Adrian Solgaard fra Søgne, er en norsk «Petter Smart» som samarbeider med verdenskjent og prisbelønnet astrofysiker og NASA-forkjemper, om reiseartikler som kan redde verdenshavene dersom flere følger deres eksempel.
Av Tomas Fordelsen
Det er over ti år siden den halvt kanadiske Søgne-gutten, Adrian Solgaard, levde fra hånd til munn i Kristiansand av å jobbe med video og design for et lokalt reklamefilmselskap. En interesse for ekstremsportgrener som ikke var vanlig i Norge, gjorde at han måtte ut i verden for å søke lykken.
Tilfeldigheter skulle ha det til at han ble gründer og fikk oppfinnelsene sine masseprodusert. Etter en periode i Danmark og Spania, lever han nå blant stjernene i New York, mens han prøver å gjøre dagligdagse ting mer interessante og bærekraftige. Flere kjendiser har lagt sin elsk på hans oppfinnelser.
Mange nyttige oppfinnelser
Det begynte først med et sykkellås som man kan gjemme inni setestangen. Den valgte blant andre norske G-Sport å bruke i utvalgte sykkelmodeller. Deretter designet han et sekskantet armbåndsur, samt en ryggsekk med innebygget tyverisikring og solcelledrevet mobilhøyttaler og lader. Sistnevnte innovasjon har blitt forsøkt piratkopiert av mange andre ryggsekkprodusenter siden.
Bruker havplast i produksjonen
Ryggsekkene har de siste årene vært laget, helt eller delvis, av plastsøppel som har blitt fisket opp av havet. Fokuset på bærekraft og resirkulering av plast har siden bare økt i takt med firmaets vekst.
Den siste snakkisen til Solgaard Design, er en serie trille-kofferter med en uttrekkbar hylle-løsning som sikrer at innholdet holdes organisert gjennom hele reisen, slik at man slipper å krølle tøyet og rote rundt i kofferten hver gang man trenger noe.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kjendis-samarbeid
Nytt av året er at disse koffertene har fått en design med verdensrommet som tema. Ideen til dette ble realisert etter at Adrian møtte den verdenskjente amerikanske astrofysikeren og forfatteren Neil deGrasse Tyson, som ofte er å se på TV når det snakkes om verdensrommet. Adrian ble introdusert for Tyson gjennom sin samboer som skriver en bok sammen med astrofysikeren.
– Jeg nevnte for ham at jeg ønsket å designe reiseartikler med bilder av månen og Mars. Han elsket ideen og foreslo å inkludere noen spesifikke kjennetegn, forteller oppfinneren.
NASA-godkjent
Serien har fått tittelen Outta this World, og ettersom deGrasse Tyson har drevet lobbyvirksomhet for NASA, var det enkelt for dem å ta i bruk NASAs logo.
– Grafikken som utgjør det visuelle designet på reiseartiklene er dessuten faktiske bilder som vi har fått bruke av NASA, presiserer Solgaard og legger til:
– Neil har ofte sagt at det er først når astronautene ser ned på jorda fra verdensrommet at de innser hvor sårbare kloden vår er, og det er med dette i tankene at vi forsøker å yte vår skjerv ved å gjøre produktene bærekraftige ved å renske kystområder for søppel og resirkulere det som kan resirkuleres slik at det får nytt liv.
Det handler om å utforske
Om du lurer på hvorfor en astrofysiker lar seg involvere i produksjon av reiseartikler, har Neil deGrasse Tyson følgende å si til deg:
– I lys av våre korte opphold her på jorda skylder vi oss selv og våre etterkommere å reise, oppdage og utforske.
For oss som bor i Norge, er Solgaards produkter foreløpig kun å få kjøpt på internett, men med tanke på veksten denne sørlendingen har skapt, er det bare et spørsmål om tid før vi ser koffertene, ryggsekkene og armbåndsurene overalt.