SØGNE: Bygdas eldre bilister tar grep. Nå går de på kurs for å bli enda bedre trafikanter.
Av Klara Turid Fidje
– Er det OK at andre tar valg på vegne av oss, for eksempel at de setter seg bak rattet i ruspåvirket tilstand? spør Leder av Nullvisjonen Tom Erik Dønnestad. Han ser ut over forsamlingen på Søgne omsorgssenter. 25 kvinner og menn i alderen 65+ deltar på gjenoppfriskningskurs i trafikale kunnskaper i regi av Nullvisjonen og Trygg Trafikk.
Populært kurs
Kurstilbudet ble gjort kjent via media i begynnelsen av januar. I overkant av 100 personer meldte sin interesse. 25 gjennomførte kurset, som går over to dager og er på til sammen seks timer, i vår. 50 gjennomfører nå i høst, og de resterende har fått kurstilbudet sitt ved trafikkstasjonen.
– Det har absolutt svart til forventningene, sier Karsten Svensson. Han anbefaler andre å melde seg på tilsvarende kurs hvis de har mulighet til det. Påmelding kan gjøres via nettsida vegvesen.no. Selv meldte Svensson seg på for å få litt oppfrisking av regelverket, samt informasjon om fornyelse av sertifikatet etter fylte 75 år.
Sigrid Tronvoll meldte på mannen sin, Kjell Arthur Jørgensen, og ble med på kurs siden de begge følte at de trengte en liten oppfrisking. Et valg de ikke har angret på.
– Jeg meldte meg enkelt og greit på fordi en er gammel nok. Når du har hatt sertifikat i 50 år, så er der en del nye skilt og sånn. Selv om en kjører mye, så har en godt av litt oppfrisking. Lære mer om hvilke rettigheter og plikter en har i trafikken, sier Jørgensen.
Ved samme bord sitter Kirsti Håtveit. I de 45 år hun har bodd ved Langenesveien, har der vært hele sju dødsulykker. Først for ett par år siden ble hastigheten satt ned fra 80 kilometer i timen til 60.
– Jeg har gitt bort sykkelen min. Det er altfor farlig å sykle på Langenesveien, mener Håtveit.
Delt ansvar
– Myndighetene har et visst ansvar, men det koker ned til hvordan du og jeg oppfører oss, sier Dønnestad. Spørsmålet vil alltid være: Hva kan du selv gjøre?
– Det eneste du har makt over er det du gjør bak rattet selv, supplerer Paal Ove Sodefjed. Han er tidligere kjøreskolelærer, og underviser nå på oppfriskningskurset som representant for Trygg Trafikk Agder.
– Det er bedre å forebygge enn å reparere, fastslår Dønnestad. Han gir eksempler på hvordan det å redusere fartsgrensa fra 50 til 30 kilometer i timen i boligstrøk kan utgjøre forskjellen mellom liv og død.
Det er en lærevillig flokk de to kurslederne har foran seg. Kursdeltakerne ivrer etter å gjenoppfriske gamle kunnskaper og lære om endringer i trafikkbildet både når det gjelder skilting, bruk av blinklys i rundkjøringer og kulturforskjeller på kjøreatferd ulike steder i landet.
45+ er verstingene
Alle statistikker viser at verstingene i trafikken er yrkesaktive menn i aldersgruppen 45+. Gledelig er det at de samme statistikkene viser at ulykkene blant ungdom er på vei ned. Det samme gjelder unge voksne (25-44 år), mens i aldersgruppa 45+ ikke er noen nedgang å spore. Blant pensjonistene ser vi en svakere nedgang i antall trafikkulykker.
Dønnestad er både overrasket og glad over at så mange som over 100 personer fra Søgne, som befinner seg i aldersgruppen 65+, har valgt å melde seg på trafikkurs.
– Det viser at de tar ansvar, sier Dønnestad.
For det er kanskje et lite tankekors at de som er yrkessjåfører (buss/lastebil) hvert femte år må ha ei ukes kurs for å fortsette å jobbe, mens alle andre slipper unna med en legesjekk når de fyller 75 år.
Gode råd
– Slipp forbi de som har dårlig tid, lyder et godt råd fra en av kursdeltakerne.
– Blinklys i rundkjøring. Hvis det ikke blir brukt, har det ingen hensikt, sier en annen.
Og på tampen tar vi selvsagt med denne oppfordringen:
– Det er viktig med refleks nå som det er høst og mørketid.