Nye Veier har åpnet en helt ny veidriftsstasjon torsdag, strategisk beliggenhet like ved kryssområdet E39 Lohnelier vest i Kristiansand, gir best mulige forhold for entreprenøren som har driftsansvaret på europaveien.
– Plasseringen i umiddelbar nærhet til E39 gir oss en strategisk fordel, med god dekning av strekningen fra Kristiansand til Lyngdal. Dette betyr at vi kan reagere raskt ved behov, og med et ekstra salttelt i Lyngdal er vi godt rustet for vinteren. Drift er det komplette veifaget, kanskje det viktigste for å gi trafikantene en trygg kjøreopplevelse og sikre fremkommelighet, sier Nye Veiers administrerende direktør Anette Aanesland.
Det er Nye Veier som er grunneier og har bekostet veidriftstasjonen. Totalt areal er 6.300 kvadratmeter med asfaltert område, i tillegg kommer betongsåle for to store plasthaller; en for vedlikehold og verkstedtjenester, den andre som lager for veisalt nå som vintersesongen står for døren.
– Det er jo kjekt at vi i dag kan markere åpningen av den nye driftsstasjonen her på Lohnelier. Dette er en milepæl. Jeg takke alle som har bidratt til dette prosjektet, sier Aanesland.
Risa har bygget driftsplassen fra grunnen av. Nye Veier sammen med de lokale firmaene Traftec, Landskapsentreprenørene, Repstad Anlegg og Konsmo Fabrikker også bidratt for å realisere en topp moderne veidriftstasjon.
Nye Veier-sjefen synes det er stas at 45 prosent av arbeidstimene som er medgått for å skape veidriftstasjonen er utført av lærlinger.
– Dette eksemplifiserer vårt engasjement for å utdanne og utvikle fremtidens fagarbeidere, sier Aanesland.
Sikkerhet og beredskap for E39
Den nye driftsplassen er utstyrt med alt nødvendig beredskapsutstyr, vaskeplass, verksted og telt for lagring av salt. Samlokaliseringen av drift og elektro, og kontor for byggherre, gjør at man kan jobbe mer effektivt og koordinert. Med en slik løsning, slipper man å måtte bygge og etablerer nye veidriftsstasjoner ved bytte av driftsentreprenør.
– Vi regulerer nå inn driftsplasser i nye prosjekter, og sørger for at ladeinfrastrukturen for lastebiler også er på plass. Skal vi kutte 75 prosent klimagassutslipp i drift, så er dette en hygienefaktor. Nye Veier har utnyttet arealer som allerede er beslaglagt til veiformål, noe som er god samfunnsøkonomi. Dette er faktorer som er med å redusere det totale klimaavtrykket, sier Aanesland.
Berømmer Nye Veier
Veidriftsjef i Risa, Erlend Aksnes, berømmer Nye Veiers strategi ved å regulere inn veidriftstasjoner og bygge dem tett inn til veisystemer som skal driftes og vedlikeholdes.
– Dette er med å ta ned økonomisk risiko for entreprenører. Nå trenger vi ikke bekymre oss for å investere mye i bygningsmasse og tomt, som vi kanskje måtte selge med tap få år senere. Eller en beliggenhet unødvendig langt borte fra veisystemet, som ville medført lengre responstid og unødvendige klimagassutslipp. Nå kan vi konsentrere oss fullt og helt om drift, vedlikehold og beredskap, sier Aksnes.