Søndag 20. mars kl. 14 åpner utstillingen RHIZOME i galleriet på Søgne gamle prestegård, med tre av Kristiansands unge og talentfulle kunstnere: Andreas Lian, Ingrid K. Bjørnaali og Vilde Eskedal!
– Utstillingen byr på mange ulike materialer som malerier, tresnitt, skulpturer, tegninger, tekstilarbeider og digitalverk. Sammen har kunstnerne skapt en utstilling som både viderefører tradisjonelle håndverkstradisjoner og utforsker hypermoderne digitale måter å lage kunst på, sier Vilde Matzow, kulturkonsulent ved Søgne gamle prestegård.
Utstillingen Rhizome på Søgne gamle prestegård viser tre allsidige unge kunstnere fra Kristiansand, som på hver sin måte preger det norske samtidskunstfeltet lokalt og nasjonalt.
Vokser seg større og større
Ordet Rhizome som har gitt navn til utstillingen, er et komplekst begrep som kan brukes til å beskrive flere fenomener: 1. Planter og vekster med jordstengel i stedet for røtter som vokser horisontalt i stedet for vertikalt (eksempel ingefær) 2. Et nettverk av relasjoner og informasjon (eksempel internett) 3. En filosofi om strukturer og organisering av kunnskap.
Et kunstnerskap kan også beskrives som et rhizome da det vokser seg større og større utover i livet basert på de assosiasjonene og idéene kunstnerne får under arbeidet sitt, og med tanke på de relasjonene som oppstår underveis.
Over 30 utstillinger nasjonalt og internasjonalt
Ingrid Kristensen Bjørnaali (f. 1991) kommer fra Kristiansand, men bor og arbeider hovedsakelig i Oslo. Hun har utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo og University of the Arts Helsinki. Til tross for sin unge alder har hun deltatt på over 30 utstillinger nasjonalt og internasjonalt, samt flere digitale utstillinger online.
Bjørnaali arbeider med uttrykksformer som videoinstallasjoner eller skulpturer med røtter i ulike fotografiske utgangspunkt. I prosessen fanger hun spesifikke biotoper med ulike kamerateknologier og programvarer, og bearbeider disse bruddstykkene av natur basert på deres virtuelle utslag.
Utforsker det allestedsnærværende digitale
Arbeidene hennes utforsker det allestedsnærværende digitale i vår opplevelse av verden, såvel som teknologiens utilstrekkelighet når det gjelder å forstå det naturlige. En overordnet politisk motivasjon for hennes kunstneriske praksis er bevaring av biomangfoldet, og kampen mot natur- og artstap som selv nå, i FNs såkalte “restaureringstiår”, ofte underordnes den nært relaterte klimakampen.
På utstillingen ved Søgne gamle prestegård vil Bjørnaali vise en rekke arbeider som tar for seg spesifikke arter som er vesentlige for deres økosystem, med hovedvekt på terrengtypen gammelskog.
Terrengtypene og artene utforsker hun via 3D scanningsteknologien fotogrammetri, lik typen teknologi som brukes av satellitter til kartlegging, samt til forskning og arkeologisk arkivering. Med dette verktøyet kan hun ta for seg del for del av et område sett fra alle vinkler, og samtidig fange opp både detalj og overblikk.
Kontroll og tilfeldighet
Prosessen ligger i et spenn mellom kontroll og tilfeldighet, hvorfor hun utforsker forholdet mellom våre fysiske omgivelser og det visuelle eller teknologiske språket vi oversetter og forstår dem gjennom
Har gjort stor karriere
Andreas Lian (f. 1991) er en kunstner som har gjort stor karriere i løpet av de siste årene. Siden 2019 har han rukket å stille ut på profilerte visningssteder som Agder Kunstsenter, Høstutstillingen, Galleri Tid, Galleri La-Vie og Sørlandsutstillingen, for å nevne noen.
