– Det er en kjensgjerning at opp mot fire av ti ulykker i arbeidslivet med alvorlig eller dødelig utfall er trafikkulykker, der ulykker skjer til/fra jobb i arbeidstiden. Dette sier Tom Erik Dønnestad, regionleder i region Kristiansand i Nullvisjonen Agder.
Av Ivar Eidsaa
– Når vi ser andelen trafikkdrepte i den voksne delen av befolkningen, er det avgjørende at partene i arbeidslivet setter søkelys på trafikal atferd for sine ansatte – både i arbeidstiden og fritiden, sier Dønnestad videre.
Her ønsker Nullvisjonen Agder svært gjerne å bidra enda mer inn i private- og offentlige arbeidsplasser i året som kommer. Dønnestad sier med stort alvor at hver og en omkommet er én for mye – tilbake står en tom plass ved frokostbordet, i idrettslaget eller på arbeidsplassen.
Har ingen å miste
– Vi har ingen å miste. Derfor er det forebyggende arbeidet sammen med ditt og mitt bidrag gjennom god adferd og holdninger så veldig viktig. Vi skal også huske på de mange som blir hardt skadd – som overlever, men får en drastisk endring i livet og funksjoner – for seg selv og sin familie, samt venner og kolleger. Det er mange gode grunner til å drive holdningsskapende og forebyggende arbeid. Satsningen på gode holdninger og atferd parallelt med god trafikk-opplæring er svært viktig fremover – samtidig med at vi får sikrere moderne biler, et stadig bedre veinett med flere midtdelere på hovedveinettet, og tilgivende sideterreng på flere veier, sier Dønnestad.
Trafikkdrepte i Agder-trafikken
Årsrapporten fra Nullvisjonen Agder for 2023 er nå klar. Den viser at det også i 2023 var dødsulykker i trafikken på Sørlandet.
To bilførere omkom i en møteulykke på E39 i Kristiansand natt til 9. august. Også i Lillesand har det vært to omkomne, en bilfører om kvelden den 26. juni og en MC fører om kvelden 26. august.
– Vi har også hatt flere ulykker med alvorlig skadde – og ulykker der det nærmest mirakuløst har gått rimelig bra. Dessverre ser vi også i vår region ulykker hvor fører ikke har førerkort eller ikke er gamle nok til å føre motorvogn samt ulykker med ekstrematferd som rus og høye hastigheter.
Samarbeid
Nullvisjonen Agder arbeider målrettet og bredt for å nå visjonen. Tom Erik Dønnestad fremhever spesielt at også 2023 ble et år med et utstrakt og godt samarbeid innad i trafikksikkerhets-teamet som finansieres av Agder fylkeskommune, og ikke minst også et svært godt samarbeid med en rekke andre organisasjoner og enkeltpersoner som står på for å tilnærme oss den nasjonale nullvisjonen og målene i trafikksikkerhetsarbeidet.
– Nødetatene, trafikkskoler, sannhetsvitner, interesseorganisasjoner og flere andre, herunder enkeltpersoner er aktive og positive. Vi har også fått en del gode oppslag i media som er svært viktige for å nå det brede publikum, sier Dønnestad.
Dette siste er ikke minst viktig for å sikre et vedvarende fokus på Nullvisjonen Agders store visjon, om å få en vedvarende nedgang i antall drepte og hardt skadde, med hovedmålet for 205o med null drepte og hardt skadde.
«Bakgrunnen for Nullvisjonen Agder Stortinget vedtok i 2002
at Norge skulle ha en visjon for null drepte og null hardt skadde
i trafikken – Nullvisjonen. I nasjonal transportplan for 2022-2033
er det fastsatt et etappemål for utviklingen i drepte og hardt skadde,
hvor målet er maksimalt 50 drepte i 2030 og null i 2050.»
(Nullvisjonsens målsetting og visjon)
118 trafikkdrepte i 2023
Når det gjelder situasjonen for landet som helhet, viser tall fra Statens vegvesen at 118 mennesker mistet livet på norske veier i 2023. Dette er to flere enn i 2022, og det er 118 mennesker for mye som er omkommet.
