Da coronaviruset slo inn over landet, mye ble satt på vent og det meste ble snudd på hodet, måtte sopranen Benedikte Sofie Ribe finne nye arenaer å opptre på.
Av Ivar Eidsaa
– Plutselig ble alt bare avlyst, forteller Benedikte Sofie Ribe.
Da pandemien satte store deler av Norge på pause, var hun i full gang med å øve inn tekster finne sitt musikalske preg på Sanger om Søgne, som skulle være en av sommerens store happeninger i Søgne.
– Jeg har øvd helt siden i høst, ofte på trilletur sammen med lille Georg som snart er ett år. Det er blitt mange turer. Skittelleren viser at det er blitt 900 kilometer til sammen, så jeg var godt i gang, ler hun.
Har fått et sterkt forhold til tekstene
– Det tar alltid tid å lære nye tekster. Du skal smake på teksten, og ikke minst stå teksten. Du må gå i dybden og finne de opplevelsene som gjør at stemmen kan skape de beste stemningene, og som gjør at et nytt repertoar klinger fint for din stemme, sier hun.
På grunn av pandemien er Sanger om Søgne blitt utsatt til neste sommer, men Ribe henger ikke med hodet av den grunn.
– Det kan bare være fint å utsette et år, da kan materialet modnes enda mer, sier hun.
– Jeg har fått et sterkt forhold til musikken og tekstene. Musikken og tekstene er så fine. Spesielt nå som Søgne er blitt en del av Kristiansand, er det viktig å ta vare på det kulturuttrykket som Sanger om Søgne formidler. Det er her vi har våre røtter, det må vi aldri glemme, sier hun.
Avlyste konserter
Et annet oppdrag som er blitt avlyst, var vår- og sommerturneen sammen med Asbjørn Arntsen, hvor de to skulle ha opptrådd på ulike omsorgssentre i regionen.
– Det hadde jeg gledet meg skikkelig til. Det å synge for eldre som har vært med på å bygge opp landet, er kanskje noe av det vakreste vi kan gjøre. Eldregenerasjonen er vokst opp med den musikken jeg liker å synge, og som jeg liker å høre på, så jeg så virkelig frem til dette. Men nå er dette satt på vent en stund, sier hun.
Skjønt ikke så lenge. Nylig åpnet smittevernmyndighetene og regjeringen opp for at vi igjen kan møtes i grupper på inntil 50 personer.
– Så til høsten er Asbjørn og jeg i gang igjen, sier hun.
Å finne sin egen X-faktor
Benedikte har i flere år sunget sammen med mezzosopranen Jeanette Goldstein, som hun traff gjennom oppsettingen Tryllefløyten som ble satt opp i 2012, for øvrig Benediktes første år på Musikkonservatoriet i Oslo.
– Det ble match med en gang. Siden har vi har sunget mye sammen, også på scener vi ikke trodde vi kunne stå på. I januar fikk vi opptre i Det Norske Selskap i Oslo, i en tid hvor Det Norske Selskap var mye i nyhetene fordi her hadde kvinner ingen adgang. Men Jeanette og jeg fikk komme, skikkelig moro var det, og i salen satt det over hundre menn og hørte på de operettene vi fremførte.
– Mitt motto er at en jobb skal alltid lede til en ny jobb. Så opptredenen i Det Norske Selskap har gitt mange nye oppdrag i ettertid, sier hun.
– Det er viktig å finne sin egen X-faktor, sier hun videre.
– Som freelancer gjelder det å finne de gode arenaene. Musikk handler om å formidle gode opplevelser, å formidle glede, og håp, sier Benedikte Sofie Ribe.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Når et stort publikum
De som har sittet ringside når Benedikte Sofie Ribe opptrer, blir fort fengslet og fascinert over hennes evne til å nå publikum, til å formidle og bruke publikum. Hun omtales som sopranen med den store stemmen.
En generell oppfatning er at de store sopranene gjerne må ha en viss høyde og svært god lungekapasitet slik at kroppen kan være sterk nok til å fremme stemmen og dens klang. Benedikte Sofie Ribe bryter litt med inntrykket. Selv om hun så absolutt ikke er av høyeste, fremstår hun som en sangerinne med en stor stemme og med mye klang.
I en tid hvor bransjen har stått stille, er det viktig å skape noe nytt. Hun har i noen tid flere ganger sunget i begravelser og bisettelser. De begynte i det små med et oppdrag her og ett der. Så viste det seg at jungeltelegrafen har fungert, noe som har medført at Benedikte har trådd inn gjennom en ny dør.
