Flere originalverk er med når turneen i Nasjonalmuseets landsdekkende program viser utstillingen Gerhard Munthes «Eventyrlige interiører». Søndag 12. september åpnet vandreutstillingen i fjøset på Søgne gamle prestegård.
Tekst og foto Anne Gunn Pedersen
Ikke fullt hus, men rundt 30-40 besøkende fikk med seg utstillingsåpning i kultursalen søndag. Esmeralda de Zilva, prosjektkoordinator ved Nasjonalmuseet, hadde tatt turen fra Oslo for å gi en kort innføring i Gerhard Munthes arbeider.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Innledningsvis rettet Nere Skomedal, leder for Søgne kunstlag, stor takk til Vilde Matzow og Jan Arne Kleivset for det krevende arbeidet som var gjort for å få utstillingen på plass. Her har det vært særlig strenge krav til blant annet lyssetting.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Allsidig kunstner
– Utstillingen ”Eventyrlige interiører” var opprinnelig en midlertidig utstilling på Nasjonalgalleriet, men det er nå stengt. Vi tenkte derfor at vi må ut i Norge med verkene, sa prosjektkoordinatoren blant annet og la til at utstillingen består av både reproduksjoner og originaler av Gerhard Munthe.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Hun la til at et samarbeid med ulike kunstinstitusjoner har vært nødvendig for å få vandreutstillingen i havn, samt hjelp fra flere private eiere av Munthes verk.
– Munthes var en av de første som pekte på at Norge trenger særegen industridesign. Han var ellers en allsidig kunstner, inspirert fra ulike hold, blant annet hentet han inspirasjon fra japanismen, opplyste de Zilva.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Mønsterdesigner
Tekstilkunster Ingrid Juell Moe var en av dem som hadde tatt turen for å se Gerhard Munthes arbeider.
– Munthe representer en tradisjon der kunstnerne tegnet, mens anonyme håndverkere gjorde selve vevearbeidet. Håndverket hadde dermed lavere status, sa hun og la til at da hun startet sin utdanning ved Kunst- og håndverksskolen i 1973, ble det lagt opp til at denne tradisjonen skulle utfordres.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Vi skulle både tegne og veve, forklarte Juel Moe.
Hun gledet seg ellers til å se ”Eventyrstolen”, som ble laget i 1898 og opprinnelig stod i Eventyrværelset på Holmenkollen Turisthotel.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Banet vei
Utstillingen gir for øvrig et godt innblikk av Munthes fantasirikdom og originalitet som en av de mest radikale art nouveau-kunstnerne i Europa rundt århundreskiftet. Sammen med flere samtidige kunstnere i Europa, banet han veien for den abstrakte og modernistiske kunsten på begynnelsen av 1900-tallet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Før utstillingen ankom til Søgne hadde den vært på vandring siden 2018, først på Sunnmøre Museum, så i Glomdalsmuseet, Romsdalsmuseet, Nordlandsmuseet, Haugesund Billedgalleri og Hardanger Folkemuseum. Når den tas ned i Søgne 14. november, går turen videre til Sigdal museum.