– Jeg lager bilspill, sier en fornøyd Ruben Tønnessen. Han er en av 15 unge gutter gjennom en fem-seks kvelder møtes på Heimklang til kurs i spillprogrammering som Frank Olav Karlsen fra Langenes har tatt initiativet til.
Av Ivar Eidsaa
– Her lærer barna programmering i Scratch, hvor de lager sine egne spill, forklarer Frank Olav Karlsen.
Guttene sitter dypt konsentrert og jobber. På en pult helt foran i lokalet sitter Karlsen med sin PC og via en prosjektor, går Karlsen og guttene steg for steg igjennom det som skal til for å kunne lage sine egne spill.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kjempegøy
– Det er kjempegøy, sier Ruben Tønnessen som er en svært god representant for de ungdommene som kan mer om data, programmering og spillutvikling enn de fleste.
– Første gang jeg spilte var jeg to år. Jeg fikk min første maskin da jeg var fem, smiler han.
Siden har det balet på seg, og Ruben forteller at han flere ganger i uken sitter på gutterommet og utvikler spill.
Flere datamaskiner er det også blitt gjennom årenes løp.
– Jeg har 16 PC`er, så det surrer og går, ler han.
Likhetstrekk med arbeidslivet
Frank Olav Karlsen vet hvordan det kan kile i fingrene når interessen for å utvikle spill og programmer er noe av det artigste som finnes. Han har i flere år arbeidet i oljeindustrien, og syntes det kunne være bra for unge å lære mer om programmer og spillutvikling.
– Jeg ønsker å gi ungdommene et tilbud de ikke hadde fra før, og spurte Tore Forsberg og Preben Olsen om de hadde lyst til å bli med, sier Karlsen. Med ja fra disse, var han sammen med Søgne Ungdomslag i gang.
– Det de unge lærer her, har likhetstrekk til en del av den programvaren som flere bedrifter benytter i sin programutvikling, så kursene de unge er med på, vil de derfor kunne få bruk for i arbeidslivet når de kommer så langt, fremholder han.
Var i gang i høst
For å komme i kontakt med unge som kunne være interessert i å lære, la han ut info på siden kvernstien.no som han selv administrerer, og på sosiale medier, samt på sidene til Søgne Ungdomslag. Flere meldte sin interesse, og tidligere i høst var man altså i gang. Kurset går over en fem-seks kvelder og man holder på opp mot to og en halv time hver gang. Det hele drives på frivillig basis. Deltakeravgift går kun med til å dekke reelle kostnader, blant annet drift av lokalene.
Frank Olav Karlsen opplyser at Scratch er et grafisk programmeringsspråk utviklet av MIT (Massachusetts Institute of Technology), og hvor målgruppen er barn og ungdom. Det kreves ingen forkunnskaper i programmering for å være med, men deltakeren må være motivert for å lære.
Utvikler et nytt spill hver gang
Der programmering tidligere handlet om koding og ren tekstbasert tilnærming, er programmering i dag blitt langt mer grafisk og dermed lettere tilgjengelig å lære seg.
– Deltakerne lærer nok til å skape et nytt spill hver gang, sier Karlsen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– En gang tidligere lagde vi vår egen versjon av «Treasure Island», forteller Ruben.
På spørsmål om hvorfor han valgte å bli med på kurset til Karlsen og Søgne Ungdomslag når han kan så mye om spill- og programutvikling allerede, svarer Ruben Tønnessen at han ville lære mer om koding, og at han gjennom kurset har lært mye som han kan ta med seg videre.
Innholdet på kurskveldene kommer ikke av seg selv. Frank Olav Karlsen utvikler selv oppgavene som står på programmet til hver av kveldene.
20-30 timer i forberedelser
– Det er for å tilpasse innholdet til målgruppen, sier Karlsen som foran hver kurskveld bruker et sted mellom 20 og 30 timer på forberedelsene slik at kurskveldene blir best mulig.
– Planen er å fortsette tilbudet på nyåret, sier Karlsen, og legger til at informasjon om nye kurs etter hvert vil bli lagt ut på kvernstien.no og via sidene til Søgne Ungdomslag.
– Det fine med programmering og å utvikle spill, er at man kan lage hva man vil, forteller Ruben Tønnessen, som har planen klar for hvilket utdannelsesløp han vil ta når han er ferdig med ungdomsskolen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Å ta en utdannelse som gjør at jeg kan jobbe med å utvikle programvare som kan være med på å gjøre datamaskiner enklere og raskere å bruke, sier Ruben Tønnessen.
Og til dem som synes programmering og spillutvikling høres innviklet ut, har Ruben et klart råd:
– Hvis man begynner i det små, for eksempel med Scratch, så lærer man seg etter hvert hvordan kodene fungerer, og da er ikke veien lang til å lære mer om script (kode på tekst).