– Vi gleder oss. Det sier Ida Vatne og IselinVeastad, begge elever fra 8. trinn, som sammen med sine medelever stiller ut høstens store prosjekt: Kursedull – rett fra tavla. I morgen, søndag en 5. desember, åpner utstillingen.
Av Ivar Eidsaa
Denne høsten har elevene i 8. klasse på både Tinntjønn skole og Tangvall laget egne tegneseriestriper. Disse skal stilles ut på Søgne gamle prestegård i desember.
Elevene får god hjelp av tegneserieutviklerne Mattias Dønnestad, Kenneth Iversen og Raymond Haugland.
– Vi har holdt kurs for tegneglade barn og tenåringer i over ti år. Denne gangen er temaet “Etter en pandemi, hva nå?”, forklarer Mattias Dønnestad og Kenneth Iversen.
Å spre litt humor
– Prosjektet handler om å kunne spre litt humor nå under pandemien, få litt humor, smilet, gleden tilbake i hverdagen, sier Mardon Brunvatne fra Søgne kunstlag som har hatt ideen til elevprosjekter som dette.
– Vi har ønsket å se på pandemien med litt andre øyne, sier han videre.
Årets prosjekt er det sjette i rekken som kunstlaget har satt i gang for 8. klassingene ved Søgne-skolene.
Tidligere år har temaer som søppel, psykisk helse, jul, sosiale medier og kjønnsidentitet blitt belyst av elevene.
Alle gangene har profesjonelle kunstnere vært involvert og elevenes kunst har blitt stilt ut i etterkant.
Inspirert til å fortsette
På fredag var 8. klassingene invitert til en førpremiere hvor tegneseriestripene stilles ut.
Iselin Veastad og Ida Vatne sier det har vært gøy å holde på.
– Jeg har laget en historie om han som synes naboen har så stort hus. Han er sjalu og velger å tenne på, sier Iselin Veastad.
– I min historie er det ei jente som setter seg på en buss, men glemmer å trykke på stoppknappen og må bli med bussen på en ny rund. Det gjør ikke så mye, for en av passasjerene er en gutt som hun liker godt, og i løpet av den neste bussrunden blir de to kjærester, sier Ida Vatne.
– Det har vært gøy, men også litt utfordrende å holde på. Jeg liker godt å tegne, og har lært mye, som jeg kan bruke videre, legger hun til.
Gode talenter
– Det er gøy å se sluttresultatene, det er virkelig flere gode talenter blant elevene, sier Mardon Brunvatne.
– Idefasen er derfor viktig, for å få dem engasjert. Trikset er å skrive om noe du kan. Spiller du fotball, så bruk det. Danser du, så bruk det. Da kan de finne noe fra sitt liv og lage en konflikt eller et problem ut av dette. Det er det som er humor; å spille på en konflikt eller et problem, sier Mattias Dønnestad.
– Vi begynte i høst, og besøkte klassene. Vi lagde en tegneserie i fellesskap først for å vise hvordan vi tenker og arbeider. Etter det gikk elevene i gang med å lage sine egne tegneseriestriper. Det har vært en utrolig artig prosess, og det er mye artig som elevene har laget, og nå henger altså sluttresultatet på veggene, sier Dønnestad.