– Det var for å forhindre drukningsulykker og sikre at båten går ned at systemet ble utviklet. Det forteller Geir Karlsen i Antisink som har utviklet et produkt som gjør at båten ikke går ned om den tar inn vann.
Av Ivar Eidsaa
– Jeg har mistet flere bekjente på sjøen. Det har gjort et kraftig inntrykk, sier Geir Karlsen.
Han viser til en ulykke på Kvåsefjorden i Kristiansand for noen år siden. En båt tok inn vann og sank. De som var om bord forulykket selv om de hadde redningsvest.
– Hvis båten hadde hatt et system som hindret at den sank, ville de vært i live i dag, sier han alvorlig.
Geir Karlsen arbeidet i flere år som kvalitetskontrollør i National Oilwell Varco. Da oljebransjen gikk på en storsmell i 2016 og næringen måtte kraftig nedbemanne, var Karlsen en av dem som plutselig stod uten arbeid. Det var da han hentet frem en idé han hadde syslet med.
En mangeårig prosess
– Hva om det fantes et produkt som forhindret at båten sank dersom den tok inn vann, forteller Karlsen.
Han satt i gang det som skulle vise seg å bli en mangeårig prosess. Den tekniske og kvalitative kompetansen hadde han inne etter årene som kvalitetskontrollør. Han visste hva som skulle til av kvalitet for å sikre at det han ønsket å utvikle skulle fungere etter hensikten.
Han fikk med sin sønn og bror på laget og nå etter fem års utvikling, er teknologien på plass.
– Den fungerer, så nå lanserer vi løsningen for fullt. Den innebærer at vi har løsninger som sikrer at båter fra ti fot og til og med 85 fot ikke synker dersom båten tar inn vann. Dersom man går på skjær, eller får en brottsjø inn i båten, vil systemet løse seg selv ut. Man kan derfor fortsatt bli om bord i båten til redningshjelpen kommer. Du slipper å bli nedkjølt dersom vanntemperaturen blir lav, og man unngår også at båten synker, noe som i seg selv er et stort miljøproblem, fremholder Karlsen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Hindrer plastforurensing
– Når en båt går ned, så bidrar det til økt plastforurensing i havet, og når vi vet hvor stort dette omfanget er, vil enhver båt som ikke går ned, innebære en forbedring i forhold til dagens situasjon, sier han.
Løsningen er et fastmontert sikkerhetssystem som plasseres i bunnen av skroget på båten. Tar båten inn vann, utløses sikkerhetsputene med en kraftig løfteevne, og forhindrer at båten synker.
Distribusjonsamareid
Geir Karlsen forteller at Antisink har etablert et distribusjonssamarbeid med utstyrsleverandøren Flak AS i Kristiansand. Antisink har også inngått avtale med Frende, Tryg forsikring og Gjensidige Forsikring på privatforsikring som småbåteiere kan inngå.
Antisink har også avtale med Møretrygd og Havtrygd på proffmarkedet som gir tilskudd til fiskere som monterer Antisink i sine båter
Ettersom systemet har så stor kapasitet hva løfteevnen angår, har Antisink også et samarbeid med Nor Dan Marine som produserer sjarker for fiskebåtindustrien og hvor Nor Dan Marine tilbyr produktene til sine kunder.
Tilfredsstiller alle sikkerhetskrav
– Produktet tilfredsstiller alle kravene til Sjøfartsdirektoratet, noe som betyr at alle våre produkter er CE-merket.
Systemet er modulbasert og løsningene tilpasses båtens form og størrelse. Når systemet utløses, må det ha tilstrekkelig volum for å fungere optimalt. Og for å sikre at putene ikke ødelegges når det tilføres luft i putene eller posene, er disse laget slik at de aldri blir mer enn 30 prosent større enn den luften som blåses inn. Dermed blir posene ikke harde, og overflaten blir ikke ødelagt av spisse kanter eller hjørner.
Men det stopper ikke der. Fordi systemet er fleksibelt og baserer seg på de fysiske lovene om oppdrift, holder Antisink også på å utvikle en løsning som gjør at putene kan monteres på fritidsbåter og andre farkoster som ligger på havbunnen. Når luft tilføres putene, vil båtene som ligger på havbunnen stige mot overflaten og gamle plastskrog kan fjernes fra havbunnen for godt.