– Nå er den klar! Thor Borø i Søgne Kystlag retter ryggen. Båten er ferdig. Det store rehabiliteringsprosjektet er ferdig. Motoren sviver. Dermed kan den nyoverhalte Hallandvikskjekta stolt seile som en av de fremste båtene når båtkortesjen i Søgne på 17. mai starter i Trysfjorden på nasjonaldagen.
Av Ivar Eidsaa
Se også bildegalleri mot slutten av artikkelen.
Den ligger og duver ved brygga på Lastad. Det formelig skinner fra nylakken. Utvendig er båten så hvit at det nesten skjærer i øynene. Stolt ligger den der, den gamle Hallandviksjekta som takket være en stor gjeng fra Søgne Kystlag har fått nytt liv.
– Vi fikk båten i fjor høst. Inge Amundsen fra Hallandvik og nå bosatt i Lillesand gav oss båten i gave. For å få restaurert båten på en god måte, inviterte vi interesserte til å bli med på å gi sjekta nytt liv. Vi har i hele høst og vinter hatt, og for få dager siden var det aller siste på plass, sier en glad og godt fornøyd Thor Borø i Søgne Kystlag.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Flott og staselig
Hallandviksjekta er sjelden flott og staselig. Når Thor Borø og flere fra gjengen med frivillige tar en liten jomfrutur litt ut i Trysfjorden, ligger den elegant i vannet. Marnamotoren putrer som bare en godt fungerende Marnamotor skal gjøre det.
– Dette var moro, utbryter Ståle Holmen etter at Thor Borø har lagt til brygga ute på Lastad.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Det har vært svært artig å ha vært med. Jeg har lært mye underveis, sier Holmen, i det han går i gang med å trekke kabelen fra batteriet til lensepumpen, den siste detaljen som må være på plass slik at alt er klart til deltakelsen i båtkortesjen på nasjonaldagen søndag.
– Det har gått med noen timer, smiler Borø når vi spør hvor mange timer som er gått med for å restaurere Hallandviksjekta.
– Alt i alt er det gått med 1.150 timer dugnadstimer. Da har vi brukt cirka tusen timer i det gamle båtbyggeriet i Ålo hvor vi har stått i vinter. Så har også noen tatt med utstyr hjem for å pusse opp og rehabilitere der, så som lensepumpe, tanken osv., legger han til.
– Det hadde aldri gått uten den flotte hjelpen vi har fått av båtbyggeren Svein Walvick, slår Borø fast.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Et sjeldent eksemplar
Båten er nemlig et svært sjeldent eksempel på sørlandsk båtbytterkompetanse. Salemon Amundsen kjøpte båten ny hos Hans W. D. Rostrup båtbyggeri i Mandal i 1932. Den er 6,51 m lang (21,3 fot), 2,08 m bred og 0,7 m dypgående.
Rostrup båtbyggeri startet opp i 1930 og dette er dermed en av de første båten som ble bygd. Dette er en av få båter av denne typen som fortsatt finnes. Så den er derfor et svært sjelden eksemplar.
Borø forteller at det fulgte med originale årer, seil, båtshake, tiljer, ror og rorkult, så nå når sjekta er ferdig restaurert, er den tilnærmet å regne som da den var ny. Sjekta var i mangeårig daglig bruk, ettersom Salemon Amundsen fra Søgne brukte båten aktivt i mange, mange år i sitt virke.
Var i daglig bruk i en årrekke
– Som oppsynsmann etter krigen ble sjekta flittig benyttet av Salemon hver dag i Søgne-skjærgården, forteller Borø.
Alle spantene er blitt spantet på nytt. Gammel lakk er blitt fjernet.
– Det var nok en seks-syv lag med lag vi fikk fjernet, før vi nå har fått lakkert den på nytt, en fem-seks ganger i alt, mener Thor Borø.
Tilslutt bare noen ord om motoren. Under motorkassen ble det tidlig på 80-tallet satt inn en brukt Marna 5 HK fra 1970 kjøpt fra en på Volleberg, ettersom den originale Marna 4,5 HK var utslitt. Også motoren er blitt flittig stelt med, og tøffer som bare en Marnamotor kan det.
Hallandviksjekta vil vekke berettiget oppsikt under båtkortesjen på 17. mai, og både karene fra Søgne Kystlag og ikke minst denne flotte perlen selv, fortjener både ett og to hurrarop underveis.