I morgen, søndag, inviterer alle elevene ved 8. trinn i Søgneskolen til åpning av utstillingen «Kjønn og identitet», og det er med stor spenning elevene da vil vise frem hva de har lage ti prosjektet som har pågått i hele høst.
Av Ivar Eidsaa
Billedkunstneren Erlend Helling-Larsen fra Lillesand og Hanne Kro Sørborg. sexologisk rådgiver i Songdalen kommune, der hun jobber med seksuell helse i forebyggende team, har i hele høst arbeidet sammen med Søgne-elevene på 8. trinn, omkring temaene livsmestring og psykisk helse.
Prosjektet «Kjønn og identitet» er støttet av Søgne og Greipstad sparebank, Den Kulturelle Skolesekken i Søgne, Søgne Kunstlag og Søgne gamle prestegård, og fokus er blitt satt på ulike tema rundt kjønn og identitet.
Livsmestring og psykisk helse blir en del av læreplanen i skolen fra 2020. Hensikten er blant annet å gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og skal gi elevene muligheter til å ta ansvarlige livsvalg.
– Derfor velger vi å fremme spørsmålene «hvem er jeg, hvor hører jeg til, er det plass til meg?», utdyper Hanne Kro Sørborg.
Elevene fikk på et tidspunkt i oppgave å gå gjennom en rekke ukeblader og magasiner for å bevisstgjøre dem om hvilken virkelighet reklamebransjen fremhever i reklame og reportasjer. På denne bakgrunn ble elevene utfordret til å bruke bildene for å sette sammen deres egne bilder.
– Elevene har turt å utfordre, og de har også klart å ta opp tabubelagte emner omkring kjønn og identitet, sier Erlend Helling-Larsen.
– Elevene har gitt uttrykk for at de synes det er spennende å ha vært med på et prosjekt som skal munne ut i en kunstutstilling på Søgne gamle prestegård. Det forteller Hanne Kro Sørborg.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Barna vet nok rent teoretisk at mange av bildene som fremstilles, er retusjerte, men at de ikke alltid tenker over at det betyr at bildene gir en virkelighetsbeskrivelse som ikke er ekte, sier hun.
– Vi blir alle påvirket av det vi ser, og ungdommene får inn en rekke bilder hver dag på de appene de har på telefonen. Derfor er det så viktig at barna blir bevisstgjorte på hva det er de egentlig ser, og at de kan reflektere over hva det betyr, noe som skjer gjennom at de lager sine egne bilder, fortsetter hun.