Det bankes og det freses. Hos Aslak Berntsen får gamle biler et flott nytt liv.
Av Ivar Eidsaa
Vinkelsliperen freser. I rammen står det som tilsynelatende ser ut som et utdatert bilvrak. Det som Aslak Berntsen står og sliper på, skal bli en flott Porsche når den er ferdig.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Porschen kommer fra Stavanger. Eieren hadde gått i gang på egenhånd med å restaurere, men trengte bistand. Han fant verkstedet mitt på Facebook, tok kontakt, og etter kort tid var bilen på plass i lokalene mine her på Mjåvann, sier Aslak Berntsen som driver Berntsen Karosseri.
Kjempegøy
– Når jeg er ferdig med denne, så kommer han med to biler til. Kjempegøy, rett og slett, smiler Berntsen.
For en utenforstående kan det nærmest se ut som en håpløs oppgave å gå i gang med, at «denne haugen» med metall skal bli en lekker Porsche, er nesten for godt til å være sant.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Aslak Berntsen er i full gang med å slipe ned rammen, for å gjøre alt rent. Deretter går han i gang med å bygge bilen opp igjen.
– Delene har jeg fått, så da er det bare å gå i gang med denne delen av jobben når jeg er ferdig med sandblåsingen, sier han.
Sandblåsing og grunning
Porsche fikk han i hus rett før ferien i fjor.
– Da var jeg i oppstarten med å få orden på lokalene. Det ble litt ferie i sommer, men noen dager ut i august var jeg i gang, forklarer han.
Når han er ferdig med å slipe ned karosseriet, sender han bilen av sted til sandblåsing og grunning.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det er en erfaren fagmann som har gått i gang. Aslak Berntsen jobbet i flere år i karosseriavdelingen hos Bay Auto som lakkerer. Han har to fagbrev, som lakkerer og oppretter. Han har alltid hatt stor interesse for faget, og etablerte sitt eget firma i 2018, hvor han leide seg inn til Engeland Karosseri som holder til i Voie rett bak Meny. Det er for øvrig svigerfaren hans, Kjell Arne Engeland, som driver dette verkstedet.
Godt samarbeid
– Så vi samarbeider godt, sier Berntsen.
– Det tok etter hvert helt av, og oppdragsmengden økte. Nå jobber jeg utelukkende i eget verksted.
Når han er ferdig med Porschen, er det til svigerfaren han sender bilen for at den kan bli sandblåst, sendes den til svigerfaren. Da går han i gang med nye jobber. Lenger inne i lokalet står en gammel Volkswagen. Bobla er helt slipt ned, og grunnet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Eieren gikk i gang med å restaurere bilen, men kom litt til kort med karosserijobben. Som mekaniker har han fått på plass alt av dekker, støtdempere, bremser, pedaler osv, slik at når jeg er ferdig, monteres karosseriet, sier han.
En trend
Det er en klar trend i tiden at mange velger å gå til anskaffelse av en veteranbil, enten at man finner et tilnærmet vrak som kan gå som et oppussingsprosjekt, eller en eldre utgave av en bil som er mer eller mindre kjørbar, men som trenger en solid overhaling før den tilfredsstiller alle krav slik at den kan rulle avgårde på veiene.
– Det er dem som har funnet bilen de drømte om å ha som unggutt, men også dem som etter ha kommet over kneika med etablering med hus og hjem har fått råd til å kjøpe samme type bil som for eksempel bestefaren eller faren hadde, eller tilsvarende den første de hadde etter at de selv fikk sertifikatet. Det er mange følelser omkring det å ha en slik bil, og når man har levd noen år og fått råd til det, er det flere som vil realisere drømmen, selv om prisen for å få jobben gjort kan overstige bilens reelle økonomiske verdi. For kundene handler det om affeksjonsverdien, og den er avgjørende og kan derfor ofte telle mer enn den reelle verdien, sier Aslak Berntsen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
BMW M3
Dagen før vi er på besøk, hadde han en kar fra Ålesund på tråden. Fyren hadde en BMW han ønsket å bygge om til en M3, og prisen for jobben ble de raskt enige om. Kunden ønsket å få på litt bredere veteranskjermer på bilen, og justere og tilpasse.
– Så i november blir bilen sendt nedover. Det ser ikke ut til at jeg blir arbeidsledig med det første, humrer Berntsen.
– Fra Ålesund?
– Ja, jeg har forstått at ryktet går i miljøet om at jeg holder på. Så det er jo moro at de bildeseriene jeg har lagt ut på Facebook-siden min hvor leserne kan følge det som gjøres, har slått an.