– Vi har alle plantene, bare billigere. Det sier butikksjef Camilla Ihlen Solvik fra Søgne, og toppsjef Rolf Baisgård, etter at Plantehallen nå har etablert seg med ny stor butikk i Barstølveien i Sørlandsparken i Kristiansand.
Av Ivar Eidsaa
Rolf Baisgård har lang fartstid innen bransjen. I tolv år var han toppsjef i Plantasjen, men mente markedet trengte hagekjede som kunne konkurrere med de største i form av en egen lavpriskjede.
Første butikk ble åpnet i Lørenskog våren 2021, og deretter har den ene butikken etter den andre blitt etablert. Butikken i Sørlandsparken er den syvende i rekken, og neste etablering kommer i Porsgrunn i mars, og deretter Jessheim og Moss.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Stor interesse
– Vi etablerte oss i en tid da pandemien preget landet. Interessen for hus og hjem var stor. Denne trenden har fortsatt. I den dyrtiden vi nå lever, merker varehandelen at mange sparer. Nå flere kutter litt ned på forbruket, ser vi at man heller kjøpe en plante, blomsterbukett eller to for å pynte hjemme og unne seg noe koselig, sier Baisgård.
Camilla Ihlen Solvik er butikkleder i Plantehallens nye utsalg i Barstølveien. Hun kan se tilbake på en fartstid både i Nille og Plantasjen.
– Konseptet med hele spekteret av grønne planter, snittblomster og stort utvalg drivhusfrø til svært konkurransedyktige priser, var noe som lokket. Det fristet å være med på å bygge opp et slikt tilbud, sier Ihlen Solvik som nå i starten har med seg syv medarbeidere, og noen flere når sesongen tar til for fullt.
Har bredden og utvalget
– Konseptet vårt er enkelt; alt av grønne planter, men bare billigere. Vi har fokus på planter, blomster og frø og skal ikke selge griller, utemøbler eller andre varer. Vi har bredden og utvalget, samtidig som vi skal være best på pris, fremholder Rolf Baisgård.
– Vi merker at det er stor interesse i alle generasjoner for å dyrke selv. Derfor har vi også et stort utvalg av drivhusfrø, sier regionsjef Marius Ward.
– Mange mener det er dyrt å kjøpe planter. Vi har fått veldig gode leverandører, har stort fokus på å drive enkelt og rasjonelt når det gjelder alle interne prosesser, og skal ha stort omløp på varene, sier Baisgård.
– Vi ser at lavpriskonseptet fungerer godt i Norge. KIWI, Rema 1000, Rustad, Europris, Normal, Biltema og Jula har alle etablert et lavpristilbud innen sine nisjer. Vi mener alt ligger til rette for det samme innen vår bransje, legger han til.
Etableringene i Porsgrunn, Jessheim og Moss er nevnt. Men det stopper ikke der, da det målet er rundt en 20 utsalg totalt.