Året sommerutstilling i Galleri Fjøset er satt sammen av fire kunstnere som alle stiller ut forskjellige uttrykk, materialer og teknikker.
Det gjelder Ørjan Amundsen som er musiker i tillegg til kunstner og jobber med flere kunstuttrykk, men har en forkjærlighet for video og digitale kunstverk.
Ylve Thon konsentrerer seg hovedsakelig om ulike former for maleri og maleteknikker, og hun jobber både abstrakt og figurativt.
Terje Resell er en grafiker som arbeider med koldnål og etsninger, og som trykker alle arbeidene sine selv.
Olaf Tønnesland Hodne er en smykkekunstner og skulptør som anvender stein, krystaller, metaller og mineraler i arbeidene sine.
En fascinasjon for prosesser
Noe de alle har til felles er en fascinasjon for prosesser, endringer over tid og eldre håndverkstradisjoner. Dette kommer til uttrykk gjennom verkene deres på mange spennende måter og gjør at de ulike kunstverkene likevel kobles sammen gjennom en felles rød tråd.
Ørjan Amundsen (f. 1982) er utdannet på Kunstakademiet i Tromsø (BA, 2014), og Kunstakademiet Trondheim (MA, 2016).
Hans kunstneriske praksis involverer i stor grad video, men samtidig utgjør også lyd/musikk, tekst og installasjon viktige uttrykksmåter. Sentralt i Amundsens metode er bruken av appropriasjon, redigering og manipulasjon av allerede eksisterende visuelt, litterært og lydlig materiale.
Videoverket «Is»
Videoverket “Is”, som vises i utstillingen, er et poetisk verk som er løst basert på romanen “Is-slottet” av Tarjei Vesaas, utgitt i 1963. Verket består av appropriert videomateriale, elektronisk musikk og tekst. Verket formidler en følelse av eksistensiell uro hvor den sentrale fortellingen på den ene siden er en tiltrekning mot det destruktive, og på den andre en tiltrekning mot et annet menneske, mot nærhet og trøst. Lengsel etter selvutslettelse og lengsel etter kjærlighet.
Ylve Thon (f. 1979) er født og oppvokst på Modum, men er for tiden bosatt i Kristiansand. Thon er utdannet ved Avd. Kunstakademiet ved Kunsthøyskolen i Bergen. Hun er en allsidig kunstner som jobber med oljemaleri, tegning, boktrykk og tekst.
Hun jobber med maleri på veldig mange ulike måter, blekkmaleri, akvarell, oljemaleri og blandingsteknikker og hun har de siste fem årene fordypet seg i den eldgamle teknikken freskomaleri. Tematikken i arbeidene hennes er ofte forbundet med natur og/eller landskap. Selv om hun jobber med maleri på mange ulike måter, jobber hun alltid med en koloristisk grunntone.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Variert
Thon skriver dette om arbeidet mot utstillingen: «Når jeg har planlagt denne utstillingen har det førende vært å sette søkelys på arbeidet i seg sjøl. Hvordan jobber jeg, hva må til for å skape noe sammen, hvor ligger inspirasjonen? I det kontinuerlige arbeidet som foregår på atelieret har de spesielle tidene vi har levd i prega arbeidsprosesser. De siste åras fragmenterte og skiftende fokus har satt sitt tydelige preg på produksjonen min og derfor har jeg gjort utvalget av arbeider til denne utstillinga like variert som praksisen min er, den involverer samarbeidsprosjekter og soloprosjekter, freskomaleri, artistbooks, oljemalerier og tegninger/skisser. Et overgripende tema i denne utstillingen er mitt forhold til andre kunstnere og inspirasjon jeg henter fra deres praksis. I mange av arbeidene her har Virginia Woolf, Halldis Moren Vesaas, Tove Jansson, Hilma af Klint, Harriet Backer og Kitty Kielland vært inspirasjon og ledestjerner, av og til innblanda i en tenkt dialog og andre ganger mottagere av brev, skisser eller bilder».
Utstillinger og utsmykkingsoppdrag
Thon er innkjøpt av blant annet Agder fylkeskommune, Buskerud fylkeskommune, Bergen kommune og Bergen Kunsthall. Hun har hatt en rekke utstillinger og utsmykkingsoppdrag og ble i 2020 tildelt arbeidsstipend fra Vest Agder fylkeskommune. Sammen med murmester Harald Axel Weissflog, oppførte Thon to murvegger som ble dekorert med freskomalerier våren 2022 på Søgne gamle prestegård. Freskoene kan sees i hovedbyggets foaje i første og andre etasje.
Terje Resell (f. 1949) er en av Norges mest anerkjente grafikere. Han er født i Oslo, men bor i dag i Fredrikstad. Resell har hatt en rekke separat- og kollektivutstillinger i inn- og utland de siste årene. Han er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og er innkjøpt av blant annet Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd og Bergen Billedgalleri.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Særlig jobber han med tradisjonelle teknikker som koldnål og etsning i kobber. Det han lærte under studiet for 40 år siden, står fortsatt essensielt i arbeidet. Men han eksperimenterer også med tilleggsteknikker for å utvide det visuelle repertoaret. Hvert bilde krever sin spesielle løsning. Noen ganger må han finne en ny teknisk vri for at bildet skal komme i mål.
Mennesket står i fokus i Terjes motiver. Formspråket består av ekspressive linjer i samspill med sarte overganger som danner et skisseaktig omriss av motivene. Det er en nøye planlagt komposisjon. Streken hans gir motivet liv og trekker den som ser inn i en dypere forståelse av mennesket som vesen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Olaf Tønnesland Hodne (f. 1990) kommer fra Evje og Hornnes i Agder, som er tidligere gruvebosetninger. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og Hiko Mizuno College of Jewellery i Osaka, Japan. Han har nylig stilt ut på Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal, ROM for kunst og arkitektur, Borøy Kunsthandel i Tvedestrand, Årsutstilling 2020, Munich Jewellery Week 2020, Agder kunstsenter, og Årsutstilling 2019. Hodnes verk er representert i samlingen til KODE museum.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Steiner, krystaller og mineraler
Hodne setter søkelys mot steiner, krystaller og mineraler som materiale og medium i arbeidene sine. Under bearbeidelsen av steinen fokuserer Hodne på den geologiske prosessen som steinen har gjennomgått og som kommer til syne i den. Han setter også spørsmålstegn ved begrepet «ekthet»– særlig når den molekylære strukturen er identisk i den ekte og i den kunstig produserte steinen. Titlene på Hodnes arbeider varierer mellom «skjold» og «vindu», som har vært hans gjentagende tema. De gjennomskinnelige krystallene kalles vinduer, mens de opake mineralene har fått navnet skjold.