Dagfinn Rosseland fra Songdalen stiller i år nok en gang til start i Rally Sørland. – Det er utrolig moro når det fungerer som det skal, og i år skal det fungere perfekt, sier han.
Av Ivar Eidsaa
Dagfinn Rosseland, bensinstasjonseieren på Nodeland i Songdalen kommune, er en av veteranene i Rally Sørland. Når snøen går, og kulda slipper taket og gresset begynner å grønnes, da er han klar for nok en deltakelse i løpet som er som en magnet på rallyførerne i Norge.
Første gangen han deltok i Rally Sørland, var i 1986, og siden har han stilt til start, stort sett hver eneste gang.
Et eventyr
– Rally Sørland er et aldri så lite eventyr, all den tid så mange av toppførerne i Norge stiller til start, sier Rosseland som har visse forhåpninger om en god konkurranse i år, i motsetning til i fjor.
– Foran fjorårets Rally Sørland var jeg på jakt etter en bil, og kom i kontakt med GN Motorsport i Sverige, forteller han.
Samtalene endte med at Rosseland fikk leie bil, en Ford Fiesta R5. Det var med spenning han stilte til start. Alt hadde fungert bra opp mot selve løpet. Men da startskuddet gikk, startet problemet.
Gøy når alt virker
– Vi hadde problemer med firehjulstrekket, og med bare en service underveis og da det var to etapper tilbake, ble det ikke all verden til sluttplassering, sier han.
– Da vi imidlertid fikk fikset det hele, fungerte det meget bra, utrolig gøy når det virket som det skulle, smiler han.
– Hvis man tør å utnytte mulighetene bilen gir, er det bare å «gønne på». Da er det virkelig gøy å kjøre, ja, da er alt gøy. Det gir et adrenalinkick av de helt store, ler han.
Det koster å delta i rallysirkuset. Rosseland forteller at han har noen sponsorer, resten finansieres fra egen lomme.
Roser rallymiljøet
– Fornuften tilsier jo at en burde latt være å delta. Men man lever jo bare en gang, og det er også fint å oppleve samholdet i rallymiljøet, sier Rosseland, som i år har med seg den tidligere rallyføreren Ole Andreas Langaard som kartleser.
Spesielt rallymiljøet på Sørlandet høster mange lovord.
– Mange her i landsdelen er vokst opp med biler og motorer fra de var en neve stor. Alle kjenner stort sett alle, og det er trivelig å være en del av miljøet.
Han berømmer arrangøren for å ha lagt opp til gode og spennende etapper.
– Det blir noen endringer i år i forhold til tidligere, og der vi i fjor kjørte på Travparken som i seg selv var spektakulært for både førere og publikum, legges publikumsetappen i år til Odderøya. Løypen innbyr til mye fart og moro, noe som publikum liker å se, med blant annet to lange strekninger, rett etter starten ved vaktbua og på sletten foran Kilden, sier Dagfinn Rosseland.