– Ungdommen leser mindre enn før. Det sier barne- og ungdoms bibliotekar Marian Børnes ved Tangvall bibliotek.
Av Vibeke Garmann Johnsen
– Det er selvsagt veldig forskjellig fra person til person om de om de leser eller hvor mye de leser. Ungdom leser mye engelsk, en del skjønnlitteratur om kjærlighet- og fantasy-bøker. I tillegg lånes det ut en del selvhjelps-bøker på engelsk. Det leses også mye tegneserier, sier Børnes.
– Tallene er likevel veldig tydelig på at ungdommene leser ikke veldig mye, sier hun.
– Jeg synes det er viktig at voksne foreldre og lærere påvirker ungdom til å bruke tid på lesing, det for at de skal få opplevelsen av å lese en bok, sier Marian videre.
Hun sier videre det er ikke for alle det kommer av seg selv, at de ønsker å sette seg ned med en bok.
– En må være realistisk i forhold til det, sier hun.
Hun har nettopp vært på en litteraturkonferanse i Bergen. Der var det mange som bidro. Da så hun at det heldigvis er noen forfattere som syns det er viktig å skrive for ungdom, særlig gutter. Det ble pratet om at en må gjøre lesning lett tilgengelig, og at en skal bestemme at det skal brukes tid til lesning.
Noen nye forfattere, som Michael Stilson, sa klart ifra et en må sette av tid til leseopplevelse. Skolen er et sted hvor dette kan gjøres, og også ved å gi i lekse å lese hjemme.
– De snakket om lesing uten at boken nødvendigvis skal analyseres. Det skal være for å få opplevelsen av å lese, forteller hun.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Viktig at barn blir lest for
– Det var tidligere en sak i Fædrelandsvennen om at mange foreldre sier de ikke leser for små barn. Det er allerede i småbarnsperioden en kan formidle verdien av å lese en bok, mener Marian Børnes.
– At barn får opplevelse av å lytte til og også se på bilder i en bok, fremmer interessen for bøker senere. Det å bli lest for og senere lese selv, stimulerer begrepsutviklingen. Du blir flinkere til å bruke språket jo mer du leser, og det utvikles empati og fremmer det å sette seg inn i andre sine tanker, sier hun.
– Det kan ofte være lettere å bare sitte og se på noe på en skjerm, så ofte må en være ganske bestemt for å sette seg ned å lese istedenfor. Film har ikke den samme muligheten til å beskrive hva som skjer inni et menneske, sier Marian. En leser kanskje om noen som lever veldig annerledes enn det en gjør selv. Det er ofte de jeg lærer mest av, mener hun.
Det skjer jo at bøker blir filmet. Det kan en ta i bruk i skolesammenheng, sammenligningen mellom filmen og boken, hva er nytt, og hva har falt vekk for eksempel.
Bibliotekets rolle i å fremme leselyst
Biblioteket ønsker og fremme leseopplevelse. Det er mange bøker å ta av. En må ikke for en vær pris lese ferdig en bok. Noen bøker treffer en person, andre en annen. Bøker som en liker, stimulerer til videre lesing.
Planen er at alle femteklasser og åttende klasser skal ha et besøk på biblioteket i løpet av skoleåret. Hun har nettopp tatt imot åttende klassinger.
– Når de er her på besøk, ser jeg at det betyr utrolig mye at læreren, de har med seg, er engasjert, sier hun.
– Norsklærer kan være med å finne bøker som vil fenge en 14 åring, som kanskje ikke er så god til å lese. Noen lærere er innstilt på at alle skal ta med seg en bok, og de skal bruke tid på den når de kommer tilbake til skolen. Det er positivt, sier hun.
– Vi har som sagt også en rolle her. Vi er tilgjengelige til å finne godt lesestoff som lærere kan videreformidle, og også å hjelpe foreldre med å finne egnede bøker.
– De har laget til en hyggelig ungdomsavdeling ved Tangvall bibliotek. Her er mange lettleste, spennende bøker. Det er ikke alltid hva en leser som er det viktigste, men at ungdom får interesse for å lese bøker, sier Marian Børnes.
Topp 10 utlånte bøker i 2024 i noen aldersgrupper
Barn opp til 14 år:
1 | Malin Falch | Vikingene og orakelet |
2 | Malin Falch | Reisen til Jotundalen |
3 | Malin Falch | Kråkesøstrene |
4 | Malin Falch | Portaltreet. Første del |
5 | Malin Falch | Trollriket |
6 | Kazu Kibuishi | Supernova |
7 | Andy Griffiths | Gutta i trehuset med 156 etasjer ser dobbelt |
8 | Malin Falch | Portaltreet. Andre del |
9 | Jørn Lier Horst | Operasjon skrotnisse |
10 | Jeff Kinney | På dypt vann |
Ungdom 15-25
1 | Alex Michaelides | Den tause pasienten | |||
2 | Oliver Lovrenski | Da vi var yngre | |||
3 | Veien til førerkortet: personbil: lærebok klasse B | ||||
4 | Marit Kolby | Hva og når skal vi spise? | |||
5 | Suzanne Brøgger | Koral | |||
6 | Mark Manson | Den edle kunsten å gi f**n | |||
7 | Ana Huang | Twisted love | |||
8 | Zeshan Shakar | Tante Ulrikkes vei | |||
9 | Andri Snær Magnason | Om tiden og vannet: beretningen om vår framtid | |||
10 | Vigdis Hjorth | Gjentakelsen |