– Etter tidligere å ha hatt store problemer med bilen, har den gått som en klokke siden, sier Vidar Nordbø fra Søgne som håper det fortsetter i samme spor under årets Rally Sørland. – Da kan det bli moro, sier Nordbø.
Av Ivar Eidsaa
I 2017 lå Nordbø meget godt an. Han ledet sin klasse, klasse 10, eller nasjonalklassen som den også omtales som og hvor mange av førerne stiller. Men så var uhellet ute. På den tredje etappen røk motoren og Nordbø måtte bryte.
– Da startet utfordringene. Den ene motoren etter den andre brøt sammen. Ofte var det motorblokka som sprakk. Vi fant etter hvert ut hvor feilen lå. Trolig skyldtes problemene en ubalanse i veiva, forteller Nordbø.
Kjører BMW M3
Han tok da gode grep, og valgte å kjøpe en BMW M3 av Olav Sørli, og stiller i år i klassen klasse 15. For å kunne kjøre denne i denne klassen, skal bilen være bygget etter det historiske reglementet slik bilen fremstår da tidligere eiere i sin tid brukte bilen for å kjøre VM. Gearkassen skal være original, alt av justerbare dempere må fjernes og tenningssystemet er byttet ut, for å ha nevnt litt av hvordan bilen er blitt modifisert. Under panseret står det en original 2,3 liters motor.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Vidar Nordbø har for vane å hevde seg godt i Rally Sørland. I fjor lå han meget godt an når bare publikumsetappen på Travparken gjenstod. Alt gikk bra i starten, helt frem til det store hoppet foran siste sving rett foran hovedtribunen. Da gikk det galt. Vidar drog av og bremseslangen røk. Dermed endte løpet, med bare 50 meter igjen før mål.
Mål å bli blant de fem beste
Målsettingen foran årets Rally Sørland er klar: Å hevde seg i toppen, mye fordi bilen har fungert så bra. Under Vårsleppet på Lista ble Vidar nummer 14 i totalsammendraget, da med datteren Andrea Borøy som kartleser.
– Målet for årets Rally Sørland er å bli blant de fem beste totalt og å vinne vår klasse, sier Vidar Nordbø.
Han har en egen evne til å skape stor spenning underveis i det populære sørlandsrallyet. I 2016 kivet han og Søren Snartemo hele veien om å bli beste fører i sin klasse. Det endte til slutt med at Søren Snartemo slo Nordbø med halvannet sekund, etter 13 mils kjøring!
Under årets Rally Sweden ble Vidar, da med Geir Stensland som kartleser nummer 14.
Kjørte av
– Vi lå godt an, men så hadde vi en avkjøring på den siste etappen fredag, 700 meter fra mål. Når man kjører av, straffes man med å få fem minutter tillegg i tiden i forhold til den beste i klassen. Før avkjøringen lå vi som nummer seks, så det kunne blitt en meget bra sluttplassering. Vi får heller komme sterkere tilbake under Rally Sørland, sier han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Nordbø og Stensland vil delta i flere av sesongens rallyløp, med Aurskog, Konsmo-sprinten og Sørlandssprinten som noen eksempler.
– Vi deltar ikke i NM i år. Vi kjørte det første året, og ble da nummer fire i vår klasse.
Team Nordbø har brukt tiden etter Rally Sweden og Vårsleppet godt for å sjekke at alt fungerer optimalt. Hele bilen er nøye blitt gått over, alt av komponenter er blitt sjekket.
Vidar Nordbø og Geir Stensland har kjørt sammen i syv sesonger.
Godt samarbeid
– Samarbeidet har fungert godt. Mye av årsaken til at Vidar hevder seg så godt år etter år, er at han klarer å holde hodet kaldt i spesielt krevende og vanskelige situasjoner, sier Stensland.
– Så har jeg en flink kartleser, noe som er helt avgjørende, repliserer Nordbø.
Det er alltid noe ekstra som skjer under løpene, som da Nordbø og Stensland under Rally Sweden tok igjen en Volvo. Nordbø kjørte kloss opptil Volvoen. Steinspruten stod, en av lyktene ble knust, men Volvoen slapp ikke BMW`en forbi.
– Da vi kom til mål, begynte Geir å rykke i selene. Da han klar til å krype ut av bilen, sa jeg at «nå må du være grei, han har sikkert ikke sett oss». «Sett oss»?, svarte Geir. «Klart han må ha sett oss»! Geir freste frem mot Volvoen, reiv opp døren og spurte hva i all verden sjåføren holdt på med, utrolig vittig å se på. Men det er sånn som skjer i kampens hete når adrenalinet småkoker litt, humrer Nordbø.