Fra en beskjeden oppstart i 2015, har Erik Hatlestad fra Søgne hatt en eventyrlig utvikling med selskapet Ferdinands AS, hvor forretningsideen er å sørge for kjappe leveranser av kjøtt og annen god kvalitetsmat til butikker, cateringselskaper hoteller og restauranter. I fjor omsatte han for over 14 millioner kroner!
Av Ivar Eidsaa
– Det hele begynte egentlig litt tilfeldig i en tid hvor jeg arbeidet som selger for Rekvisita Norge, smiler Erik Hatlestad.
Han hadde da flere år bak seg i bransjen. Utdannet slakter som han er, hadde han i løpet av en 25 års periode vært både i Meny-systemet, hos Gilde og Matbørsen, som fersvareansvarlig for alle Menybutikkene her sør, og som produksjonsansvarlig for all fersk- og ferdigmat hos Matbørsen.
Tok en beslutning
– Jeg fikk da en henvendelse fra gamle kjente i min tidligere bransje, om jeg kunne være behjelpelig med å få solgt et større parti kyllingfilet. Det gikk veldig greit, og det ble til at jeg i det små fortsatte å trade varer for videresalg til butikker, kjeder og matvareaktører i Norge, forklarer han.
– Men så visste jeg av erfaring at det ofte er et klart behov for hyppig levering av kjøtt og andre matvarer, fra leverandører med en svært høy servicegrad og med priser som tåler konkurranse med hvem det måtte være, sier han.
Høy servicegrad
Han tok en beslutning om å rendyrke det han kunne best, det vil si kjøtt og mat, og med en svært høy servicegrad.
– I denne bransjen skjer det mye på sparket. En cateringprodusent, et hotell eller en restaurant kan plutselig få bestilling til et større selskap med levering samme dag eller neste dag, eller en ferskvareavdeling kan plutselig oppleve å gå tomme for utvalgte varer. Tanken min var å være kundens lag, og sørge for at varene ble levert svært kort tid etter at produktene ble bestilt, sier han.
Leveringskapasitet
Han trekker selv frem leveringskapasiteten som en av hovedårsakene til at veksten har vært så markert.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Konseptet slo svært godt an. I sitt første hele driftsår, kunne Erik Hatlestad bokføre samlede inntekter på 9,3 millioner kroner! Han fikk en omsetningsvekst fra 2016 til 2017 på 280 prosent! Der han i 2018 omsatte for 10,5 millioner kroner, økte det samlede salget til 14,6 millioner kroner i 2019.
Fremgangen kommer ikke gratis. Mye knallhard jobbing ligger bak. For det å kunne tilby daglige leveringer når kundene ringer, gjør at det sjelden er blitt arbeidsdager som begynner kl. 08.00 og hvor han kan gå hjem kl. 16.00.
Å være tilgjengelig
– Det handler om å være til stede, og å være tilgjengelig, også om telefonen ringer på kveldstid eller i en helg hvor stor pågang hos en restaurant har medført at man har gått tom for kjøtt, sier han.
– Så har det også vist seg å ha stor effekt å ha tid nok til hver enkelt. Det å kunne ta en prat over en kopp kaffe når varen leveres, er noe mange setter pris på. Det har kommet mye salg ut av slikt. Det handler også om å bli sett, og det er jo viktig for oss alle, sier han.
En konsekvens er at jungeltelegrafen har fungert godt. Det ryktes fort når en kunde som på to dagers varsel er blitt hyret inn for å stå for cateringen på et landsmøte i Oslo, får råvarene kjapt og ekspeditt levert.
– Så har det skjedd flere ganger at andre som opererer i Østlandsområdet har bestilt hos meg, forteller han.
Lager på Mjåvann og i Tønsberg
Lageret har han på Mjåvann, og fordi pågangen fra kunder på Østlandet har tatt seg godt opp, har han også etablert eget lager i Tønsberg.
Den gode pågangen og økte etterspørselen har også medført at Hatlestad har utvidet produktsortimentet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– I dag leverer jeg alt innen fisk, kjøtt og fugl. Jeg er også en av få som kan tilby varer som andre leverandører ikke har, så som biffkjøtt fra Argentina og Uruguay, land med stolte tradisjoner og en god kultur på oppdrett av storfe. Så i dag er jeg en fullsortimentsleverandør fra Flekkefjord i vest til Stor Oslo i øst, sier han.
Nå er han i full gang med å utvikle produkter som den vanlige mann og kvinne kan kjøpe i sin matbutikk.
– Biffpølse lagd av rent storfe, ypperlig til bruk i for eksempel tapas, er et produkt som i løpet av kort tid blir å finne i matbutikkene også her på Sørlandet, sier Erik Hatlestad.