De tre 9. klassingene Tobias Severinsen, Erik Andreas Karlsen Risan og Sverre Moy Holmesland fra Tangvall skole i Søgne har som mål å lage sunnere og kortreist chips til folket. Nå skal de kjempe med over 80 andre elevbedrifter under Fylkesmesterskapet 17. april.
Av Richard Ekhaugen, Ungt Entreprenørskap Agder
De kan smykke seg med titler som daglig leder, økonomiansvarlig og produksjonsansvarlig, de tre guttene på 9. trinn ved Tangvall skole. Tobias (14), Erik (15) og Sverre (14) har dette skoleåret drevet elevbedrift, og gjennom Kystkrønsj EB ønsker ungdommene å bidra til at forbrukerne kan ta litt sunnere valg i hverdagen.
– Vi ønsker å lage chips til folket som både skal være sunnere og kortreist, dette gjør vi blant annet ved å bruke rapsolje til stekingen. Vi bruker også poteter med skallet på, for å beholde de sunne fibrene fra skallet, forteller de ambisiøse 9.klassingene fra Søgne.
Samarbeid med lokale produsenter
Onsdag 17.april deltar de sammen med over 80 andre elevbedrifter fra hele Agder under Fylkesmesterskapet på Universitetet i Agder. Der konkurrerer de tre guttene blant annet om prisen for Beste elevbedrift i Agder 2024. Med et gjennomarbeidet konsept stiller guttene opp på stand i Vrimlehallen på UiA med ambisjoner.
– Vi har satset på lokale råvarer, og har blitt sponset med 100 kilo poteter av fra den lokale bonden Per Try i Søgne. I tillegg har vi samarbeidet med Cemo AS, som står for emballasjen og etikettene til chipsposene til Kystkrønsj EB, fortsetter de unge entreprenørene.
Kompetanse arbeidslivet etterspør
Gjennom høsten, vinteren og våren har over 1.000 elever på ungdomstrinnet etablert sine egne bedrifter i Agder. Forretningsideene er deres egne. De har registrert bedriftene hos Ungt Entreprenørskap Agder, utviklet produkter, satt opp budsjetter, opprettet bankkontoer og VIPPS, solgt sine varer og tjenester, og stått for den daglige driften.
– Gjennom å drive Elevbedrift får elevene testet seg på reelle utfordringer og evne til kritisk tenking, samarbeid og risikovilje, sier Aleksander Lien, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Agder, før han fortsetter.
– De lærer å etablere en bedrift, de lærer skolefag, de bygger kompetanse på kreativitet, samarbeid, problemløsing og på å ta initiativ og ansvar. Dette er kompetanse arbeidslivet etterspør. Du kan ikke lære innovasjon og entreprenørskap ved å lese om det – du må praktisere, understreker Lien.