TVERSOVER: Siden starten i 2015 har Anders Urdal (23) og Alf Jørgen Dovland (23) laget håndlagde sløyfer i tre til hele Norge. Nå inntar de verdensmarkedet.
Av Klara Turid Fidje
– Det startet egentlig med bryllupet til en felles kamerat i Oslo, forteller produksjonsansvarlig, Anders Urdal. Som sammen med Alf Jørgen Dovland høsten 2015 startet firmaet Tversover. Dovland er i dag markedsansvarlig og daglig leder i firmaet.
Forberedelsene til kameratens bryllup er altså utgangspunktet for denne suksesshistorien.
– Vi forberedte oss til bryllupsfesten med å finne frem det vi hadde av dress, slips og sløyfer. Så er det ingen hemmelighet at det jeg hadde i skapet var det gamle slipset jeg konfirmerte meg i, fortsetter Urdal. De to kameratene fant ut at her måtte noe gjøres.
– Vi har begge alltid vært glade i å lage ting i tre, være i verkstedet, være kreative. Så kom vi opp med ideen om å lage sløyfe i tre. Det var der det startet, forteller Dovland.
Populært innslag
– Da vi kom i bryllupet, ble det litt prat rundt disse sløyfene. Det var jo egentlig bare noen pinner, sier Urdal og ler hjertelig.
Uansett, sløyfene utformet i tre viste seg å være et populært innslag i bryllupet. Utover kvelden hadde mer enn 40 av bryllupsgjestene satt seg på venteliste for å få slike sløyfer selv.
– Det var da vi forsto at dette faktisk kan bli til noe, at der kan være et marked for det. Rett etter bryllupet heiv vi oss rundt for å finne ut hvordan man starter en bedrift. Vi kom så fram til et produkt vi begge likte, og lanserte det på nett, forteller Dovland.
Tilvirkningen
Vi befinner oss i «Tversover-kjelleren», et spartansk innredet verksted i kjelleretasjen på et hus i Skippergata i Kristiansand. Det er her Tversover-sløyfene i eik, bjørk og ask produseres.
Guttene forteller at det er viktig at veden er god og tørr før arbeidet med å tilvirke sløyfene starter, ellers kan de lett sprekke. Urdal viser oss hvordan han kapper ut sløyfeformen og pusser ned dybden i sløyfen, samt tilpasser sløyfen til esken den skal ligge i. Deretter må sløyfen finpusses for hånd og behandles med beis eller lakk i den fargenyansen som ønskes. Iberegnet tørketid, så går det cirka et døgn til det ferdige produkt er kan monteres og pakkes klart for salg.
– Eik, bjørk og ask er veldig norsk. Vi ville skape en norsk merkevare, norsk kvalitet med detaljer som norsk geiteskinn til standard sløyfebånd, sier Dovland.
– Vi har en spesiell lidenskap til tre. Tanken er å bruke naturen til å gi menn muligheten til å uttrykke seg på en ny måte i dress, supplerer Urdal.
Enorm etterspørsel
På de drøye tre årene som har gått siden Dovland og Urdal startet opp med bedriften Tversover, har etterspørselen formelig eksplodert.
– Vanvittig gøy, konkluderer de unge gründerne med aner fra Songdalen. Ingen av dem har tall på hvor mange sløyfer de har produsert.
– Det begynner å bli en del, konkluderer de. Etterhvert har de blitt ganske så drevne og rutinerte i forhold til produksjon. For som Dovland sier:
– Hele tiden har vi jobbet for å kunne levere etter etterspørsel.
Tversover blir distribuert og solgt over hele Norge. Også utenlandske aktører har meldt sin interesse; Alaska, Tyskland, Kina og Korea.
– Nå holder vi på å utvide til USA. Vi samarbeider med et firma der som skal hjelpe oss med logistikk i forhold til å utvide markedet. Vi har sendt over 200 sløyfer for å teste. Det blir spennende å se hvordan det går nå utover våren, sier Dovland.
Og mer er på gang. Planen er å utvide sortimentet med flerre produkter av tre. Hva de konkret har tanker om, det holder de foreløpig for seg selv.
– Det er snakk om bærekraftige, håndlagde produkter, påpeker Dovland.
– Samtidig bruke våre ressurser på å gi tilbake til naturen og samfunnet, påpeker Urdal.
Veldedighet
Tversover har inngått samarbeide med en norsk bistandsorganisasjon som driver med treplanting i Nord-Korea.
– Saken er den at for å betale ned sin utenlandsgjeld til Russland, har Nord-Korea hogd ned store deler av skogsarealet sitt. Dette fører til at landet hvert år har store flommer som ødelegger ris- og maisavlingen deres. Avling som skal gå til mat til det allerede underernærte folket, forklarer Dovland.
– Derfor har vi besluttet å plante et tre for hver sløyfe vi selger, sier Urdal. Målet er å bidra til å gjøre verden til et bedre sted.
– Bistandsengasjementet kommer fra våre foreldre, da begge driver med det selv, sier Urdal.
Støtter Kreftforeningen
Samfunnsengasjementet og mål om å bidra til å gjøre en forskjell, gjøre noe godt for samfunnet, fortsetter.
– For ikke lenge siden begynte vi et samarbeid med Kreftforeningen, forteller Urdal. Det var i forbindelse med blå sløyfe kampanjen i november.
– Vi byttet ut geiteskinnet med et blått bånd, så ble det liksom en limited edition, forklarer Dovland. Et begrenset opplag sløyfer med blått bånd til Kreftforeningen, ja vel. Men det stoppet ikke der.
– Vi ga hele summen av salget til Kreftforeningen, så det var kult, smiler de to guttene fornøyd.
Ønsker å gjøre en forskjell
Tversover samarbeider også med City Changers i Kristiansand. City Changers er et nettverk av frivillige helsepersonell og pedagoger som tilbyr rask samtalehjelp til barn og unge som trenger noen å prate med. Til jul bidro Tversover med en del sløyfer i gave til de som kom på juletilstelningen til City Changers.
– Mange var visst ekstremt fornøyde med gaven, formidler de glade giverne.
– Å gjøre noe godt, samtidig som vi har det gøy, gjør at det er mye mer givende å drive på, fastslår Urdal. Dovland nikker samtykkende:
– Det er en motivasjonsfaktor for oss begge!