle Oksøys sommertokt går fra Kristiansand til Finnmark. Foto: Jan Robert Jore.

Redningen ble Elkjøp sin kundeservice kl 0800 mandag morgen, men butikkene åpnet jo ikke før kl 1000. Vi fikk avklart at Elkjøp på Forus ved Stavanger hadde skap som passet i bredde, høyde og dybde. De skulle få beskjed om å ringe meg straks de kom jobb.

Kl 0950 ringer salgsleder Monica Bull meg og har forstått at her er det krise. Etter å ha sjekket at de aktuelle skapene faktisk var på lager, ble bestillingen sendt og ordren bekreftet. Vi skulle ligge to timer i Tananger denne dagen og skapene måtte leveres kl 1300.

Men – de klarte ikke å få tak i noen som kunne kjøre de ut til oss. Monica tok ansvar – fikk tak i en Elkjøp sine biler og kjørte de ut til oss i Tananger. Trillet de om bord og tok med seg plast og isopor tilbake. Vipps så var det gjort. For en service – for ei dame – for en humørspreder. Denne må Elkjøp ta godt vare på. Tusen tusen takk Monica – vi fikk reddet mat for mange tusen kroner og stuerten kunne begynne og slappe av.

RUTINENE OM BORD
Vi går 24 timer i døgnet med unntak av noen dager vi ligger i ro. Frokost serveres mellom kl 0730 og kl 0830, lunch mellom kl 1430 og kl 1530 og middag mellom kl 1930 og kl 2030.

Det blir lange dager på stuerten, men det var han jo klar over. Det han ikke var helt klar over, er at noen må ha mat på andre tidspunkter og matpakker fordi de skal jo i land på fyrstasjoner.

Det kan skje fra grytidlig om morgenen til sent på kvelden. Når skal stuerten sove? Jo, så ofte som mulig mellom slagene. Det er mye arbeide og lite tid til å nyte den flotte turen, men litt henging på broa blir det. Her diskuteres fyrene, vern, fredning og ulike former for drift av fyrstasjonene.

HVA STÅR NÅ PÅ MENYEN?
Det skal i alt serveres 75 måltider mat. For å kunne bestille varer, måtte alle menyene settes opp i detalj. Det ble for meg ufattelig store mengder mat nå det meste måtte om bord før avgang fra Kristiansand.

Stuerten vil rette en stor takk til Cassandra Nygård Møller ved Bunnpris Høllen og Reidar Fredriksen hos Reinhartsen på Fiskebrygga. Mine bestillinger ble pakket og klarert for henting på de dagene jeg måtte ha de om bord. Dette er to kjøpemenn som vet hva service er – ikke rart vi er glade i disse som vi også bruker nå vi skal ha mat til ulike anledninger i Songvaar Fyrs Venner.

Men en uke før avgang ble båten flyttet fra Bredalsholmen til Korsvikfjorden. Til sammen ble det kjørt mat i 10 timer og en samlet distanse på 20 mil. Det var kanskje litt dumt at den ikke ble flyttet til Høllen Brygge i Søgne.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Middag

Det blir servert store mengder mat under toktet. Foto: Privat.

Så langt har menyene bestått av:

  • Stekt egg og bacon, egg og sild. eggerøre og laks til frokost, alle med nystekte brød og assortert pålegg. • Fiskekaker, karbonader og kokte pølser til lunch • Fiskesuppe, millionbøff, stekt flesk og duppe, skinkegrateng til middag. • Desserter har variert fra panna cotta, fruktcoctail, fersken med krem og creme brulee.

Det spises godt og ingen har klaget på utvalget eller kvaliteten så langt. Om det er på grunn av god mat eller at ingen vil såre stuerten vites ikke.

FYRENE
Dette toktet er jo først og fremst en reise fra fyr til fyr – fyrsafari – for å bedre dokumentere vanskelig tilgjengelige fyr og noen havner som også eies av Kystverket.

Vi har vært innom: • Feisten • Kvitsøy • Stabben • Silda havn • Alnes

Flere av stedene har det vært krevende å komme til med mob-båten, men det er flinke mennesker, så det går bra.

I tillegg til de fyrene vi er innom passerer vi et stort antall fyr som alle har sin særegne historie og driftes på ulike måter. Kystverket har også solgt noen av fyrene til kommuner, kystlag og privat personer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Med hjemmekontor over Hustadvika

Med hjemmekontor over Hustadvika. Foto: Privat.

FOLKENE OM BORD
Her kommer en liten presentasjon av folkene om bord og først ut er Kristine Moltu

– Hvilken rolle har du om bord Kristine

– Jeg kommer fra Museum Nord Kystverkmusea i Vesterålen.

– Oppgaven min er å være med på å dokumentere tilstanden ved de fyrstasjonene vi er innom med 3D bilder, 360 grader scanning og dronefotografering.

– Hva skal dette benyttes til?

– Det er først og fremst til intern bruk i Kystverket for å få en situasjons status. Det vil bli en viktig informasjon for Kystverket når vedlikehold skal planlegges. Dette er også et viktig arbeide til formidling av fyrhistorien. Tenk deg en 4 Virituel tur i fyrlykta!

– Hvor bor du?

– Jeg bor i Kabelvåg i Lofoten

– Hva var årsaken til at du begynte å engasjere deg i fyr og og fyrhistorie?

– Interessen kom i studietiden nå jeg tok hovedfag i fiskeriutbygging i Lofotenområdet.

– Hva er statusen på fyrene dere har besøkt?

– Det varierer mye fra velstelte fyrstasjoner til mindre velstelte.

– Hvordan har du det om bord i Gamle Oksøy?

– Jeg er veldig glad i denne flotte båten og det er jo en fantastisk reise. I tillegg er det et kjekt mannskap som inkluderer alle.

Det kan også legges til at hun er en reser i byssa og hjelper til så ofte hun kan.

HVOR ER VI NÅ?

På torsdag passerte vi stadtlandet i en frisk vind. Det ble som forventet litt stamping, men alt inne i båten var godt sikret for litt slingring. Forrige lørdag

Gikk vi over Hustadvika i et strålende vær.

DSC 0090

Geir Smebøle har mønstret på Gamle Oksøy og skal være med på toktet fra Kristiansand til Finnmark.

Flere saker