Kanonene på Helgøya blir restaurert!

Denne høsten er det høy aktivitet på kystfortet på Helgøya. Forsvarshistorisk forening i Kristiansandsregionen (FHF) har demontert to av kanonene og fraktet skytset inn til land. Kanonene skal gjennomgå en omfattende restaurering her i distriktet og deretter bli satt tilbake i stillingene.

Av Ivar Eidsaa – tekst
Espen Braathen – foto

I 1987 stiftet Leif Damman sammen med en gruppe historisk interesserte FHF med intensjonen om å gjøre Ny-Hellesund til et krigshistorisk friluftsmuseum i Agder. Foreningen begynte arbeidet med å rydde opp etter de mange årene med forfall. Mange av krigsminnene på Helgøya er blitt satt i stand siden 1987. En kan fortøye egen båt i Olavsundet, ved Tyskerbrygga på nordsiden av øya, eller ta rutebåt fra Høllen. Rutebåten går hele året med utvidet tilbud om sommeren. Det er offentlige toaletter, benker og grillplasser på øya.

Artikkelen fortsetter under bildet.’

Helgoya Espen Braathen 1

En av de gamle kanonene blir demonert.

Helgøya har to båtplasser og fast ferjeforbindelse fra Høllen som gjør at øya er en av de mest besøkte lokalitetene i Søgneskjærgården. Rundt på kystfortet er det en rekke tunneler, løpegraver og andre attraksjoner som er tilgjengelige for besøkende. Vest-Agder Museet har omtalt kystfortet på Helgøya som det viktigste militærhistoriske kulturminnet i Kristiansandsdistriktet etter Møvik fort.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Helgoya Espen Braathen 2

Et møysommelig arbeid for å få løftet ut kanonløpet.

Kanonene
De to kanonene som nå skal bli restaurert, er en kombinasjon av flere nasjonaliteter og verdenskriger. Kanonrørene i kaliber 10,5 cm kommer fra franske feltkanoner produsert av Schneider-Creusot under den første verdenskrig. Kanontypen hadde en maksimal rekkevidde på 13 km med en granatvekt på 15,7 kg, åtte mann og en kommandør var den normerte mannskapsoppsettet på kanontypen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Helgoya Espen Braathen 4

Kanonløpet er blitt løsnet og løftes av fundamentene.

Fundamentene som kanonrørene er montert på er tyskproduserte fra 1943 eller 1944 og ble gitt navnet «Sockellafette IV» av tyskerne. Fundamentene ga bedre treffsikkerhet og gjorde det mulig å montere i kasematter (kanonbunkere). Deler av fundamentene er de opprinnelige som har stått der siden krigens dager.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Helgoya Espen Braathen 5

Sokkelen hvor kanonen har stått.

Helt siden 1990-tallet har FHF foretatt jevnlig vedlikehold på kanonmateriellet, men det kom til et punkt hvor det var nødvendig å gjøre en større rehabilitering som ikke var mulig å utføre på Helgøya. FHF som er en frivillig forening er avhengig av støtte til sine prosjekter for å kunne opprettholde et trygt miljø for publikum som besøker stedet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Helgoya Espen Braathen 6

Det er snakk om store dimensjoner på kanonen, fundamentet og løpet.

Demontering og transport
Det har vært flere runder med søknader til forskjellige fond og stiftelser om støtte til kanonene. Først i 2023 kom gjennombruddet med støtte fra Agder fylkeskommune, senere kom det også tilskudd fra bydelsfondet i Kristiansand kommune og fra Stiftelsen UNI. FHF har også fått tilskudd fra Søgne og Greipstad Sparebank. FHF har tidligere innhentet flere anbud på prosjektet og valgte å gå for Kristiansand Hydraulikk & Maskinering AS i samarbeid med Kontinental Maskinservice AS.

 

 

Nå var det mulig å legge en slagplan for hvordan man skulle gå frem i demonteringen. I dugnadsgjengen er det flere med en solid bakgrunn i verkstedindustrien som har utført tilsvarende oppdrag tidligere. Det ble montert H-bjelker over skyteskårene til kasemattene som gjorde det mulig å flytte delene med taljer etter hvert som de ble løsnet fra fundamentet.

Det steile terrenget, spesielt foran den vestligste kasematten gjorde at det ikke var mye boltreplass for å flytte delene. Dugnadsgjengen brukte fem økter i juni og august med å dele opp kanonene i flere komponenter og gjøre det klart for transport.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Helgoya Espen Braathen

Fredag den 13. september ble kanonene transportert inn til fastlandet. FHF har leid inn Torkildsen Sjøtransport og graving til transportene, firmaet har god erfaring med arbeid i skjærgården og FHF har også brukt de til andre oppdrag tidligere på Helgøya. Dermed var første fase ferdig i kanonprosjektet.

 

Hvis du ønsker å være med på det frivillige arbeidet som utføres på Helgøya, eller er nysgjerrig på prosjektene, så kan du kontakte foreningen på www.facebook.com/nyhellesund

 

FHF ønsker også å takke følgende firmaer som til nå har bidratt med støtte til prosjektet:

Blikkenslagerfirma Olaf Jahnsen AS, Sørmaskin Kristiansand, Kemtek AS, Geir Torkildsen og Tor Magne Hansen.

Tilbake til forsiden…

Helgoya Espen Braathen 3

Kanonrørene i kaliber 10,5 cm kommer fra franske feltkanoner produsert av Schneider-Creusot under den første verdenskrig.

Flere saker