AGDER TEATER: Musikalen «13» har premiere fredag 24. januar. Fem av de totalt 23 ungdommene som opptrer på hovedscenen kommer fra Søgne og Greipstad.
Av Klara Turid Fidje
Se også stort bildegalleri mot slutten av artikkelen.
Musikalen «13» er en av de største satsingene som Kristiansand Barne- og Ungdomsteater (KBUT) står bak. Musikalen handler om det å vokse opp. Om å få for mye ansvar for fort, og for lite frihet til å finne seg selv.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Hovedkarakteren Even, som spilles av Michael Mosvold (17) fra Kristiansand, opplever at foreldrene går fra hverandre, og at mamma bare må vekk fra faren og ut av Kristiansand og deres gamle liv. Even blir dratt med på lasset og befinner seg plutselig i Vennesla, som han opplever som et sjeldent kjedelig sted, langt borte fra alt og alle han noen gang har kjent.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Lokale skuespillere
23 ungdommer fra Arendal i øst til Søgne i vest har siden september 2019 jobbet tidlig og sent for å forberede Broadway-musikalen «13». Blant de unge skuespillerne befinner Linnea Holmquist Aarvik (15) og Camilla Thomassen (15) fra Søgne seg, samt Elin Lislevand Pavljuk (18), Linnea Sunde Mortensen (11) og Henrik Nilsen Mørch (19) fra Greipstad. De har ulik fartstid på scenen, men gleden av å spille teater er like stor.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Henriks rollefigur heter Freddie, og er med i den kule gjengen til Max.
– En rølpete gjeng. De som oftest sitter bakerst i klasserommet, kommenterer Henrik.
Ungdomstiden setter spor
Musikalen «13»gjør oss kjent med en rekke ungdommer som gjennom sin skolehverdag belyser situasjoner, tanker, handlinger og følelser de aller fleste av oss kan kjenne igjen. Fortellingen understreker viktigheten av å være åpne og snakke sammen når man strever med vanskelige tanker og følelser. Ungdomstiden er en tid man husker hele livet, en tid som setter spor.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Å flytte til ei ny bygd kan gjøre det vanskelig å tilpasse seg normer og regler som finnes der. Av og til tar man dumme valg, og risikerer å miste sine nærmeste venner, påpeker Henrik.
Gøy med teater
Camilla trives på teaterscenen.
– Kjempelærerikt! Gøy å kunne glede andre mennesker, få de til å le, lage underholdning, sier hun.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Våre fem lokale skuespillere skryter av det gode miljøet i KBUT.
– Alle er snille, samstemmer ungdommene.
– Gjennom tidene har teater vært kjent for bra miljø og åpenhet, påpeker Camilla.
– Vi som holder på med teater har en unik evne til å se hverandre, sier Henrik. Han mener det å gå inn i ulike roller, gjør det lettere å forstå andre personer.
– Fotball er en lagidrett der formålet er å score mest mulig mål. Dette (teater) er mye mer «lagidrett». Vi er avhengige av hverandre, spiller på hverandre. Alle får en utrolig viktig rolle, formidler Henrik.
– Vi jobber tett på hverandre i prøveperiodene, og tilbringer mange timer sammen. Det er som vi lever i en boble denne måneden, sier Elin.
Denne dagen er det søndag, og arbeidsdagen for de unge skuespillerne er på hele sju timer. I ukedagene er det først skole, før de møtes på scenen i 16-17-tida og øver frem til klokken 21.00.
– Når vi kommer hjem er det bare gå å legge seg, sier Henrik. Lange dager med øvelse frem mot premieren gjør at man blir sliten.
– En setter livet sitt litt på vent. Men alle er i den bobla, så det er ingen ensomhetsfølelse, understreker han med et smil. De andre nikker samtykkende.
Åpning av Hovedscenen
Kristiansand Barne- og Ungdomsteater (KBUT) har siden starten i 1964 gledet både barn, unge og voksne med sine familieforestillinger. KBUT hadde sitt faste spillested på Agder Teater frem til flyttingen i 2012. Så ble det Kilden noen år.
Musikalen «13» markerer gjenåpning av hovedscenen for KBUT.
– Godt å komme hjem. Vi er heldige som får lov til å ha hovedscenen her på teateret, fastslår Elin.
– Vi er tilbake der vi hørte til tidligere, smiler Henrik.
To ukers oppkjøring før fredagens premiere er snart slutt. Det er satt opp seks forestillinger av musikalen «13» i perioden 24. januar til 1. februar. Det er en stor produksjon som skal på plass, med mange involverte.
– Vi begynner såvidt å kjenne på nervene, smiler Henrik.
Pausen er slutt. Inspisient Lise Lilletun Christensen og det kunstneriske teamet bestående av Ina Maria Brekke og Jostein Kirkeby-Garstad (regi), Inger Marie Lohne (sanginstruksjon), Simen Solli Schøien (musikalsk bearbeidelse) og Maria Wulcan (koreografi) kaller skuespillerne tilbake på scenen. For alle vet de at «øvelse gjør mester.»