Etter et eventyrlig båtår i 2020 hvor «halve Norge» skulle ha ny båt, har interessen holdt seg stor også inn i 2021. Utfordringen nå er å få tak i nok båter til alle som vil ha.
Av Ivar Eidsaa
– I fjor solgte vi båter i bøtter og spann. Ettersom vi i fjor i stor grad måtte feriere i Norge, var det mange som ville ha ny båt til ferien, forteller Magne Fjermeros hos Kristiansand Båt og Motor.
Ettersom smittetallene har holdt seg høye gjennom vinteren og mye tyder på at det blir Norges-ferie på de aller fleste også i 2021, har pågangen gjennom vinteren slettest ikke dabbet av.
Utfordring å få tak i nok båter
– Utfordringen er å få tak i nok båter og motorer til alle som vil ha, sier Fjermeros. Årsaken skyldes blant annet hva som skjedde da store deler av Europa stengte ned i mars og april i fjor. Flere av båtprodusentene valgte å stenge produksjonen og permittere sine arbeidstakere. Men selv om alle nå er i gang igjen, tar det tid å få produksjonen på et så høyt nivå at den samsvarer med etterspørselen.
– Vi fikk en del nye båter inn i mars, og får enda noen flere i april og mai. Så er vi svært spente på hvor langt dette rekker, så vårt råd er at de som ønsker å investere i ny båt til årets sesong, er tidlig ute, sier Fjermeros.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Flipper, Falcon, Grand og Pioner
– Vi er forhandlere av finske Flipper og Falcon, Grand og samt de populære Pioner båtene, noe som gjør at vi kan tilby båtmodeller fra 8 til 30 fot, og dekker med det behovene mange familier har når de skal kjøpe båt, fremholder Fjermeros.
Han forteller at 2020 ble et hektisk båtår på alle måter. I takt med den økte kjøpekraftsutviklingen som er blitt Ola og Kari til del de siste 10-20 årene, har stadig flere valgt å kjøpe båt. I tillegg er det flere som tidligere tok opp båten selv og kanskje hadde båten i vinteropplag i hagen eller garasjen, som har valgt å overlate jobben til en profesjonell aktør som Kristiansand Båt og Motor.
Flere setter jobben bort
– Flere setter jobben bort, og har ikke tid eller anledning til å gjøre dette selv, sier han.
– Vi holder til i et område hvor mange har hytter og da er det stadig flere hytteeiere som lar oss ta hånd om båt og motor når sesongen er over, hvor vi tar service og vedlikehold på motoren, og vinterlagrer båten, for så å sjøsette båten slik at alt er klart når familien skal i gang med båtsesongen, forklarer Fjermeros.
– Vi kan hente båten der eieren ønsker den skal bli hentet, men det er også mange som selv kjører båten til vår egen kai hvor vi tar hånd om båten, sier han.
Båthotell om sommeren
– Vi driver heller ikke bare med lagring av båter vinterstid, sier Fjermeros.
– Om sommeren tilbyr båthotell for dem som ikke har noen båtplass. Det er mange som har en landstedsbåt som de bruker når de er på hytta, men de har ikke båtplass på landsiden. Vi har et økende antall familier hvor vi tar hånd om båten når familien ikke er på hytta og båten ikke er i bruk. Båten står da trygt hos oss, og man unngår både hærverk og tyveri av båt og/eller motor, sier Fjermeros.
Med 5.000 kvadratmeter lagringsplass for båter ute eller under tak vinterstid, blir det mange enheter som staben håndterer. Store lagringshaller gjør at Kristiansand Båt og Motor har kapasitet til rundt en 120 båter for innendørs lagring vinterstid.
Alle motorer får den nødvendige servicen som skal til for å sikre et godt vinteropplag. Motoren serves og de reparasjonene som måtte være nødvendige gjennomføres etter samråd med kunde.
Utenfor de gamle verkstedshallene, ligger et utrolig stort kaiområde.
Bryggeanlegget er stort, moderne, og tidligere ble flytebryggeanlegget rustet opp og utvidet.
Volvo Penta har helt siden Kristiansand Båt og Motor ble etablert 1. mars 2011, vært en av hovedsatsingene. Bedriften er et Volvo Penta Service Senter som dekker markedet og forsyner de lokale avdelingene i øst og vest med deler og oppdrag de måtte ha behov for.
Magne Fjermeros og Eilif Pedersen i en Pioner, en av bestselgerne hos Kristiansand Båt og Motor.