NULLVISJONEN: Ungdomsulykker, riktig beltebruk og hvordan du sitter i bilen, var tema da ungdommer og foreldre tilknyttet Ungdomsprosjektet var samlet i den tidligere kommunestyresalen på Nodeland tirsdag kveld.
Av Klara Turid Fidje
På bannerne som er plassert inne i lokalet leser vi at 7 av 10 ulykker skyldes vår egen atferd. Fart er en sterkt medvirkende årsak til mange dødsulykker. Og: Veldig mange ulykker skyldes en ruspåvirket sjåfør.
Tom Erik Dønnestad, som er regionleder for Nullvisjonen Agder, region Kristiansand, ønsker velkommen til de drøyt 20 ungdommer og noen foreldre som deltar på kveldens samling i Ungdomsprosjektet.
Nullvisjonens ungdomsprosjekt
Ungdomsprosjektet er for ungdommer i alderen 18-24 år, og har førerkort klasse B. De som har meldt seg på Ungdomsprosjektet, deltar på fire obligatoriske samlinger om trafikksikkerhet. Etter fullført kurs, kan ungdommene velge mellom følgende to premier: Sikkerhetsreparasjon på bilen for inntil 5000 kroner, eller en dag med banekjøring på Rudskogen.
Dønnestad opplyser at en av samlingene består av praktiske øvelser på glattkjøringsbanen til Skandinavisk trafikksenter.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Her er de ute og kjører på banen med en ungdomsinstruktør i bilen, forteller Dønnestad. Som en kuriositet må nevnes at ungdomsinstruktører i denne sammenheng blir «pensjonist» allerede som 25-åring. Kravene som må tilfredsstilles for å bli ungdomsinstruktør, er at du har «lappen», og at du selv har gjennomgått kurset.
– Ungdomsinstruktøren skal være en refleksjonspartner, en som stiller spørsmål som: Hvorfor klarte du ikke å stoppe?. Dette har vi fått gode tilbakemeldinger på, sier Dønnestad i Nullvisjonen Agder.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ærlige ungdommer
Hvis noen av deltakerne i Nullvisjonens ungdomsprosjekt pådrar seg prikker i førerkortet, eventuelt mister «lappen», ryker de ut, noe som skjer fra tid til annen.
– Det er ærlige ungdommer. De vet at politiet gir ut opplysninger på forespørsel fra oss, noe alle ungdommer har samtykket til at vi får lov å få, sier Dønnestad. Og politiet blir forespurt.
– Vi innhenter opplysninger før ungdommene får reise til Rudskogen eller mottar gaven på 5000 kroner i sikkerhetsreparasjon på bilen, bekrefter Dønnestad. Tross alt er det Nullvisjonen som står for alle utgifter i forbindelse med prosjektet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Årets tur til Rudskogen finner sted St. Hans.
– I år har vi leid inn en dobbeldekker som vi kjører innover med, i tillegg får alle enkeltrom på hotellet på grunn av korona, opplyser Dønnestad.
– Det skal ikke være ungdommene som lider fordi koronaen kom, tilføyer han.
La jentene kjøre
Ruskjøring, fart og atferd i trafikken (herunder bilbelte og bruk av mobiltelefon) er viktige tema som belyses i Nullvisjonens ungdomsprosjekt. Ungdommene får vite at det hver dag foregår 140 000 kjøreturer i ruspåvirket tilstand i landet vårt. Tallene for trafikkdrepte medmennesker i Vest-Agder var sju, mens det i Aust-Agder var en person som omkom i trafikken. Flest gutter dør i trafikken.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Det beste livreddende tiltaket må være å la jentene kjøre, sier Dønnestad.
Færre dødsulykker blant ungdom
Trond Boye Hansen er ulykkegransker og foredragsholder om trafikksikkerhet ved Statens havarikommisjon. Han viser til det faktum at ungdommer nå sitter i mer moderne biler, bruker belte, og lar være å kjøre i beruset tilstand, gjør at det nå er færre dødsulykker blant ungdom.
– Ungdommen på Agder begynner å bli blant de beste, fastslår han.
Bilindustrien en viktig aktør
At bilindustrien er en viktig aktør i kampen mot trafikkdøden er hevet over enhver tvil. Kollisjonstester og sikkerhetsutstyr, alt er i stadig utvikling til det bedre.
– Eldre biler enn fra 2005 skal ikke ungdom kjøre, påpeker Hansen. Det har med sikkerheten å gjøre.
En rask spørreundersøkelse blant de tilstedeværende i salen bekrefter mistanken om at flere ungdommer kjører eldre og rimelige biler.
– Hva med å hjelpe ungdommene å kjøpe seg en ny, fancy bil for de pengene du ikke får reist til utlandet for i år, foreslår Hansen overfor foreldrene. Som også er klar i sin tale om hvem han mener bør kjøre familiens nyeste og beste bil i helgene. Det bør være ungdommen i huset, som skal ut på kjøretur med sine venner.
Bråstopp
En lærerik kveld er til ende. Vi beveger oss utendørs, der de som ønsker, får prøve hvordan en bråstopp i ti kilometer i timen føles på kroppen.
– Kjør forsiktig hjem, der er noen som er glad i deg, avslutter regionlederen for Nullvisjonen Agder, Tom Erik Dønnestad. FAKTA: Fart er en sterkt medvirkende årsak til mange dødsulykker. Blant ungdom som mister livet i trafikkulykker, er det desidert flest gutter.