Lian sier selv om arbeidet sitt at den overordnede målsettingen ved kunstnerskapet, er å formidle et uttrykk som skaper undring og ettertanke. Tematikken i bildene hans har et sosialt aspekt. Det handler ofte om det medmenneskelige, hverdag og arbeidsliv. Lian selv har jobbet både som håndverker og i psykiatrien, og erfaringer derfra tar han i bruk som kunstnerisk ressurs og inspirasjonskilde.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sinnsstemning og følelser
Det fysiske aspektet ved kunsten står sterkt i Lians kunstnerskap. Å bruke kroppen og motorikken i det som skapes, anser han som en indre nødvendighet. I arbeidene søker han etter en kraft og noe som gjør tresnittene eller skulpturene levende. Både sinnsstemning og følelser er med og former verket. Selve skapergleden er også en stor motivasjon og drivkraft. Estetikk og det visuelle uttrykket er viktige for formstråket, hvor håndverket står i fokus. Lian jobber med figurasjon i både tresnittene og i skulpturene, og han er opptatt av at materialet skal få spille sin rolle i prosessen. Treet får spillerom til å sette preg på både tematikken og motivene i verkene. Det historiske momentet ved trevirke er også et viktig element for Lian å forstå.
Sterke bånd til kunstscenen i Kristiansand
Vilde Eskedal (f. 1992) har en bachelor i visuell kunst og formidling fra UiA og mastergrad i kunstfag fra UiA og York St. John University, og Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU) fra UiA, noe som betyr at hun har sterke bånd til kunstscenen i Kristiansand og Agder gjennom utdannelse og oppvekst. Hun har også brukt mye av karrieren til å jobbe performativt med både kropp og kunstnerisk virke, og har siden 2018 vært en del av kunstnerduoen Blomlaok (bestående av Eskedal og Kjetil Alver Lund) som utforsker det audiovisuelle aspektet ved sanseopplevelsen synestesi.
Møtet mellom materialet og kroppen
I kunstnerskapet sitt er hun mye opptatt av det faktiske møtet mellom materialet og kroppen, som tar form innen billedkunst, skulptur, tekstil og performance. De skapende prosessene er utforskninger hvor materialene og dets iboende egenskaper sees på som aktører og medskapere, noe som gjør arbeidene uforutsigbare, spontane og intuitive.
Verkene bærer tydelige spor av disse interaksjonene, og i maleriene kan man se avtrykk av kropp, pust og de kjemiske reaksjoner som tilrettelegges på lerretet. Eskedal er også fascinert av ambivalensen som ligger mellom det frastøtende og det tiltrekkende i organiske teksturer og motiver.
Det kroppslige og det organiske
Inspirert av prosesser i naturen bygges bildene og skulpturene opp i mange lag, som sedimenteres og forsteines over tid. Visuelle referanser som speiles i form av teksturer og farger blir i noen prosesser festet til lerretene. Collage-arbeidene hennes er særlig personlige og bærer preg av nostalgi, hvor utklippene er hentet fra magasiner og bøker som blant annet tilhørte hennes avdøde besteforeldre.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det meditative og langsommelige er et annet viktig aspekt, hvor de figurative arbeidene bygges opp av prikk etter prikk. Det er tidskrevende og repetitivt. I disse motivene henter Eskedal inspirasjon fra naturvitenskapelige illustrasjoner, satt sammen med det underlige og surrealistiske. Tematikken i bildene dreier seg igjen rundt det kroppslige og det organiske.
Med utstillingen Rhizome ønsker vi å kunne tilby våre besøkende en engasjerende utstilling med unge, dyktige kunstnere som har mye på hjertet. De bryr seg om miljøet, naturen, håndverket og historien, noe de ikke er redde for å formidle gjennom kunsten sin. Sammen viser de en liten del av hva samtidskunsten på Sørlandet kan være, en liten bit av et mye større rhizom.
Utstillingen RHIZOME åpner som nevnt søndag og varer frem til og med 24. april 2022.