Ta en XC40 og gi den en fallende taklinje fra B-stolpen. Vips! så har du Volvo C40.
AV ARNE LUNDE
C40 bygger på samme CMA-plattform som XC40 og er så godt som kliss lik denne – sett bort fra den skrånende taklinjen som tryller bort det massive SUV-preget og skaper bilen om til en elegant coupé.
Vi har sett samme grep hos Audi med Q4 e-tron og Volkswagen med ID. 5. Teknisk samme biler, men med en annen visuell utstråling. Vi kan vel snakke om en trend.
Da vi kjørte XC40 for ett år siden kalte vi den «Volvo sin lommerakett» med hentydning til de voldsomme kreftene, og det at den da var Volvos minste modell. I nykommeren C40 kommer fremdeles kreftene fra to motorer på hver sin aksel som leverer 204 hestekrefter hver seg, totalt 408 hestekrefter.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ytelsene blir dermed nokså lik forgjengeren, eller, kneppet skarpere. 0-100 øvelsen går på 4,7 sekunder med C40 mens XC40 bruker 0,2 sekunder mer. Marginal forskjell, og styggfort uansett. Mer interessant er det at C40 har oppgitt WLTP rekkevidde på 441 kilometer mot 417 kilometer for XC40. De to deler samme batteriteknologi med netto kapasitet på 75 kWh så forskjellen ligger i at C40 har noe mindre luftmotstand. De to har så godt som identisk egenvekt på i underkant av 2.200 kilo. Verdt å merke seg er at C40 kommer som standard med varmepumpe. Hos XC40 er det tilvalg.
5.000 kroner ekstra
Beskjedne 5.000 kroner ekstra må du ut med for en mye stiligere utgave av samme bil i tilsvarende utstyrsversjon, de ekstra lappene tror vi mange vil være villig til å bla opp for å få en mer elegant utgave. Da er vel valget enkelt?
Vel, noen ulemper følger det med, men neppe nok til å skremme noen vekk. Takhøyden i baksetet er det første vi må prøve. Selvsagt lider denne noe på grunn av skråtaket, men undertegnede som måler 1,76 hadde god margin opp til taket når jeg tok plass bak.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Benplassen er også tilstrekkelig selv om tredjemann i midten må slite litt på grunn av tunnelen som stjeler golvplass. Bagasjevolumet på de to er likt opp til hattehyllen, 414 liter. Over der skiller det en del i favør av høyreiste XC40, naturlig nok. Begge har oppbevaringsrom i front som sluker drøye 30 liter. Det gir plass til ladekabler og litt til.
Demobilen til 595.000 kroner inkludert tre års forsikring og serviceavtale, hadde det meste av utstyr inkludert vinterhjul. Da er det bare hengerfeste, større felger og sotede ruter bak som tilkommer ekstra.
Hold på hatten – og i rattet
Idet vi tar plass bak rattet, dukker minnene opp fra XC40 som vi altså kjørte for ett år siden. Så godt som alt er likt. Startknappen er borte, det holder å sette seg til rette i sjåførsetet og vippe girvelgeren til «D» eller «R» og vi er i gang. Ikke merker vi noe forskjell i selve kjøreopplevelsen heller, her går det trygt og stabilt for seg, og med høy grad av komfort. Ute på motorveien får vi mulighet til å teste akselerasjonen ved å gi flat pedal ut fra en parkeringslomme. Vi tviler ikke på at tallet 4,7 sekunder opp til 100 km/t stemmer. Et godt råd, vær ytterst forsiktig i omgang med kreftene på glatt føre. Og uansett føreforhold, hold godt fast i rattet med begge hender når du gir full øs, det oppleves ganske utemmet når kreftene fra over 400 hester plutselig skal plantes i asfalten, selv med firehjulstrekk.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sjåføren befaler
Knapper og brytere er det lite av, det meste skjer via den loddrette pekeskjermen i midten, eller via knapper på rattet. Som vi bemerket med XC40 så kunne vi ønske oss fysiske knapper for klima anlegget fremfor å måtte bruke pekeskjermen. Men – så kom vi på det – bilen har jo integrert Google Android med stemmestyring. Et trykk på rattknappen og vi er på bølgelengde med Siri eller hva hun nå heter. «Sett temperaturen til 20 grader». «Ja, ok, jeg setter temperaturen til 20 grader» svarer damen i dashbordet høflig og beredvillig. Og underet skjer. Vi slipper å fryse.
En rekke funksjoner kan styres med stemmen. Men ikke det som har direkte med kjøreinnstillinger å gjøre. Skal vi aktivere «one pedal drive», altså regenering, må vi inn i menyen. Det er ikke optimalt, mener vi. Her hadde vi likt å ha tilgang til spaker på rattet til å velge grad av bremseeffekt. Hos Volvo er det enten av eller på, og virkningen er ganske merkbar når den er aktivert, her bremses det merkbart helt ned til full stopp når vi slipper opp gasspedalen. Kjekt å bruke bykjøring, på vei mot rødt lys. Bremsene blir til bruk i nødsituasjoner.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Oppdateres gjennom lufta
Omfattende sikkerhetspakke hører selvsagt med i en Volvo, inkludert autobrems for hindringer, blindsonevarsel, adaptiv cruisekontroll og avansert lysautomatikk. Ryggekamera med fugleperspektiv er med, noe som er særlig nyttig i C40 siden den sterkt skrånende bakruta gir begrenset sikt bakover.
OTA=Over The Air, innebærer at bilens software oppdateres over nettet slik at mye kan ordnes uten å måtte ha bilen på verksted. Et eksempel er at gjenstående rekkevidde nå vises både i batteriprosent og i antall kilometer til disposisjon. Tidligere var de kun batteriprosent.
Vi tror Volvo C40 vil ha appell til de med sans for sportslig design, samtidig som det meste av praktiske løsninger er intakt. Den trekker dessuten opp til 1.800 kilo henger. At bilen er et overflødighetshorn av krefter, skjemmer heller ikke. Selv om vi hadde klart oss greit med halvparten til hverdags.
Apropos det, C40 kommer som 2023-modell med forhjulstrekk og en motor som gir 231 hestekrefter. Med en pris på 485.000 kroner vil nok den ha interesse for en del som verken har behov for de voldsomme kreftene eller trekk på alle fire.
Fakta:
Pris demobil: kr 595.000,-. Rimeligste: kr 550.000,-.
Motor: 2 elmotorer med samlet effekt 408 hk/660 Nm.
Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
Fart: 0-100 km/t: 4,7 sek – Toppfart: 180 km/t
Batteri: Litium-ion, 78/75kWh (brutto/netto).
Rekkevidde WLTP: 441 km
Ombordlader: 11 kW
Hurtiglading: 150 kW CCS
Dimensjoner (L/B/H): 4431/2035/1582 cm
Egenvekt: 2185 kg
Bakkeklaring: 171 mm
Bagasjerom: 413 liter Frunk 31 liter
Taklast: 75 kilometer
Maks hengervekt: 1800 kilo
Elegant: Den skrånende taklinjen tryller bort mye av det massive SUV-preget fra XC40 og gir bilen et mer sportslig og slankt preg. Bakrutevisker finner du ikke her, spoileren under ruta skal hindre at den blir tilgriset under kjøring på sølete veier.