– 2022 ble dessverre året da antall drepte og hardt skadde i trafikken fikk en radikal økning. De foreløpige tallene fra Statens Vegvesen forteller at 118 medmennesker mistet livet – av disse var det seks som omkom i Agder, mot fem året før. Slik oppsummerer Tom Erik Dønnestad i Nullvisjonen Agder trafikkåret 2022.
Av Ivar Eidsaa
Blant de seks var det fire menn og to kvinner, tre av de seks omkomne i Agder døde i MC ulykker.
I rapporten skrevet av Dønnestad, fremholder at Utrykningspolitiet rapporterer at man på landsbasis har stoppet flere ruspåvirkede sjåfører. Det viser seg også at for høy hastighet medvirker i mer enn 1/3 av ulykkene, mens både tretthet, rus og særlig risikofylt aktivitet også står for mer enn 1/3 av ulykkene, samtidig er uoppmerksomhet et stort problem i mange trafikantgrupper.
Våre bevisste holdninger og valg
– Dette er forhold trafikantene selv påvirker – altså vår atferd – våre bevisste handlinger og valg, sier Tom Erik Dønnestad.
– For mykere trafikanter ser vi på landsbasis en betydelig økning på fatale sykkelulykker med 11 omkomne noe som er dobbelt så mye som de tre foregående årene, på el-sparkesykkel døde fem og i tillegg to på vanlig el-sykkel, sier Dønnestad.
Han sier at i denne sammenheng er det viktig og godt at man i Agder driver «ReCyCLIST» registering i et samarbeid mellom bl.a. TØI, Agder fylkeskommune, Universitetet i Agder og sykehus/legevakt for Nye sikre veier og utbedringstiltak på- og langs eksisterende veinett er tiltak som hjelper, likeledes gode utbyggingsplaner for interaksjon mellom myke og motoriserte trafikanter.
Riktig bruk av sikkerhetsbeltet
Han sier nyere og trygge biler avgjørende for færre skadde og drepte, men dette betinger at man bruker sikkerhetsbeltet og bruker det riktig, ned på hoftekammen og ikke utenpå de tykke klærne, samt sikrer løse gjenstander. For MC gjelder både at sikkerhetsutstyret er tilpasset og brukes – men ikke minst at førerkapasiteten er på plass, at ferdighetene øves og ikke overskrides.
– Viktigst av alt er likevel våre egen valg og vår atferd i trafikken – om vi kjører, sykler eller går!
Ingen økning i ungdomsgruppen
Tom Erik Dønnestad forteller at gjennom mange år har det forebyggende arbeidet i trafikksikkerhet spesielt rettet seg mot ungdomsulykker.
– Det er godt å se at denne aldersgruppen i 2022 ikke har hatt en økning i tallet på drepte; for de yngste (0-15 år) er det til og med en reduksjon fra tre til to omkomne. Dette kan vi se som et tegn på at forebyggende arbeid fungerer, og at trafikale holdninger og atferd i den yngste delen av befolkningen bedres! Nullvisjonen Agder har spesielt søkelys på oppvekstsektoren og er glade for god utvikling i nasjonale ungdomstall, mener Dønnestad.
De godt voksne er ikke like flinke!
– Dessverre ser vi at den voksne delen av befolkningen ikke på langt nær er så flinke! I aldersgruppen 45-64 år er økningen fra 19,5 prosent til 31,5 prosent og for aldersgruppen 65+ er den enda verre med en andel på 15,3 prosent i 2021 og hele 33 prosent i 2022, sier han.
– Er besteforeldre de nye verstingene, undrer Dønnestad.
Nullvisjonen Agder har fokus på MC, med månedlige samlinger på Vamoen i Finsland – i nært samarbeid med trafikklærere og Holy Riders MC. NAF MC Sørlandet og NAF Kristiansand og omegn stiller med bane som brukes i opplegget. Han mener at når halvparten av de drepte i Agder har kjørt MC, viser dette at denne satsningen er riktig.
Her er det også flere som driver gode tiltak – både «Rustløsning» i regi av NMCU og Statens vegvesen, og ikke minst «Førerutvikling Sør» som kjører gode opplegg på MC der man øver på kjøreteknikk med dyktige veiledere på lukket bane langs veier.
Fokus på trafikksikkerhet
Han mener det er viktig at partene i arbeidslivet setter søkelys og ressurser på trafikksikkerhet. Det er en kjensgjerning at mange trafikkulykker med alvorlig- eller dødelig utfall er arbeidsulykker.
– Når vi ser andelen trafikkdrepte i den voksne delen av befolkningen er det avgjørende at partene setter søkelys på trafikal atferd for sine ansatte – både i arbeidstiden og fritiden. Her ønsker Nullvisjonen Agder svært gjerne å bidra enda mer i året som kommer, sier Dønnestad.
Også i pensjonistforeninger og seniorgrupper viser ulykkes statistikken at det er helt nødvendig at man ser nøye på kompetanseheving og atferd, slik at denne «versting gruppen» kan snu den dårlige utviklingen. Vi kan ikke la besteforeldre være så dårlige forbilder!
Hver og en omkommet er én for mye – tilbake står en tom plass ved frokostbordet, i idrettslaget eller på arbeidsplassen. Vi har ingen å miste – derfor er og det forebyggende arbeidet sammen med ditt og mitt bidrag gjennom adferd og holdninger så veldig viktig.
Vi skal også huske på de mange som blir hardt skadd – som overlever, men får en drastisk endring i livet og funksjoner. Det er mange gode grunner til å drive forebyggende arbeid.
Satsningsområder i 2023
- Bistand til Nullvisjonskommunene i deres holdningsskapende arbeid i trafikken
- Fortsatt satsning på MC sikkerhet
- Søkelys på ungdomsulykker skal alltid stå høyt og sterkt i Nullvisjonen Agder. Det er viktig for oss å møte elevene i skolene med vår informasjon.
- Pensjonistforeninger og andre arenaer for eldre må komme på banen
- Vi bygger videre på samarbeid med ulike interesseorganisasjoner og aktører og håper å kunne bidra til en positiv utvikling. Samarbeid med trafikkskoler, organisasjoner og andre er verdifullt.
- Vi ønsker mer innpass i kommunale enheter, i bedrifter/arbeidsplasser samt foreldre- og personalmøter i barnehager og skoler med informasjon og treffpunkter der atferd, rollemodeller og sikkerhetstenkning er i fokus. Vi ser også et stort potensial når det gjelder å treffe det frivillige Norge, det være seg idrettslag eller andre som ferdes i trafikken.
- Samhandling med de kommunale SLT koordinatorer og Frivilligsentralene er også naturlig utfra deres aktiviteter.
- Sikre skoleveier og bevisste foresatte som sammen med barna bidrar til å trygge hverandre er i fokus – og det er naturlig å arbeide for å innføre Hjertesoner rundt alle barneskolene i regionen. www.hjertesone.no