E39: Onsdag inviterte Nye Veier til pressevisning ved søylen på vestsiden av Trysfjorden der første glidestøp nå er i gang.
Av Klara Turid Fidje
– En svært viktig milepæl for prosjektet er nådd. Den største konstruksjon er i støpeskjea, bokstavelig talt, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Bernt Rinde i Nye Veier AS.
Vi befinner oss på anleggsområdet ved Døle bru, nær Knuden like over grensa til Mandal kommune. Her blir vi utstyrt med nødvendig sikkerhetsutstyr før vi fraktes inn til vestsiden av Trysfjorden der anleggsarbeiderne er i gang med aller første glidestøp på Trysfjordbrua.
– Glidestøp er en avansert støpeteknikk, hvor man støper døgnkontinuerlig inntil konstruksjonen er ferdig. I denne sammenheng skal det støpes to mer enn 50 meter høye søyler som skal bære broa. Nå er man i gang med den første søylen. Trysfjordbrua er samme type konstruksjon som nye Varoddbrua, men dobbelt så bred og mer enn 20 meter høyere fra veiplan til normalvannstand, forteller Rinde.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Fakta om Trysfjordbrua
Brua som bygges vil få en lengde på 537 meter, og en bredde på 24 meter. Høyden blir på 64 meter over havet i vest og 55,5 meter over havet i øst, og får et fritt spenn på 260 meter. 3000 tonn armeringsjern og 17 936 m3 betong (hvilket tilsvarer cirka 2 242 betongbiler) går med for å få brua bygget. For hvert av de to brutårnene, inkludert fundament, går det med cirka 10 000 arbeidstimer, eller fem årsverk om man vil. Dette utføres på drøye to måneder.
Artikkelen fotsetter under bildet.
Totalt for hele brua er det beregnet cirka 74 årsverk. I tillegg kommer timer utført av underentreprenører. Samlet antall årsverk på ferdigstilling beregnes til cirka 100.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Glidestøp
Prosjektleder Asbjørn Stålesen i Kruse Smith AS sier til Fritidsnytt at for han personlig føles det stort å ha fått den tilliten det er å lede et så stort prosjekt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Det er det største, absolutt vanskeligste og mest spektakulære vi har gjort, sier Stålesen.
Prosjektet innebærer også en ny måte å tenke på i forhold til veibygging. Brua bygges modellbasert, og helt uten bruk av papirtegninger.
– Det er første gang en så stor glideform som benyttes på tårnene til Trysfjordbrua gjennomføres hundre prosent modellbasert, forklarer Stålesen. All informasjon som trengs i byggeprosessen hentes ut fra digitale 3D modeller, på fagspråket kalt BIM (Bygnings Informasjons Modell). En BIM-kiosk er montert ombord på gliden slik at arbeiderne skal ha tilgang til den informasjonen de til et hvert øyeblikk trenger.
Effektivt
Arbeidet går unna, derom er ingen tvil.
– Vi startet søndag, og beregner 20 dager for å få opp tårnet, informerer Stålesen. Med kontinuerlig glidestøp, som innebærer en kontinuerlig jekking/heising av forskaling/form mens armeringsjern blir montert og formen fylles med betong, vil det per døgn bli støpt cirka 2,5 meter i høyden. En betongbil lastet med 5m3 betong kommer med leveranse cirka hver annen time. Betongen blir hentet på Mjåvann industriområde.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Dette blir ei nettere bru i forhold til Varoddbrua, påpeker Stålesen. Ved Trysfjorden har man valgt ei stor bru i stedet for to små, en betydelig reduksjon visuelt i forhold til det endelige resultatet.
Det som er spesielt og litt ekstra utfordrende med denne glidestøpen er at tverrsnittet på søylen endres kontinuerlig. I bunn måler søylene 12X6 meter, mens den på midten er smalere og måler «kun» 9X6 meter. Dette medfører at i tillegg til montering av armeringsjern og fylling av betong, så må også størrelsen på formen hele tiden justeres.
– Det går an å stoppe en glidestøp, men det er lite fordelaktig, sier Stålesen. For å bevare kontinuiteten i arbeidet, og dermed sikre drift døgnet rundt, er det satt inn tre skift.
– Vi bobler over av entusiasme over å være med på noe så stort som dette, avslutter en smilende kommunikasjonsrådgiver i Nye Veier AS, Nils Bernt Rinde.