– Nivået på årets Rally Sørland er høyt, sier Anders Grøndal som vant Rally Sørland i fjor og som mener det blir enda tøffere å hevde seg i år.
Av Ivar Eidsaa
Anders Grøndal er en av våre mest meritterte rallyførere. Han kan skilte med ikke mindre enn 12 NM-gull, noe som er tilnærmet Norgesrekord i klasse 13, klassen hvor Grøndal kjører.
Han har alltid hevdet seg bra i Rally Sørland, ble nummer to i 2015 og kan ellers se tilbake på flere gode plasseringer. Det at han ikke endte opp som nummer én før i fjor, viser ifølge Grøndal hvor høyt nivået er på de førerne som deltar.
Skjønt, da han endelig vant i fjor, var det en seier som virkelig smakte godt.
– Det var en flott konkurranse i fjor, sier han.
– Det gøyeste rallyløpet å kjøre
Seieren i fjor ble spesiell av mange årsaker. Ikke bare vant han for første gang siden debuten i Rally Sørland i 2003, men fjorårstriumfen markerte også en annen betydningsfull begivenhet for familien Grøndal, ettersom det i 2018 var 60 år siden bestefaren Nils Fredrik Grøndal tok sin tredje seier på rad i Rally Sørland.
– Rally Sørland er det gøyeste rallyløpet av samtlige å kjøre i Norge. Selv om jeg vant i fjor i et rally med svært mange gode førere, blir det enda tøffere i år, mener han.
Han sier Ole Kristian Veiby og Johan Kristoffersen blir to meget sterke utfordrere til sammenlagtseieren. Ole Kristian stiller til start med en forholdsvis ny VW Polo R5 i klasse 2. Johan Kristoffersen fra MK Team Westom stiller til start i en hel ny Polo R5.
Høyt sportslig nivå
– Ole Kristian leder NM og har også vunnet VM-runder i år, og er skikkelig i draget om dagen. Han er storfavoritt. Teamkompisen Johan er en veldig tøff konkurrent, så at det er tøft i toppen, er det ingen tvil om. Når gutta vinner VM-runder slik Ole Kristian har gjort, sier det alt om konkurransenivået, sier Grøndal.
Han stiller selv til start i sin gode, gamle Ford Fiesta R5. Går det som han nå jobber for, stiller han til start neste år i en flunkende ny bil.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Vil kjøpe ny bil
– Da Ford lanserte Fiesta R5 i 2012, var det en toppers bil, og med et par-tre motormodifiseringer, har bilen klart seg bra. Likevel merker jeg at bilen nå begynner «å trekke på årene». Skal man satse og samtidig hevde seg i konkurransen, må man som sjåfør ha det nyeste på bilfronten. Sporten er i en vanvittig utvikling, og når man ser hva Skoda (Fabia) og Volkswagen (Polo) har kommet opp med, representerer det en helt ny virkelighet, forklarer Anders Grøndal.
Han arbeider derfor med å få solgt sin gamle bil, hvor planen er å bruke salgssummen pluss noe til, til å kjøpe en ny.
– Nå går vurderingen på hva slags bil, om det blir Polo eller Fabia, sier Grøndal.
Et krevende løp
Rally Sørland beskriver Grøndal som et krevende løp.
– Etappene på Rally Sørland går i et helt annet terreng enn hva tilfellet er på Østlandet. Mange av etappene går på smale sørlandske skogsveier. Gjør man en feil og legger bilen for bredt i svingene, kan man risikere å få dradd av en skjerm, eller slå av et dekk. På Østlandet er terrenget mye flatere, så skal man gjøre det bra under Rally Sørland, skal man ha fullt fokus hele veien og kjøre klokt slik at man unngår uhell, fremholder han.
– Det var jo en flott ramme i fjor med svært mange publikummere ute langs løypene, og over 4.000 som stod ringside under det to etappene på Travparken, sier Grøndal, som ser frem til mange tilskuere også i år og under den avsluttende publikumsetappen på Odderøya.