– Det har vært trivelige år, med mye moro, smiler Harald Sangvik fra Søgne. Den 1. mai går han over i pensjonistenes rekker, etter hele 48 år som bilselger, og med de siste 45 hos Bayauto eller Kristiansands Auto som det den gang het.
Av Ivar Eidsaa
Han er ikke så lett å få tak i Harald. Telefonen kimer ofte. Mange stikker innom for en bilprat.
– Harald er utrolig populær. Det er nesten slik at man må ha audiens for å få tak i ham, lyder det muntre omkvedet fra kollegene.
Det er kanskje ikke så rart at pågangen er stor. Gjennom et langt selgerliv er det det mange som har handlet bil av Harald, og når tiden kommer for at familien eller bedriften skal kjøpe ny, tar mange kontakt for å få informasjon om nye modeller, samt råd og vink om hva som kan være hensiktsmessig å handle neste gang.
Startet 22 år gammel
Han startet som bilselger 22 år gammel.
– Bilbransjen fristet. Det måtte være artig å skulle selge biler, forteller han. Og slik ble det. Harald startet som bilselger hos Ole A. Iglebæk. Etter tre år i Elvegaten, skiftet han beite, og fortsatte hos Frithjof Bay Gundersen som drev Kristiansand Auto AS som den gang holdt til nederst i Markensgate. Den gang som nå hadde Ford-forhandleren en god posisjon i Kristiansand. Harald tiltrådte en bedrift som hadde nærmere 30 ansatte på lønningslisten.
– Det var en fin skole å gå i, minnes Harald som i den første tiden solgte bruktbiler.
– Et ord var et ord, og du skulle behandle kundene ordentlig, sier Harald.
La kundene bli ivaretatt
– Det gjaldt ikke bare å få solgt en bil der og da, vel så viktig var det å opptre slik at kundene kom tilbake til deg neste gang de skulle handle bil. Du skulle derfor treffe i den forstand at bilen passet til behovet, og hvor kundene skulle kjenne seg ivaretatt.
– Jeg har levd godt med at andre har skrudd på det som er under panseret. Jeg startet som selger og har fortsatt som det, og har ikke gått den veien som flere andre har gått, at de startet som bilmekaniker og fortsatte som selger etter noen år, forteller Harald Sangvik.
Mange trendsettere
Ford har alltid vært kjent for å produsere gode biler for folk flest. Likevel har Ford alltid hatt modeller som er blitt svært populære og trendsettere i sine respektive modellklasser.
– Allerede den gangen jeg begynte, var Ford Escort en svært populær modell, og var en sentral modell i produktutvalget til langt ut på 1980-tallet da Ford lanserte Sierra, også det en modells om ble en storselger for Ford og Kristiansand Auto, forteller han.
– Også Ford Taunus var en modell som var med oss i mange, mange år, legger han til.
I 1975 ble Ford Granada lansert.
– Dette ble en enormt populær modell og vi solgte Granada i bøtter og spann. «Alle» skulle ha Granada. Bilen var stor, og den appellerte til unge, så vel som voksne, sier han.
– Alt stemte med disse modellene; størrelsen, prisen og motorutvalget, og gode eksempler på at Ford alltid har produsert biler for folk flest. I tillegg var det utstyr å få som gjorde at modellene skilte seg ut. En Granada med metallfelger, og en gul Ford Taunus Coupé med vinyltak gjorde jo susen, og ikke å forglemme Ford Capri, som ble en veldig populær modell hos mange unge, samt Ford Mustang som ble en merkevare som har holdt seg sterk helt frem til i dag, minnes han.
Mye har endret seg
Måten å jobbe på som bilselger har med årene endret seg kraftig.
– Før så solgte vi bil, og det var det. Familien hadde gjerne hadde spart opp penger før de gikk til anskaffelse av ny bil. Etter hvert ble det også naturlig å tilby finansiering, flere utvidet huslånet for å få råd til å kjøpe ny bil, og med tiden solgte vi også bilforsikring, slik at vi kunne tilby en komplett pakke som inkluderte det meste, sier han.
– I dag er privat leie, eller leasing, den finansieringsmåten de aller fleste velger, legger han til.
Måten å selge bil på har med årene endret seg kraftig. Konkurransen er blitt stadig tøffere.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Er en rådgiver
– Skal man selge biler i dag, må bilen har riktig pris. Bil er ferskvare. Det er markedet som regulerer prisene. Som selger er vi i dag mer en rådgiver, hvor tillit er et helt sentralt begrep. Får kundene gode råd slik at de kjøper bil som matcher behovene, kommer de gjerne tilbake neste gang de skal kjøpe bil, sier han.
Harald Sangvik har solgt noen biler i løpet av disse 48 årene.
– Jeg vil anslå at jeg har solgt rundt en 7.000 biler totalt, sier han.
En hektisk jobbhverdag går snart mot slutten. Den 1. mai går Harald Sangvik over i pensjonistenes rekker.
– Det å få tid til familie og venner på en annen måte, blir fint. Som selger har jeg jo jobbet torsdagskveldene og annenhver lørdag. Det å gå fra en 50 timers arbeidsuke til å få fri, blir spesielt, men livet har jo sine faser.
– Jeg gleder meg til å bli pensjonist. Likevel blir det utfordrende. Jeg er av den rastløse typen. Men det å få tid sammen med ektefellen til å reise, besøke barn og barnebarn, reise litt, ha turer på hytta eller i båten, blir fint, sier Harald Sangvik.