I 2021 opplever vi gledelig nok det laveste tallet for omkomne i veitrafikken i Norge siden tellingene startet like etter andre verdenskrig. Agder har dessverre hatt en økning fra tre til fem omkomne i 2021 sammenlignet med 2020. Dette fremkommer i årsrapporten fra Nullvisjonen Agder, region Kristiansand.
Av Ivar Eidsaa
– I forhold til Europa og på verdensbasis er det godt å se at Norge står seg – at vi som nasjon holder vår posisjon som den nasjonen i verden med færrest trafikkdrepte målt både per million innbyggere og per million kjørte kilometer. Satsningen på god trafikkopplæring, gode holdninger og moderne biler bidrar i sterk grad til dette, sammen med et stadig bedre veinett med flere midtdelere på hovedveinettet og tilgivende sideterreng på flere veier, sier regionleder Tom Erik Dønnestad.
– Din og min adferd er likevel hovednøkkelen til å fortsette den positive utviklingen, understreker han.
Av de dem omkomne i 2021, var det to som kom på MC, en i frontkollisjon med bil,
en utforkjøring bil og en sykkelulykke.
Ungdomsprosjektet
Ungdomsprosjektet 2021 stod lenge i fare for å bli avlyst, men med tilpasninger, forskyvninger og gode smittevern rutiner klarte Nullvisjonen Agder, region Kristiansand likevel å gjennomføre. Et stort antall deltakere fra hele regionen gjennomførte samlinger og fikk valget mellom sikkerhetsreparasjon eller tur til Rudskogen.
– Selv om antall ungdomsulykker heldigvis er kraftig redusert de siste 10 årene, mener vi likevel at Ungdomsprosjektet har stor betydning, noe som og underbygges av evalueringer fra deltakerne, sier Dønnestad.
18pluss-kurset
Gjennom fire samlinger – hvorav den ene omfatter 18pluss–kurset, får deltakerne mellom 18-24 år et innblikk i trafikksikkerhet og betydningen av egen atferd i trafikken. «www.18pluss.no)
I én samling har Nullvisjonen med sannhetsvitner som hver på sin måte har opplevd trafikkulykkens tragedie.
– Til denne samlingen oppfordrer vi normalt også deltakeren til å ta med seg foreldre eller andre i familien, men dette måtte av smittevernsgrunner utgå i 2021, sier regionlederen.
Tur til Rudskogen
Selve «rosinen i pølsa» – turen til Rudskogen hvor man får kjøre Porsche Cayman var også i 2021 en stor opplevelse, og deltakerne rapporterer om mye- og god læring gjennom Ungdomsprosjektet – og selvsagt Rudskogens spesielle opplegg for oss.
Enkelte deltakere velger sikkerhetsreparasjon av egen bil i stedet for Rudskogen og får med det en tryggere bil.
Også i 2021 ble et stort antall trafikksikkerhets (TS-) dager utsatt eller avlyst på vårparten – som følge av smittesituasjonen.
– I det nye skoleåret startet vi opp med TS arrangement på flere skoler, likevel ser vi en enorm reduksjon i antallet mennesker vi har truffet fysisk. Med kreativitet, godt samarbeid mellom regionene og bruk av flere kanaler har vi likevel nådd ut til befolkningen og tross alle restriksjoner og kanselleringer viser statistikken av vi har nådd cirka 4.000 personer fysisk – og da med tillegg av de som treffes via alternative kanaler og metoder, sier han.
Trafikksikkerhetsdager
Gjennom sommerhalvåret samhandler Nullvisjons regionene tett om å bidra til å arrangere Trafikksikkerhetsdager på alle fylkets videregående skoler samt flere ungdomsskoler.
«Trafikksikkerhets ambassadør prosjektet» er et nytt opplegg hvor elever i vgs ansettes av fylkeskommunen som trafikksikkerhets-ambassadører på egen skole og får ansvar for å arrangere et antall TS arrangement.
På denne måten har det tross corona vært mulig å gjennomføre noe TS rettet aktivitet på den enkelte skole gjennom TS ambassadørene.
Skoler og barnehager
Gjennom året besøker Nullvisjonen Agder mange skoler og barnehager i regionen. Det kommer mye positive tilbakemeldinger når Nullvisjonen Agder deltar i foreldremøter og senere også med informasjon ved barnehagenes leveringspunkter for å veilede foreldre om hvordan man kan trygge barna i bilen og ved levering/henting i barnehagen. Barnehagesektoren har dessverre fått lite besøk i koronatiden, mens helsestasjonen/familiens hus i Kristiansand vest (Nodeland) har startet et nytt tilbud med bistand fra Nullvisjonen Agder.
– I småskolen bistår Nullvisjonen Agder i utlevering av refleksvester til alle 1. klassinger, mens vi for de eldre barna har ulike trafikk-tema for klassene eller trinn på skolene, sier Dønnestad.
«Hjertesone» og «Trafikksikker skole»
Også for skolene er det meget aktuelt å ha Nullvisjonen Agder som et innslag på foreldremøter med ulike aktuelle tema.
– Det siste året er vi også invitert av FAU og ansatte på skoler hvor man har bekymringer knyttet til trafikksituasjonen rundt skolen. Oftest skyldes dette at foreldre kjører barna til skolen for å «trygge dem», mens man oppnår det motsatte fordi det blir unødvendig mange biler ved skolen. I slike tilfeller løftes både «Hjertesone» og «Trafikksikker skole» frem som veldig gode muligheter for tiltak, sier Tom Erik Dønnestad.