– Død og begravelse har jeg selv slitt mye med. Det å skulle synge i en begravelse er forbundet med mye følelser fordi det er så ukjent, sier hun.
«Verdig musikk»
Sammen med pianisten Earling Nikolaisen fra Flekkefjord og som hun møtte på Musikkonservatoriet, har hun utviklet et konsept som de to har kalt «Verdig musikk».
– Vi ønsker også å knytte til oss flere musikere og sangere slik at vi kan bidra med en verdig musikkopplevelse til en begravelse. Personen som er gått bort og personens familie og etterlatte, fortjener en verdig og verdifull markering som en avslutning på livet.
– Som freelancer gjelder det å finne de gode arenaene. Musikk handler om å formidle gode opplevelser, å formidle glede, og håp. Så det å synge i en begravelse som er det mest intime og private en familie kan gå igjennom når de skal ta farvel med en av sine kjære, er derfor noe helt spesielt, også for meg som sangerinne og menneske.
Sangundervisning på nett
Innimellom slagene tilbyr hun også sangundervisning, også på nett.
– Dette er noe jeg liker godt, det er spennende og det er alltid fint å kunne få arbeide med unge sangtalenter. Det er mye kvalitet der ute, sier hun.
Benedikte Sofie Ribe kan se tilbake på en lang musikalsk karriere allerede. Hun startet å synge da hun var liten, og hun beskriver det som en drøm da hun begynte på Vågsbygd videregående skole og fikk Anne Margrethe Gluch som lærer.
Dette gav mersmak og hun fortsatte sin utdannelse i klassisk sang ved Institutt for musikk, ved UiA, høsten 2011. Som utvekslingsstudent ble hun tatt opp på Franz Liszt Academy of Music i Budapest hvor hun var elev hos den meget anerkjente og populære Julia Pasti. Det var også her hun fullførte sin bachelor. Hun har også studert instrumental pedagogikk på Barratt Due musikkinstitutt i Oslo.
Benedikte Sofie Ribe har satt dype musikalske spor, og hun er blant annet blitt tildelt Amalienborg-prisen, for å ha gjort noe i Kirsten Flagstads ånd, og Kristiansand kommunes kulturpris for unge kunstnere.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sopranen Benedikte Sofie Ribe, født 1992, har sin klassisk utøvende sangutdannelse fra Franz Liszt Academy of Music i Budapest, Institutt for musikk ved Universitetet i Agder og Barratt Due musikkinstitutt. Benedikte er en svært allsidig og attraktiv sanger med bred erfaring. Hun er blitt tildelt flere priser for sitt arbeid, blant annet Kirsten Flagstad-prisen og Kristiansand Symfoniorkesters Solistpris under konkurransen «Ung klassisk».
I 2015 holdt Benedikte konsert med KSO på konsertscenen i Kilden og Arendal konserthus. Benedikte har deltatt som korist på operaene Hans og Grethe, Tryllefløyten, Carmen, Askepott, Flaggermusen, Madam Butterfly og Tosca. Hun har også sunget solistkonserter med Agder- og Oslo symfoniorkester. Sommeren 2018 debuterte Benedikte på Den Norske Opera og Ballett i rollen «Anne Egerman» i A Little Night Music under den internasjonale LidalNorth operaworkshop. Benedikte har også holdt konsert med den berømte pianisten Håvard Gimse og fiolinist Bjarne Magnus Jensen. Hun jobber tett med andre musikere i inn- og utland og har holdt konserter på ulike ambassader.
Et annet av flere høydepunkter kom for et par-tre år siden da hun ble invitert til å synge under en høytidelig middag som ble arrangert på Nobelinstituttet for fredprisgjestene i etterkant av prisutdelingen.
Et annet av flere høydepunkter kom for et par-tre år siden da hun ble invitert til å synge under en høytidelig middag som ble arrangert på Nobelinstituttet for fredprisgjestene i etterkant av prisutdelingen.
Hun høstet også stor applaus da hun for et par år siden opptrådde i «Fra Rondane til Broadway», en forestilling som ble fremført Søgne gamle prestegård.
I 2019 sang Benedikte konserten «Det har vi bare i Kristiansand» (markering av komponisten John Lind) på konsertscenen i Kilden Konserthus sammen med pianist Asbjørn Arntsen.