Silje Merethe Fossnes fra Søgne er spent. Om kort tid skal det revolusjonerende produktet for kokker som hun har brukt år på å utvikle, lanseres. Globalt!
Av Ivar Eidsaa
– Nå mangler jeg bare noen små brikker før bildet på puslespillet er lagt ferdig. Det gjelder noen dokumenter som må godkjennes vedrørende transport, en signert samarbeidsavtale, og web-shopen er helt ferdig. Så snart disse tingene er på plass, blir produktet lansert, sier en forventningsfull Silje Merethe Fossnes.
– Det vil si, vi kjører en offentliggjøring og en for-lansering av produktet, internasjonalt, forklarer hun.
Har holdt på i en fire-fem år
Fossnes er en av få kokker som kan titulere seg som registrert mester i kokkfaget. Lysten og interessen for å skape, gjorde at hun valgte å takke av å jobbe som kokk på daglig basis.
– Jeg erfarte tidlig at kokkene manglet et helt nødvendig arbeidsredskap i en hektisk hverdag, forteller hun.
Ønsket om å utvikle et produkt som kunne gjøre arbeidshverdagen enklere, startet. Gjennom de siste fire-fem årene har hun holdt på, med alt fra utvikling av selve produktet, til å få det verdenspatentert, til omfattende dialog og kontakt med kokker og deres bransjeorganisasjoner.
Omfattende prosesser
Silje Merethe Fossnes forteller om omfattende prosesser for å komme i mål. Hun har samarbeidet med både Innovasjon Norge og Innoventus Sør, Makerspace, Inventas og Inventica i Kristiansand.
– Produktet ender arbeidsrutinene som kokker og annet personell innen næringsmiddelindustrien vil ha bruk for, det være seg kokker, fiskeri, slakteri og bakeri, for å ha nevnt noe, sier hun. Men sannheten er at produktet kan benyttes av alle som håndterer mat og matproduksjon. På sikt også privatpersoner for hjemmemarkedet.
Et betydelig marked
I praksis er det ensbetydende med et betydelig marked, både nasjonalt og internasjonalt.
– Sånn sett har jeg gode forhåpninger, sier hun, på bakgrunn av at hun over lang tid har samarbeidet med solide aktører i bransjen som har latt seg imponere av hvilke forbedringer i arbeidsprosessene som verktøyet Fossnes har utviklet tross alt innebærer.
– Jeg trodde det ville være lett, men det har vist seg å være alt annet enn lett. Her har det ikke vært de raske prosessene som har preget agendaen, smiler hun.
– Det har vært mye å forholde seg til, langt mer enn jeg trodde på forhånd. Arbeidskrevende, ja, men også kjempeartig, svært motiverende og utrolig lærerikt, sier hun.
– Ting har tatt tid. Men når en først skal gjøre noe, så skal det gjøres ordentlig! Og nå nærmer vi oss, sier hun.
Å nyte det gode liv
– Det er mange som har tro på at dette vil bli en hit. Men om det blir slik som en rakett, eller om det tar litt lengre tid, er enda uviss. Likevel vil jeg benytte anledningen til å takke alle som har hjulpet meg, bidratt og støttet underveis. Uten denne hjelpen og støtten hadde dette blitt en vanskelig oppgave å bære frem helt alene. For ja, Silje Merethe Fossnes eier 100 prosent av selskapet Bon Vivant (som betyr: «Den som vet å nyte det gode liv»), og hun er selskapets eneste ansatte. Men det ser ikke ut til å vare lenge før det kan bli flere.
– Det er noen små-justeringer på Web-Shopen, en signert samarbeidsavtale og et frakt-dokument som må på plass, og så snart dette foreligger, så mobiliseres det og for-lanseringen kjøres i gang, sier Silje Merethe Fossnes.
For-lansering
– Men hva mener du med forlansering?
– Over en lengre periode har jeg kjørt en liten «test» via nettverksportalen LinkedIn. Her har jeg laget filmer og informasjon om det som kommer, og responsen har vært veldig bra. Den ble så bra at jeg nå har over 24.000 følgere, og kokker fra hele verden har begynt å forhåndsbestille produktene mine.
– Det ble rett og slett såpass mange forespørsler, at jeg måtte begrense innleggene mine en periode for å fokusere på å få ferdig en web-shop for å skape et solid system som kan fange opp denne trafikken og etterspørselen. At kokker ønsker å kjøpe produktene før de i det hele tatt er ferdig produsert er svært lovende, og mer enn det jeg hadde sett for meg, smiler Silje. – – Og selvfølgelig ønsker jeg å møte kundene mine på midten. Derfor gjør jeg nå en for-lansering, eller en pre-launch som vi kaller det siden den går internasjonalt med en gang. En bedre pris for de første kundene. Og de første kundene vil lære meg mye om markedet. En «vinn-vinn» situasjon for alle parter. Ikke minst vil det gjøre noe med finansene, som jo er en kritisk variabel i alle oppstartsbedrifter. Hun fortsetter med å fortelle at snart går turen til Asia, hvor hun skal ned for å teste blant annet støypeformer.
– Jeg er veldig spent på hvordan responsen fra publikum og markedet vil bli. Og de av leserne som er interessert, kan registrere mailadressen sin på denne linken: www.bonvivant.no så sender jeg dere en mail så fort forlanseringen er et faktum!»