Hva gjør du hvis du ønsker å finne plastfrie og miljøvennlige alternativer for familien, men finner ikke denne typen produkter i butikken? Ingvild Endresen fra Søgne valgte å etablere sin egen butikk. BeeOrganic så det suser, og har tilnærmet doblet omsetningen hvert eneste år siden hun startet opp for gode fem år siden.
Av Ivar Eidsaa
– Vi hadde fått barn og jeg satt og så på all plasten som omgav oss. Det var tåteflasker, smokker, klær og kopper, tallerkener og smågodt, og en lang rekke plastprodukter vi brukte i hverdagen. I butikkene lette jeg etter alternative løsninger uten å finne slike i sterk nok grad, minnes Ingvild Endresen, der hun tar i mot oss i lyse og formålstjenlige lokaler i Varodd-bygget på Rige i Kristiansand.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Flere hundre bestillinger
Lenger inne i lokalet holder Rebecca Briggs Cifuentes og Renate Hove Østby på å pakke de flere hundre bestillingene som har tikket inn i løpet av helgen.
– Vi har jo fått mye informasjon om de skadelige påvirkningene plasten kan ha for oss mennesker og for miljøet, forteller Ingvild Endresen.
Hun startet operasjon-søk-og-let på nettet, og fant den ene produsenten etter den andre som fremstilte gode og plastfrie alternativer.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Jeg tenkte som så at jeg umulig kunne være den eneste som ønsket å finne gode og miljøvennlige produkter til barna mine, sier hun.
Tok et dristig valg
Hun tok et dristig valg. I 2014 valgte hun å etablere BeeOrganic og drev bedriften i sitt eget hjem på Nodeland. Hun startet å forhandler med produsenter i inn- og utland, fikk varer hjem og etablerte sin egen nettbutikk. Det hele drev hun i kjelleren hjemmefra.
Hun så raskt at hun hadde truffet riktig. En kunde ble til to, to ble til ti, ti ble til hundre. Nettbutikken som skulle være en hobby i tillegg til vanlig jobb og rollen som samboer og mor tok mer og mer tid. Hun tok et nytt dristig valg, og satset ett hundre prosent på å bygge opp BeeOrganic til å bli en fullskala nettbutikk med et bredt sortiment av produkter.
– Plutselig satt jeg og jobbet 12-14 timer om dagen, mandag som onsdag, tirsdag som lørdag. Det tok virkelig av, smiler hun.
Kraftig salgsøkning
– Det var ingen tvil om at det var et større behov der ute for plastfrie, grønne og bærekraftige alternativer. Det gav en skikkelig boost å skulle gjøre slike alternativer mer tilgjengelige, sier hun.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Omsetningen skjøt i været. Fra 2014 til 2015 ble omsetningen doblet, og slik har det fortsatt. En omsetning på 2,5 millioner kroner i 2017, vokste til 4,7 millioner året etter. I 2019 endte omsetningen ut på 6,7 millioner kroner.
Alle som har startet egen bedrift vet hvor tøft det er å få til en solid økning i salget, og ikke minst kunsten det er å skulle havne ut med overskudd og ikke tyngende underskudd som lett kan påvirke drift og vitale beslutninger på en negativ måte. For BeeOrganic er en sunn bedrift også økonomisk, med en lønnsomhet i fjor på 26,6 prosent som må ansees å være meget bra og en soliditet som ligger på over 36 prosent.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Flere tusen vareslag
Det er mange årsaker til at det er blitt slik. Et ukuelig pågangsmot, rushet det er å skulle få tilbakemeldinger fra kundene om at de endelig har funnet en leverandør av miljøvennlige og bærekraftige produkter som de lenge har vært på jakt etter. Men også blink når det gjelder å få avtaler på plass med leverandører og produsenter til levelige priser og betingelser.
Nettbutikken rommer flere tusen vareslag. I hyllene finner vi smokker laget av et materiale som gjør at hvis man legger smokken i jorden når barna blir for store til å ha smokk, blir smokken til jord etter hvert. Plastfrie tåteflasker, kvinnebind i en tøyvariant som gjør at disse kan vaskes et utall ganger, godteri og tyggegummi uten plastpartikler, samt tallerkener og kopper i nedbrytbart materiale.
Artikkelen fortsetter under bildet.
En grønn og bærekraftig nettbutikk – BeeOrganic
Hvem har ikke ønsket å finne et alternativ til bruk av gladpack til å ta over matskålen eller syltetøyglasset? BeeOrganic har slike, og attpåtil løsninger som kan vaskes og brukes om igjen og om igjen. Samme også med poser som man kan legge restemiddagen i. Nevnes må også mange produkter i tre, bambus, veganske alternativer og økologisk bomull.
I dag fremstår BeeOrganic som en grønn og bærekraftig nettbutikk hvor fokuset på miljø og økologi er sterkt.
– Men også et sterkt fokus på rettferdig handel, streker Ingvild Endresen under.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Er motiverende
– Det er jo bare så motiverende å se at vi har klart å bli en butikk med produkter som gjør at familiene kan ta et godt steg mot en grønnere og mer miljøvennlig tilværelse, hvor mengden avfall går drastisk ned og som kan bidra til en mer bærekraftig livsstil. Vi har mange eksempler på kunder som har startet i det små og som har tatt små og store skritt i en slik retning. Det å få tilbakemeldinger fra disse om hvor mye vi har kunnet bidra med, med de produktene vi selger, er den beste motivasjonsfaktoren vi kan få, sier hun.
Og målet for fremtiden er klar:
– At vi skal være den beste økologiske nettbutikken i Norge, for små og store familier, smiler Ingvild Endresen.
Har du spørsmål om artikkelen? Ta kontakt med oss.