– Heldigvis oppdaget vi at stemplene måtte byttes. Hadde vi kjørt med de stemplene som var slitt, kunne det hele ha endt med totalhavari.
Av Ivar Eidsaa
Thor Boro, kjent for sitt mangeårige engasjement i Søgne Kystlag, er også maskinsjef på M/S Gamle Oksøy, den ærverdige gamle skuten som benyttes til en rekke ulike formål.
I forbindelse med at det ble gjennomført et vedlikeholdsprogram på maskinen, ble det oppdaget at to av stemplene i den åttesylindrede motoren var slitt.
I to av stemplene fant gjengen som driver vedlikehold på båten riper på to av stemplene.
– Det var godt vi oppdaget dette i tide. For gir et stempel etter, gearer de andre seg opp. Hadde vi ikke oppdaget at to av stemplene måtte skiftes, kunne vi risikert at temperaturen hadde økt og da hadde det stoppet opp, forklarer Thor Borø.
Gjengen med frivillige i Foreningen Gamle Oksøys Venner gikk i gang med å få jobben gjort. Tre fire mann brukte arbeidsdag til å få åpnet toppdekselet, fikk opp stemplene og fóringene. Deretter ble det hele rengjort, og gjort klar for at nye fóringer og stempler kan komme på plass.
– Motoren i M/S Gamle Oksøy er fra 1962, er gått 60.000 timer, og er i svært god stand. Motoren er nesten ikke slitt, så det at vi oppdaget ripene på to av stemplene var litt overraskende, sier Borø.
Gammelt forsyningsskip
M/S Gamle Oksøy var tidligere et forsyningsskip i Kystverket, og ble bygget i 1962 hos Brødrene Lothe i Haugesund på oppdrag fra Kystverket. Båten ble bygget som tankskip og fraktet fraktet parafin og gass til lykter og fyr langs kysten i Sør-Norge. M/T Oksøys besetning gjorde og vedlikeholdsarbeid på lykter og lanterner.
Etter hvert ble skipet brukt under ombyggingen av fyrlykter til solcelledrift. Da dette arbeidet var fullført høsten 1996, ble skipet tatt ut av tjeneste.
Ble vernet
Et initiativ for å bevare fartøyet som et flytende kulturminne ble tatt. I Kulturminneåret 1997 ble M/T Oksøy gitt i gave fra Fiskeri- og kystdepartementet til Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter i Kristiansand. Riksantikvaren innvilget status som verneverdig skip, og navnet ble endret til M/S Gamle Oksøy. Det var første gang et skip fikk vernestatus i original, komplett og operativ stand. Lite er endret om bord siden den gang.
I 2014 overtok Lindesnes fyrmuseum og Kystverkmusea eierskapet og ansvaret for videre drift av M/S Gamle Oksøy. Fartøyet har siden vært på en rekke tokt, både langs norskekysten og til utlandet, Hun har også vært brukt til losopplæring i samarbeid med Kystverket og som logiskip for besetningen til fullriggeren Sørlandet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
M/S Gamle Oksøy eies av Lindesnes fyrmuseum, men museet er helt avhengig av hjelp og frivillig arbeid. Det meste av arbeidet om bord på fartøyet er basert på dugnad fra medlemmer i Foreningen Gamle Oksøys Venner, som har som mål å ivareta Gamle Oksøy. Alle kan bli medlem eller støtte foreningen Gamle Oksøys venner.
Kystverkmuseene
– Lindesnes fyrmuseum er et av fem etatmuseer i regi av Kystverket og M/S Gamle Oksøy brukes av museet til flere ulike tokt, sier Eivind Lande, skipper om bord
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kystverkmuseene
Kystverkmusene er etatsmuseum for det norske Kystverket. De dokumenterer, utforsker og formidler Kystverkets historie langs hele norskekysten. Kystverkmusea ble opprettet i 2008 og er et nettverksmuseum. Kystverkmuseene et samarbeid mellom fem museer i Norge: Lindesnes fyrmuseum, Jærmuseet, Sunnmøre museum, Museum Nord og Museene for Kystkultur og Gjenreisning i Finnmark.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Vi starter seilingsesongen i april og holder på ut september, legger han til.
Båten skal i første halvdel av juni på nordisk tokt i forbindelse med et bokprosjekt om sjømerker og fyr langs hele den danske og svenske delen av Kattegatt og Skagerak, rundt Sjælland og tilbake til Norge.
Dette i forbindelse med at Jo van der Eyden og Per Åge Lauritsen holder på med et bokprosjekt om leia som går inn til Østersjøen, hvor M/S Gamle Oksøy skal brukes for å fotografere og dokumentere nødvendige opplysninger i forkant av en større bokutgivelse om emnet.
M/S Gamle Oksøy skal også til Bodø på Kystens Landsstevne i juli og skal delta i et dokumentasjonsprosjekt på hjemturen for å dokumentere en del fyrstasjoner med dronefotografering og 3D-scanning sammen med Kystverket.
Fakta om Gamle Oksøy
Byggeår: 1962
Lengde: 41 ,42 meter
Bredde: 7 ,42 meter
Tonnasje: 330 brt
Hovedmaskin: Bergen diesel, 495 HK
Maksfart: 11 knop
Kjenningssignal: 3YYN
Sertifikat: 60 passasjerer, dagstur,
Fartsområde 5 – Liten Kystfart
11 lugarer, messe, bysse, toaletter og bad
Status som verneverdig skip siden 1996.
Medlem av Norsk Forening for Fartøyvern siden 2004