– Det var 87 menn og 31 kvinner som omkom, og det er fortsatt møte- og utforkjøringsulykker som gir de mest alvorlige ulykkene. Vi ser også at det i 12 ulykker var mer enn en drept, som også er en økning i forhold til tidligere år, sier Dønnestad.
Det har vært en økning i antall omkomne i aldersgruppen 25-44 år, der 28 mennesker omkom, mot 22 året før, mens det blant de eldre (65+) er en markant nedgang fra 38 til 25 mennesker.
Syv barn under 16 år omkom i 2023, som er en økning sett i forhold til alle de siste 10 årene. I 2022 omkom to barn, mens det i 2019 ikke omkom noen barn i denne aldersgruppen.
Økning i alderen 15-25 år
– Også blant unge i alderen 15-25 ser vi dessverre en økning i tallet på drepte fra 17 i 2022 til 21 drepte i 2023, det er også en tendens at flere unge førere kjører uten å ha førerrett. Til sammenlikning var 2021 det året med lavest antall drepte i Norge siden tellingene startet i 1946, med 80 omkomne. I 1970 hadde vi det verste året med hele 560 omkomne, en utvikling som heldigvis er snudd – og ellers hadde gitt oss flere tusen omkomne årlig dersom ulykkestallet hadde fulgt utviklingen i antall kjøretøy og kjørte kilometer p.a., sier Dønnestad.
Trafikkdrepte i Agder i 2023
De foreløpige tallene fra Agder viser at syv personer omkom i Agder trafikken i 2023. Av disse var det en kvinne og seks menn med en gjennomsnittsalder på 38 år, et barn mellom 0- 15 år omkom, fire var i alderen 25-44 år, to var i alderen 45-64 år og ingen eldre enn 65 år døde. Tre av de omkomne var involvert i moped/MC ulykker, de fire andre omkom i bilulykker. Det er ingen trafikkdrepte myke trafikanter i 2023 i Agder. Sammenlikner vi med tallene fra 2022 ser vi at det da omkom seks personer i Agder-trafikken. Av disse var tre omkomne på MC og tre omkomne i bil, to av de seks omkomne i 2022 var kvinner. Vi ser også at alderen på de omkomne i 2023 er lavere enn i 2022.
– Satsningen på gode holdninger og atferd parallelt med god trafikk-opplæring er svært viktig fremover – samtidig med at vi får sikrere moderne biler, et stadig bedre veinett med flere midtdelere på hovedveinettet, og tilgivende sideterreng på flere veier. Din og min atferd er likevel hovednøkkelen til færre ulykker!, sier Tom Erik Dønnestad.
Dette er Nullvisjonen Agder:
Nullvisjonen Agder ble startet som et prosjekt i 2003 gjennom et samarbeid mellom tre ildsjeler i daværende Vest Agder fylkeskommune, Statens Vegvesen og Trygg Trafikk, nærmere bestemt Egil Strømme fra daværende Vest Agder fylkeskommune, Arild Nærum fra Statens vegvesen og Liv Falkum fra Trygg Trafikk.
Fra en forsiktig start i Lister ble prosjektet gradvis utvidet til å omfatte hele Vest-Agder før fylkessammenslåingen, og fra 2016 ble Nullvisjonen Agder et permanent tiltak.
Etter både politisk og administrativt påtrykk, besluttet fylkestinget i sitt møte i juni 2023 at dette viktige trafikksikkerhetstiltaket måtte utvides til å omfatte hele Agder fylket.
Fra januar 2024 er det ansatt en regionleder for østre Agder, med Svein Ture Gundersen som har bakgrunn som trafikklærer. Nullvisjonen Agder fikk i 2023 både en utskifting av arbeidsstokken da mangeårig leder i Lister, Torstein Salvesen ble AFP-pensjonist.
Den tidligere politimannen Ronni Ellefsen ble ansatt fra 1.mars 2023 og har overtatt regionleder ansvaret i Lister.
De fire regionlederne har hver sine geografiske områder som samlet sett dekker hele fylket med inndeling i Listerregionen, Lindesnesregionen, Kristiansandsregionen og region østre Agder.
Nullvisjonen Agder finansieres av Agder fylkeskommune og arbeidet utføres i et nært samarbeid med verts- og deltakerkommunene i hele fylket, og en lang rekke gode samarbeidsaktører på flere områder.