Mye vedlikeholdsarebeid ble gjennomført på DS Hestmanden i 2022, står det å lese i årsberetningen til styret i DS Hestmandens Venner.
Av Ivar Eidsaa
Den 2. februar 2012 var det første møtet for å få i gang en venneforening for Hestmanden. Et interimsstyre på fem medlemmer ble valgt.
Det ble holdt 22 møter og arbeidsmøter i interimsstyret frem til stiftelsesmøte. Den 5.mai 2012 ble det holdt stiftelsesmøte ombord i D/S Hestmanden for ny venneforening for skipet.
«D/S Hestmanden’s venner» er en ideell forening uten økonomiske interesser utover det at regnskapet skal gå i balanse ved bruk av inntekter fra medlemskontingent, deltageravgifter, sponsorinntekter og egeninnsats.
Samarbeidsavtalen mellom HMV og Vest Agder museet (VAM) trådte i kraft fra 1. januar 2016.
Mastetoppene ble fornyet
Skipet ble avdekket i april og tildekket i oktober i fjor. Begge mastetoppene av tre ble fornyet i løpet av 2022..
Det er et evig pågående arbeid med utskiftning av planker på tredekkene. Den nye flåteplattformen ble oljet, tatt på land og tildekket. Restaureringen og montering av gammel redningsflåte fra Hestmanden ble påbegynt.
Hoveddekket ble vasket og flekket, og store deler av hoveddekket ble malt. Det ble skriftet plater i forkant innvendig i styrehuset. Disse ble sparklet og helmalt, og resten av styrehuset ble også malt.
Dugnadsarbeid har pågått hele året på tirsdager, men også på andre dager. Skipet var på prøvetur til Båly i Lindesnes 21. og 22. juni.
Det ble utført ankringsøvelse og andre øvelser. Nok en gang erfarte man ved ankomst og avgang fra kai, skipets store vindfang.
– En liten diskre baugpropell ville være ønskelig, om Riksantikvaren gir klarsignal, står det å lese i årsmeldingen.
Det ble i 2022 lagt ned et betydelig dugnadsarbeid for å ta vare på skipet. I alt ble det lagt ned 9.123 dugnadstimer i 2022, noe som sier sitt om engasjementet i foreningen.
Eget skuespill ombord
Skipet var åpent for publikum i tiden 24. juni-10.juli, og over 300 besøkte skipet. Den 9. september var det premiere om bord på skuespillet om Hestmanden.
«Det heldige skipet- en krigsseilerhistorie» av og med Jan Erik Myre og André Lassemo
i «Kanonproduksjon» i samarbeid med VAM, og blant annet. støttet av Agder Fylkeskommune og Cultiva express. Totalt ble det kjørt seks forestillinger som ble besøkt av 500 publikummere.
Den 25 september var skipet åpent for publikum for siste gang før tildekningen. Sjømandsforeningens chanty kor underholdt og antall besøkende var hele 714 denne dagen.
Skipet var åpent om høsten og 1.200 elever var om bord i anledning den kulturelle skolesekken.
Hestmandens tokt 2022:
Følgende havner ble besøkt:
Farsund, Flekkefjord, Egersund, Lervik, Bergen, Haugesund og Arendal.
Alle havner ble godt besøkt, totalt 18.300 besøkende som viste stor interesse for skipet og krigsseiler historien.
I Farsund underholdt Lindesnes Trekkspillklubb og et Shanty kor.
I Bergen ble Fjordsteam 2022 avholdt, i Haugesund sildajazz og for tredje gang deltok skipet under Arendals-uka.
tildelt en litt avsides kaiplass.
Dette er DS Hestmanden
DS «Hestmanden» er et norsk dampdrevet lasteskip med passasjerkapasitet, nå museumsskip – Norsk krigsseilermuseum – som krigsminnesmerke over krigsseilerne. Skipet var byggenummer 104 ved Laxevaag Maskin & Jernskibsbyggeri i Bergen, og ble overlevert Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS) i 1911 der hun ble satt inn i kystgodsruten. VDS hadde som tradisjon å oppkalle skipene sine etter geografiske navn fra Nord-Norge. Hestmannen er en fjellformasjon på Hestmannøy i Nordland fylke.
«Hestmanden» kom uskadet gjennom både første og andre verdenskrig (i Nortraships flåte i sistnevnte), og fortsatte i VDS’ tjeneste til hun ble solgt til Høvding Skipsopphugging i 1955. Etter å ha ligget i opplag siden 1965, ble skipet i 1979 kjøpt av Norsk Veteranskibsklub, og i 1982 begynte restaureringsarbeidet. Arbeidet stoppet imidlertid opp, men i 1995 førte offentlige midler til at arbeidet kom i gang igjen. DS «Hestmanden» er det eneste gjenværende lasteskipet av Nortraships flåte, og ble i 1996 erklært verneverdig av Riksantikvaren.
Skipet representerer både norsk maritim historie og krigshistorie fra første halvdel av forrige århundre. Skipet ble i september 2011 sjøsatt etter å ha blitt restaurert ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand. Antikvarisk restaurering av DS «Hestmanden» kostet 80 millioner kroner alene over Riksantikvarens budsjett.[3] Med alle tilskudd fra Riksantikvaren, departementer, fylkeskommuner og kommuner er samlet prislapp for hele restaureringsarbeidet på nærmere 140 millioner kroner, noe som gjør «Hestmanden» til tidenes største norske fartøyvernprosjekt.