Søren Snartemo lå an til en meget god sluttplassering under fjorårets Rally Sørland. Klaffer alt under årets rally, kan det ende med pallplass.
Av Ivar Eidsaa
Alt lå til rette for en topplassering for Søren Snartemos vedkommende under fjorårets Rally Sørland.
– Jeg kom litt ut i en sving på en av de siste etappene, og det endte med en punktering. Uten punkteringen lå det an til en skikkelig sekundstrid, forteller Søren Snartemo.
Han sier videre innsatsen i fjor gav mersmak.
– Fungerer alt i år, uten uhell og med en skjerpet sjåfør bak rattet, kan det bli spennende å se hvor jeg havner, legger han til.
Leier en Skoda Fabia R5
I 2017 stilte han til start med en helt ny bil. Den gamle BMW M3 som føreren fra KNM Konsmo hadde kjørt med i flere år, ble byttet ut med en Mitsubishi Evo 6, noe som betød at Søren kunne stille til start i klasse 13, klassen for eldre trimmede biler med firehjulstrekk. Det gav gode plasseringer som resultat.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Foran fjorårssesongen ble en gammel drøm realisert. Da stilte Søren til start i en helt ny bil.
– Jeg fikk leid en Skoda Fabia R5 av Pontius Tiedemann, stesønnen til Henning Solberg. Bortsett fra punkteringen, fungerte bilen og opplegget rundt meget bra, sier Snartemo.
I vinter gikk nok en drøm i oppfyllelse. Da ble det klart at Snartemo kunne leie bilen for hele rallysesongen 2019.
Gode sluttplasseringer
– Dette er noe jeg har jobbet for i noen år. Nå som også det meste av det økonomiske er på plass, er det bare å trå til, sier han, noe alt ligger til rette for, ettersom det står en 1,6 liters turbomotor på cirka 300 HK under panseret.
Under sesongens to første løp i Sigdal og på Hadeland, ble Snartemo henholdsvis nummer seks og nummer syv. Under løpet på Hadeland stilte rallytoppene mannsterke, ettersom både Henning Solberg, Mats Østberg og Eyvind Brynildsen var med. Likevel ble det altså en sterk syvende plass på føreren fra KNM Konsmo.
En helt ny virkelighet
Søren Snartemo forteller at det å kjøre i leid bil, og med eget serviceteam til rådighet, innebærer en helt ny virkelighet.
– Tidligere var vi to. Nå har jeg et team i ryggen, og kommer sånn sett til dekket bord på en helt annen måte enn tidligere. Det er gøy å kunne være med i team hvor man kan komme med hjelmen under armen før start, og så er alt blitt tilrettelagt på en best mulig måte, sier han.
Han mener en pallplass under årets Rally Sørland er innen rekkevidde.
– Det gjelder å ha fokus på en og en etappen av gangen, så får vi telle opp når den siste etappen er kjørt. Mye gøy kan skje dersom alt fungerer, ler han.
Koster mye
Han er selvsagt spent på utfallet i et rally hvor han debuterte så tidlig som i 2006. Han kan se tilbake på flere gode plasseringer, og lå an til kanskje sin beste sluttplassering i fjor, før punkteringen.
– Det er ikke alltid like suksessfullt å kutte svingene på smale rallyveier på Sørlandet, sier han med et smil.
Å leie en Skoda Fabia R5 er ikke gratis. Snartemo har likevel klart å snekre sammen et sponsorbudsjett som gjør at havner greit ut.
– Rallysporten står heldigvis sterkt på Sørlandet, så det har latt seg gjøre å få med nok sponsorer til at jeg er kommet i havn økonomisk, sier han.
Godt trøkk og gode opplevelser
Søren Snartemo tror årets Rally Sørland også vil falle i smak hos publikum.
– Løpskonseptet i forhold til i fjor er noe endret. Den avsluttende etappen finner sted på Odderøya, hvor vi starter med vaktbua inn til Odderøya, kjører opp og over den første lange sletten, innen vi kjører ned bakken mot Kilden og deretter mot Fiskebrygga. Med to lange strekk ligger alt til rette for godt trøkk og gode opplevelser for publikum. Funger alt som det skal, vil vi nok klare å «bånne» på begge strekkene, sier Søren Snartemo.