Bernt Moen fra Greipstad har en helt spesiell utgave av Harley Davidson Rocher C 2009-modell.
Av Ivar Eidsaa
Kjøpte den for et år siden av en kar i Moss. Han hadde da hatt sykkelen i et par år. Den siste vinteren som han hadde sykkelen, plukket han sykkelen i deler for å lakkere den i den fargen som sykkelen har nå.
– Fargen han valgte er den originale fargen til Ford Mustang Eleanor. Det går en original Ford Mustang Eleanor i Østfold, og ettersom han kjente eieren av Mustangen, fikk han lakkoden. Sykkelen var opprinnelig sort. Sort og krom er jo alltid safe. Det er jo en flott kombinasjon, men relativt vanlig. Fargen som mossingen valgte, synes jeg passer svært godt til sykkelen, sier Bernt Moen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Er custom-bygd
Sykkelen er custom-bygd. Det er Harley Davidson i Bergen som har bygd den opp med utgangspunkt i en original Harley Davidson Rocher C.
Den er blitt bygd opp med ny bakskjerm, tank og sete. Motormessig er det screaming eagle-komponenter.
– Motoren yter 105 HK, så den flytter seg litt, smiler Moen.
Alt av bremseganger og wirere til speed og annet er blitt byttet ut, med stålhette og det hele. Så med andre ord er det kremen av deler som er blitt benyttet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
En sykkel med personlig preg
– Det er ikke blitt spart på noe. Det er bredere styrekroner og gaffel fremme. Heller ikke lykten fremme er den originale. Lykten er den samme som står på en Harley Davidson Fatboy, forklarer Moen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Det som er spesielt med Harley Davidson og amerikanske sykler, er at du i stor grad kan sette ditt personlige preg på sykkelen. Det er mye deler å få tak i. Du kan gjøre veldig mye bare med å bytte skjermer, tanken, lykten, og gaffelen. Dermed er det ikke så mange av syklene som ruller langs veien som er hundre prosent originale slik sykkelen ble levert fra fabrikken i sin tid. De aller fleste setter sitt preg på sykkelen, fremholder Moen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Detaljene passer godt sammen
– Hva er det som gjør sykkelen for ditt vedkommende, Moen?
– Det er kombinasjonen av farge og uttrykket på sykkelen, og ikke en sykkel alle andre har. Jeg er litt over middels interessert, og det betyr litt når detaljene på sykkelen er noe som har falt i smak. Det er luftfjæring bak, skjermen bak opp mot bakdekket, man ser det henger sammen, at det har vært en tanke bak. Detaljene passer godt sammen. Det er en godt gjennomtenkt sykkel.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sykkelen vekker oppmerksomhet. Når Bernt Moen har vært på noen turer og parkert og stoppet for å ta en pause på en benk utenfor en bensinstasjon og sykkelen står noe unna der han selv sitter, er det alt fra barn, til eldre kvinner, i tillegg til unge gutter, og voksne menn som stopper opp for å ta sykkelen i nærmere øyesyn.