– Støtten vi har fått gjør at vi har midler til å kunne drifte dette viktige ferietilbudet videre på en god måte. I fjor fikk over 653 personer et ferietilbud gjennom Hjerterom.
Av Ivar Eidsaa
Synnøve Roland, virksomhetsleder for Blå Kors ferier, forteller at Hjerterom er et svært populært tilbud som Blå Kors ferier gir.
Det var for ti år siden at Erik Moen og Lloyd Tryland i Camping Sørlandet ønsket å gjøre en innsats for de mange familiene som aldri har råd til å reise på ferie. Han tok kontakt med flere andre som driver camping- og feriesentre i regionen gjennom samarbeidskonstellasjonen Camping Sørlandet, og de ble enige om å gi gratis overnattingsdøgn til familier som trengte det mest.
Tusenvis av overnattingsdøgn
Som sagt, så gjort, «Hjerterom» så dagens lys, og det ble innledet et tett samarbeid med Blå Kors ferier som har all dialog og kontakt med gjestene i forkant.
Slik ble det, og siden har det bare økt på. Det som begynte med noen hundre overnattingsdøgn, økte til over tusen. Siden har det bare fortsatt å øke på, ikke minst fordi det også ble innledet et samarbeid med NHO Reiseliv.
Etter at Blå Kors ferier for en del år siden ble invitert til å informere om arbeidet under NHO Reiseliv sin campingkonferanse som avholdes årlig, i vår, valgte mange av medlemsbedriftene å bli aktive bidragsytere. Disse er spredd over hele landet.
Så har imidlertid utfordringen for Blå Kors ferier vært å skaffe til veie lønnsmidler til at Blå Kors ferier kan drifte tilbudet på en god måte.
Konferanse
– Lønnsmidlene til Hjerterom er finansiert takket være gaver og dugnader. Det har vært litt utfordrende de siste årene, og foran årets sesong vurderte vi om vi måtte skrinlegge å gi et ferietilbud gjennom Hjerterom, forklarer Synnøve Roland.
Men når nøden er størst, er hjelpen nærmest, heter det i ordtaket. NHO Reiseliv og Camping Sørlandet ønsket at Blå Kors ferier likevel skulle bli med på årets konferanse som ble gjennomført på en seilingstur med Kiel-fergen tur/retur.
Der presenterte Roland og Carina Klungland som er Hjerterom-koordinator tilbudet, og forklarte utfordringene Blå Kors ferier stod oppe i.
Ble målløse
– Så opplever vi at flere leverandører på konferansen, og den ene eieren og driveren av ulike camping- og feriesentre etter den andre, kom til oss og sa at de ønsket å bidra med midler slik at vi kan finansiere lønn til å administrerere Hjerterom. Vi ble helt målløse, for hvem hadde trodd noe slikt, sier hun følelsesladet.
– Sammen med midler fra Gjensidigestiftelsen og Blå Kors hovedkontor kommer vi nå i mål for å kunne drifte dette tilbudet videre, noe som gir oss mulighet til å jobbe frem langsiktige og gode løsninger, sier hun.
Nærmere 2.000 får et ferietilbud
For at tilbudet er viktig, er det ingen tvil om. I fjor var det 653 personer som fikk et ferieopphold takket være de gratis overnattingsdøgnene som bidragsyterne i Hjerterom gir.
Dette kommer i tillegg til de andre ferietilbudene som Blå Kors ferier gir. I dag gis det ferietilbud sommerstid til en rekke ulike lokasjoner, men også ferietilbud i høstferie, vinterferie, vinterstid og på vårparten.
– Alt i alt er det snakk om et betydelig antall familier som får et ferietilbud i tillegg til overnattingsdøgnene som gis gjennom Hjerterom. I år vil nærmere 2.000 foreldre og barn få et ferietilbud i regi av Blå Kors ferier. Det varmer å se hvor mye det betyr for familiene å kunne få dette tilbudet, tilbakemeldingene er fantastiske, så tusen, tusen takk til alle som bidrar, sier Synnøve Roland takknemlig.