FINSLAND SKOLE: Trafikksikkerhet og informasjon om rusmidler var tema da Nullvisjonen Agder inviterte til fagdag for ungdomsskoleelever i Songdalen tirsdag.
Av Klara Turid Fidje
For første gang på fire år var 10. klassinger fra Oasen skole, Songdalen ungdomsskole og Finsland skole samlet til fagdag med trafikk og rus som tema.
– En flott gjeng med ungdommer fra hele Songdalen. Vi håper dette blir en tradisjon vi kan videreføre, konkluderte Tom Erik Dønnestad, Regionleder Nullvisjonen Agder ved dagens slutt.
– Gjør riktige valg og bevar livet
Oppfordringen kommer fra Morten Hasle. Han har nettopp fortalt historien om den skjebnesvangre midtsommerkvelden i 2000, der sønnen Martin Engesvoll Hasle ble alvorlig skadet i en trafikkulykke. Bestekompisen til Martin omkom.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Som følge av trafikkulykken er Martin i dag rullestolbruker. Han har mistet sitt verbale talespråk, og kommuniserer med omverden ved hjelp av en datamaskin. En lammelse i svelget gjør at Martin inntar næring gjennom direkte innsprøyting i magesekken.
Trafikkforebyggende arbeid redder liv. Dette er hva «Team Martin» ønsker å rette søkelyset på. Det handler om å ta gode og bevisste valg i trafikken. Være bevisst på hvilke konsekvenser kjøring uten bruk av bilbelte, eller kjøring i beruset tilstand kan få. Det samme gjelder bruk av mobiltelefon og annen uoppmerksomhet mens man kjører, samt kjøring og fart.
Positiv trend
Statistikken viser at ungdom er på god vei til å bli best når det gjelder beltebruk, noe som er svært positivt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
I pausen fikk vi en prat med Astrid White, Ine Hjemlestad og Johannes Pedersen, alle fra 10C på Songdalen ungdomsskole.
– Det kom fram at ungdom stadig gjør det bedre i forhold til trafikksikkerhet. Hvordan kan dere være et forbilde for oss voksne?
– Ved å bruke belte selv, vil kanskje de voksne også bruke det, svarer Ine.
– Si i fra hvis vi ser de bruker mobilen når de kjører, foreslår Johannes.
– Hva har dere lært så langt denne dagen?
– Vi har lært litt om forskjellige rusmidler, og at det er veldig viktig å bruke belte, svarer Astrid.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Litt om skadene hvis en kjører i påvirket tilstand, eller uten belte, svarer Johannes. Han mener at denne dagen som Nullvisjonen Agder arrangerer, gjør at elevene blir mer oppmerksomme på hva som skjer, og dermed passer bedre på.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Vi kommer nok til å følge med mer hva som skjer i trafikken, samtykker Astrid.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Praktiske øvelser
Etter å ha lært litt om hva som bor av krefter i en kollisjon, er det tid for å teste det ut i praksis. Dønnestad i Nullvisjonen inviterer til å prøve hvordan en bråstopp i 10 kilometer per time føles på kroppen.
– Beltet skal ha god kontakt med hofte og skulder. Det beste er å sitte uten tjukke klær, forklarer Dønnestad.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Inne i vestibylen holder neste gruppe på med å teste ut såkalte «promillebriller.» Promillebrillene gir en opplevelse som tilsvarer det å ha 1,2 i promille.
– Hvert døgn er det 130.000 i Norge som kjører i ruspåvirket tilstand, opplyser helsesykepleier. Med ruspåvirket tilstand menes ikke bare alkohol, men like mye tabletter.
Livreddende førstehjelp sto på programmet inne i hallen, der Helge Bærland var instruktør. Den pensjonerte ambulansesjåføren viste hvordan man legger en person i stabilt sideleie og frigjør luftveier.
Filmen «Kjør me ved» var tema på fjerde post. «Du har en hjerne, og det er lov å bruke den. Til slutt må folk begynne å tenke selv. OK. Jeg kan ikke forandre alle andre, men jeg kan forandre meg selv. Hvis alle tenker sånn, så hadde vi hatt en mye bedre trafikk», blir det sagt i filmen.
– Dere som passasjerer kan utgjøre valg som har resultat for kjøreturen dere er med på, påpeker Nullvisjonens representant i klasserommet. Fart, ruspåvirket kjøring, belte, mobilbruk.
– Det er du som gjør valget. Pass på dere selv. Pass på vennene dine!