Det å åpne sin egen butikk på nye Tangvall Arena, ble som å komme hjem for Ivar Langenes. Med konseptet Urban Pioneers er han på god vei mot visjonen om å drive et milliardkonsern.
Av Ivar Eidsaa
Da Tangvall Arena åpnet dørene for publikum den 20. april, var Ivar Langenes et eneste stort smil der han kunne ta i mot kundene i Urban Pioneers sin nye butikk på 160 kvadratmeter i Søgnes nye storstue.
– Dette er en drøm jeg har hatt lenge, sier Ivar Langenes, i butikken som for anledningen er stappfull med kunder og andre som ønsker å gratulere ham med åpningen.
Det å drive egen butikk er noe Ivar Langenes har fått inn med morsmelken. Moren Tove Marie drev i mange år Habitten på Tangvall, og senere Gave og Interiørhuset. Faren Jan på sin side kan se tilbake på mange års drift av «Tappen på Tangvall», G-Sport og Outlet-butikken på Tangvall som han drev frem til han valgte å trappe ned.
Startet som 13-åring
Drømmen har han som sagt hatt lenge. Som 13-14-åring tok han sine første steg inn i det som er blitt hans levevei. På lageret til Habitten fikk han i oppgave å kutte og legge sammen papp og papir.
– Det var stas å skulle få sin første jobb, og å tjene sine første kroner, ler han.
Med en familie som var aktivt nærings- og forretningsdrivende, fikk Ivar det inn med morsmelken hva som gjaldt dersom man ville satse på butikkdrift.
Hardt arbeid, gode verdier i bunn, og en vilje og tro på at drømmer kunne bli virkelighet, var noe stikkord i så måte.
– Lærte utrolig mye av min mor
– Jeg fikk jobbe tett på min mor, min beste venn og mentor, og en enorm ressurs. Jeg lærte utrolig mye av henne og av min far. Min største motivasjon er at hun ser ned fra himmelen på det jeg holder på med, og følger med på hva jeg gjør. Jeg tror min mor hadde et fornøyd smil rundt munnen der hun i sitt himmelske hjem satt og fulgte med på åpningsdagen. Det ble rett og slett et sterkt og emosjonelt øyeblikk, sier Ivar Langenes.
I ordtaket heter det at «det tar ikke én dag å bygge Rom». Etter tre år på direttslionjen på Gimle videregående skole, startet hans om 20-åring opp butikken Image sammen med den tidligere Start-spilleren Kristofer Hæstad. Åtte år senere startet han sitt eget klesmerke, Bølger.
De unge herrer hadde suksess med sitt konsept. Én butikk ble etter hvert til tre. Bølgen så også dagens lys.
Pågangsmot og lidenskap
Et enormt pågangsmot og stor lidenskap har ligget til grunn for det meste som Ivar Langenes har drevet med. Hardt og målrettet arbeid over tid gir svært ofte gode resultater.
Erfaringene fra den første tiden med Image og Bølger vil han ikke være foruten. For det var der, på butikkgulvet, i nær kontakt med kundene, at han gikk den beste designerskolen som tenkes kunne. På nært hold fikk han se hva den vanlige kvinne og mann ønsker å kle seg i.
Tankene gikk, mulighetene ble vurdert. Ivar Langenes hadde lyst til å ta nye skritt. Men å etablere et nytt konsept i en tøff motebransje, krever mye. Ikke minst kapital og gode kontakter. Og hvor kunne han både kapital og mennesker som hadde solide kontakter i bransjen?
Fikk kontakt med Ola Mæle
Ola Mæle, mannen som i sin tid startet Bik Bok, var Ivars store forbilde. Ivar hadde sagt opp sin stilling i Bølger, klesmerket han var med på å starte. Han stod klar til å ta nye steg. Han fikk raskt kontakt med bedrifter og enkeltinvestorer som ønsket å jobbe sammen med ham. Ryktet om denne hardt arbeidende og målrettede karen fra Søgne hadde løpt foran ham.
En av dem var William Follestad, hvis familie hadde solgt herreklær siden 1923. Follestad satte Ivar i kontakt med Ola Mæle.
Mæle takket ja til et møte. På hytta til Mæle i Blindleia skulle Ivar presentere ideen om å etablere et helt nytt klesmerke. Det fikk bære eller briste. Nervøs til ut i fingerspissene troppet Ivar opp på hytten til Mæle. I sin presentasjon fikk han bruk for alt han hadde fått med seg av verdier i oppveksten; å ha troen på seg selv, og at en solid porsjon lidenskap kan overvinne de største hindrene man måtte møte på.
«Vi må få til noe sammen»
Ivar la frem sin businessplan. Det må ha godt bra, for kort tid etter fikk han beskjeden han hadde håpet på. «Du imponerer. La oss se hva vi kan få til sammen. Hilsen Ola».
En gledesrus så sterk at Ivar måtte stoppe bilen på vei hjem bare for å skrike av glede. Et nytt eventyr kunne begynne.
Ivar Langenes har «vunnet halve kongeriket» for å bruke en metafor. Tre butikker er etablert i Oslo (Oslo City, Byporten og Bostadveien), og i april enda en på Tangvall Arena. I august startet han opp enda en.
Ikke bare selger han sine egne produkter gjennom egne butikker. Han selger også klær til flere butikker.
Etablerer seg i flere europeiske land
– I dag har vi 80 kunder i Norge, og cirka 50 i Sverige. Neste år går vi ut i Europa. Vi har tilbud fra aktører i England, Tyskland, Danmark, Italia og Frankrike, hvor det er aktører som ønsker å selge våre Uban Pioneers-produkter. Det de sier, er at de har tatt kontakt fordi de liker stilen, forteller Ivar Langenes med entusiasme.
– Snart åpner vi også egen butikk i Stockholm, så det er mye som skjer, legger han til.
I 2022 ble det ny omsetningsrekord. Med nevnte ekspansjonsplaner stopper det ikke der.
– Ola Mæle sier vi skal bli et milliardfirma, enkelt og greit, kort og godt, ler Ivar Langenes.
Det er jo i seg selv en svimlende visjon, og hvem hadde trodd det der han som 13-åring stod og ryddet på lageret til moren.
Har klokketro på prosjektet
Urban Pioneers har vokst med mellom 40 og 50 prosent hvert av de siste tre årene. I fjor ble omsetningen mer enn 110 millioner kroner.
– Ola Mæle har klokketro på prosjektet og at dette er noe vi skal få til. Så det å ha hans økonomiske muskler i ryggen, har betydd mye og har gjort at vi har fått gode betingelser i Sparebanken SR-Bank som har vært med oss i flere år. For ingenting kan koste så mye som å vokse. Det at banken har hatt stor tro på prosjekter, har vært helt essensielt, sier han.
– Vi har tatt patent på Urban Pioneers-navnet i over 20 land, og vil etablere oss i nye land og regioner når tiden er inne, og med den utviklingen vi har hatt de siste årene, er grunnlaget lagt for å kunne realisere de planene vi har for 2023, 2024, 2025 og videre fremover, sier Ivar Langenes.