– Vi er svært glade for at ingen barn under 16 år omkom i trafikken i 2019. Dette er første året vi opplever dette siden tellingene startet, og vi håper det vil fortsette slik. Det forteller Tom Erik Dønnestad, regionleder i Nullvisjonen Agder-Region Kristiansand som i dag kunne legge frem Nullvisjonens årsrapport for 2019.
Av Ivar Eidsaa
På nasjonalt nivå omkom likevel 110 medmennesker på landsbasis (foreløpige tall), av disse var åtte i Agder. Dette er en svak økning i antall trafikkdrepte i forhold til 2018, og tallene viser en kraftig reduksjon sammenlignet med 1970, da det omkom 560 personer totalt i trafikken.
– Av de 110 som omkom i trafikken var 80 menn. 42 omkom i møteulykker, og 30 i utforkjøringer. Videre ser vi at 60 omkom i personbil, 14 var fotgjengere og seks syklister. Ingen omkom på moped, mens 16 personer omkom på lett MC eller MC. Flere omkom i ulykker med tunge kjøretøy, men oftest er ikke det tunge kjøretøyet årsak til ulykken, opplyser Dønnestad.
Ungdomsprosjektet – en suksess
Også i 2019 arrangerte vi Ungdomsprosjektet med suksess. For bare 10 år siden hadde vi i Norge 60-70 trafikkdrepte ungdommer årlig, i 2019 er tallet kommet ned i 19, de aller fleste er gutter, sier Dønnestad.
Gjennom de fire samlingene som Nullvisjonen gjennomfører – hvorav den ene omfatter 18pluss-kurset – får deltakerne mellom 18-24 år et innblikk i trafikksikkerhet og betydningen av egen atferd i trafikken. (www.18pluss.no).
– I en samling har vi med oss sannhetsvitner som hver på sin måte har opplevd trafikkulykkens tragedie. Til denne samlingen oppfordret vi også deltakeren til å ta med seg foreldre eller andre i familien, og vi opplever at dette blir svært godt mottatt fra foreldregenerasjonen, sier Dønnestad.
Til Rudskogen
Selve «rosinen i pølsa» – turen til Rudskogen hvor man får kjøre Porsche Cayman var også i 2019 en stor opplevelse, og deltakerne rapporterer om mye og god læring gjennom Ungdomsprosjektet – og selvsagt Rudskogen. Enkelte deltakere velger sikkerhetsreparasjon av egen bil i stedet for Rudskogen og får med det en tryggere bil.
Gjennom sommerhalvåret samhandler de tre Nullvisjons regionene tett om å bidra til å arrangere Trafikksikkerhetsdager på alle fylkets videregående skoler samt flere ungdomsskoler. Gjennom denne dagen på den enkelte skole er det samlet sett flere tusen som får informasjon rundt- og tankevekkere knyttet til trafikksikkerhet – i mange tilfeller kombinert med informasjon om rusmidler og russebilers sikkerhet fra fagpersoner på dette.
Møtte nesten 7.500 personer
Gjennom året besøker Nullvisjonen Agder mange skoler og barnehager i regionen. Det kommer mye positive tilbakemeldinger når Nullvisjonen Agder deltar i foreldremøter og senere også med informasjon ved barnehagenes leveringspunkter for å veilede foreldre om hvordan man kan trygge barna i leveringstidspunktet.
– Gjennom 2019 har vi i de mange ulike settinger møtt nesten 7.500 personer – noe som er et høyst respektabelt antall. Flesteparten treffer vi på trafikkdager på skolene og på ulike arrangementer, men også grupper på helsestasjoner i barnehager og de ulike klassetrinn bidrar til det høye tallet.
– Fokus på ungdomsulykker, ulykker med moped, MC og ATV videreføres i 2020, men vi vil også ha et økt fokus på bruk av sykkelhjelm og bedriftspolicy for trafikal atferd. Vi bygger videre på samarbeid med ulike interesseorganisasjoner og aktører i miljøet og håper å kunne bidra til en positiv utvikling. Vi registrerer at flere kommuner jobber for «trafikksikker kommune» status, noe vi også ser som en fordel i arbeidet for et økt eierskap for trafikksikkerhet, sier Tom Erik Dønnestad.